Scratch

Scratch-ohjelmointiympäristö on hyvä vaihtoehto ohjelmoinnin opetukseen. Scratch sopii parhaiten vuosiluokille 6-9. Scratch-ohjelmoinnissa pääsee nopeasti alkuun ja sitä on helppo oppia. Microbittiin, Legoihin tai tekstipohjaiseen Pythoniin verrattuna Scratchilla menee vähemmän aikaa ohjelmoinnin perusasioiden oppimiseen ja lisäksi Scratch on hauska tapa oppia ohjelmoimaan. Scratchissa on samantyyppiset graafiset ohjelmointipalikat kuin microbitissä ja Legossa, Scratchissa on myös tärkeimmät ohjelmointirakenteet: ehtolause, toistorakenne, muuttujat ja tapahtumat.

Scratchissa näytölle laitetaan taustakuva ja yksi tai useampi pienempi kuva. Oletuksena näytöllä näkyy kissa. Jokaiseen kuvaan voit ohjelmoida oman ohjelman, joka liikuttaa kuvaa. Kuviin voit lisätä valmiita ääniä tai voit nauhoittaa omaa ääntäsi. Kuvilla on myös tuntoaisti, jolla kuvat tunnistavat kosketuksen toiseen kuvaan. Esimerkiksi oman pelin ohjelmointi onnistuu melko helposti.

Scratchia voi ohjelmoida joko verkkoselaimessa tai erillisessä sovelluksessa. Helpoin on klikata verkkoselaimessa alla olevaa linkkiä. Scratch toimii hyvin ainakin Microsoftin Edgessä. Käynnistettäessä Scratch saattaa olla englanninkielinen ja silloin klikkaa vasemman ylänurkan maapallon kuvaa ja vaihda kieleksi suomi.

Scratch-ohjelm​ointiympäristöön pääset tästä linkistä