Ensimmäinen Scratch-ohjelma

Scratch-ohjelmointiympäristössä oletuksena näkyy kissakuva, jota voit ohjelmoida. Scratch koodin suoritus aloitetaan klikkaamalla vihreää lippua, joka on "tapahtuma". Koodin suoritus keskeytetään klikkaamalla punaista palloa. Tehtävä on alla.
 
Aluksi
  1. Scratch-ohjelm​ointiympäristöön pääset tästä linkistä
  2. Oikeassa alanurkassa on kaksi palloa, joista oikeanpuolimmaisesta voit vaihtaa taustakuvan. Vaihda taustakuvaksi haluamasi kuva.
  3. Scratchissa voi olla samaan aikaan useita kuvia ja jokaista kuvaa voit ohjelmoida. Oletuksena näkyy kissa. Raahaa hiirellä kissa haluamaasi kohtaan.
  4. Lisää kissakuvalle tapahtumapalikka"kun klikataan vihreää lippua". Kuviin lisäät ohjelmointipalikoita hiirellä raahaamalla palikkaa pystysuoran viivan yli ohjelmointialueelle.
 
Kissan liikuttaminen muutaman askeleen
  1. "kun klikataan vihreää lippua" tapahtumapalikan alapuolelle raahaa liikepalikka "liiku 10 askelta"
  2. Testaa klikkaamalla vihreää lippua
  3. Muokkaa liikkumispalikkaa vaihtamalla 10 kohdalle 100
  4. Lisää liikepalikan alapuolelle äänipalikka "soita ääni Mau loppuun"
  5. Testaa klikkaamalla vihreää lippua
  6. Kokeile suurentaa taustakuva klikkaamalla oikean ylänurkan suurennusnappia, jossa on neljä nuolta.
  7. Testaa klikkaamalla vihreää lippua
  8. Äänipalikan pudotusvalikosta voit nauhoittaa omaa ääntäsi ja laittaa sen kissalle
 
Kissan liikuttaminen toistopalikan avulla
  1. Poista tapahtumapalikan "kun klikataan vihreää lippua" alapuolella olevat palikat
  2. "kun klikataan vihreää lippua" tapahtumapalikan alapuolelle raahaa ohjauspalikka "ikuisesti", joka toistaa ikuisesti palikan sisällä olevia palikoita
  3. Raahaa toistopalikan sisälle sellaiset kaksi liikkumispalikkaa, jotka saavat kissan liikkumaan ympyrää:
    • ensimmäinen liikepalikkaa liikkuu 10 askelta eteenpäin
    • toinen liikepalikka kääntää kissan suuntaa pikkuisen
    • toistopalikka toistaa edellä olevat kaksi palikkaa ja kissa liikkuu ympyrää
  4. Halutessasi voi lisätä toistopalikan sisälle äänipalikan, jolloin kissa ääntelee juostessaan
  5. Jos kissa juoksee liian nopeasti, lisää toistopalikan sisälle ohjauspalikka "odota 0.1 sekuntia"
  6. Testaa klikkaamalla vihreää lippua