Turtle 2. tunti
Muita komentoja
Alla olevassa taulukossa on listattu muita tärkeitä komentoja.
Esimerkki 1.
Komento | Merkitys | Esimerkki |
nimi.write("teksti") | Näytölle ilmestyy teksti siihen kohtaan, jossa olio on. | kilppari.write("Hei") |
turtle.bgcolor("väri") | Vaihtaa taustaväriä. | turtle.bgcolor("red") |
nimi.penup() | Olio ei jätä jälkeä penup-komennon jälkeen. | kilppari.penup() |
nimi.pendown() | Olio jättää jäljen pendown-komennon jälkeen. | kilppari.pendown() |
nimi.circle(säde) | Olio piirtää ympyrän, jonka säde on annettu. | kilppari.circle(25) |
nimi.begin_fill() | Kuvio, jonka piirtäminen alkaa begin_fill-komennon jälkeen | kilppari.begin_fill() |
nimi.end_fill() | ja jonka piirtäminen loppuu ennen end_fill-komentoa, väritetään värillä. | kilppari.end_fill() |
nimi.fillcolor("väri") | Määrää värin, jolla kuvion väritys tapahtuu. | kilppari.fillcolor("blue") |
Esimerkki 1.
Tehtävät
Muita taas ennen jokaista tehtävää aloituskomennot
1. Kirjoita haluamasi teksti piirtoalustalle.
2. Piirrä kaksi janaa siten, että janat eivät kosketa toisiaan käyttämällä penup- ja pendown-komentoja.
3. Piirrä ympyrä, jonka säde on 50 pikseliä ja jonka keskipiste on origossa. (Vinkki: Mene aluksi säteen verran alaspäin.)
4. Väritä edellisen tehtävän ympyrä haluamallasi värillä.
5. a) Piirrä kaksi toisiaan sivuavaa sisäkkäistä ympyrää.
b) Väritä ympyrät eri väreillä.
6. Piirrä alla oleva vinoneliö menemällä neljään tiettyyn pisteeseen koordinaatistossa goto-komennolla ja väritä vinoneliö haluamallasi värillä.
7.* Piirrä alla oleva Zelda-pelisarjasta tuttu kuvio yhdistämällä kolme tasasivuista kolmiota kulmistaan toisiinsa.
import turtle
olion nimi = turtle.Turtle()
1. Kirjoita haluamasi teksti piirtoalustalle.
2. Piirrä kaksi janaa siten, että janat eivät kosketa toisiaan käyttämällä penup- ja pendown-komentoja.
3. Piirrä ympyrä, jonka säde on 50 pikseliä ja jonka keskipiste on origossa. (Vinkki: Mene aluksi säteen verran alaspäin.)
4. Väritä edellisen tehtävän ympyrä haluamallasi värillä.
5. a) Piirrä kaksi toisiaan sivuavaa sisäkkäistä ympyrää.
b) Väritä ympyrät eri väreillä.
6. Piirrä alla oleva vinoneliö menemällä neljään tiettyyn pisteeseen koordinaatistossa goto-komennolla ja väritä vinoneliö haluamallasi värillä.
7.* Piirrä alla oleva Zelda-pelisarjasta tuttu kuvio yhdistämällä kolme tasasivuista kolmiota kulmistaan toisiinsa.