Leikinvalintataulu

Leikinvalintataulu Siilinpiilossa

Haaste, johon Siilinpiilossa lähdettiin hakemaan tukea: 
  • Lasten kiinnittyminen leikkiin metsäympäristössä.
  • Leikin valitsemisen tukeminen.

Keskeisiä oppimisvalmiuksia, joita leikinvalintataulu tukee

  • suunnittelu
  • toiminnanohjaus
  • toiminnan aloittamisen taito
  • tavoitteellinen toiminta
- Dawson & Guare (2010)


Mitä tuen käyttöönotto vaati:

  • Henkilökunta mietti yhdessä, mitä leikkejä ympäristössä on valittavana. On parempi aloittaa muutamalla valinnalla ja lisätä valintojen määrää hiljalleen. Valittavien leikkien määrää on Siilinpiilossa lisätty myöhemmin lisätaululla. Leikit, joita ei voi valita, peitetään paperilla. 
  • Etsittiin sopivat kuvat. Tässä päädyttiin kokeilemaan Scleran mustavalkokuvia, jotka ovat lapsille selkeitä hahmottaa. Kuvat on otettu Papunetin kuvapankista. Taulu tulostettiin ja laminoitiin.
  • Taululle etsittiin sopiva paikka. Ensin se oli aikuisilla mukana ja käsissä, sitten paikaksi vakiintui puunrunko, johon lapset osaavat nyt jo automaattisesti mennä.
  • Aluksi lapset vain näyttivät leikin ja aikuinen nimesi sen. Taulun tullessa tutummaksi aikuisen tehtävänä oli kannustaa lapsia käyttämään yhä enemmän kielellisiä ilmaisuja. Nyt lapset menevät taululle omatoimisesti ja kertovat aikuiselle, mitä leikkiä haluavat leikkiä.

Lopputulos:

  • Leikinvalintataulu tuli osaksi päivärutiineja.
  • Lapset oppivat nopeasti valitsemaan itselleen sopivan leikin.
  • Leikinvalintataulu ohjaa myös aikuisten toimintaa leikkipisteiden suunnittelussa ja ylläpitämisessä.


Kuva on syksyltä 2020, jolloin leikinvalintataulu otettiin käyttöön. Koska menetelmä on vielä lapsille uusi, leikinvalintataulu kulkee aikuisen kädessä ja jokaiselle lapselle annetaan aikaa miettiä rauhassa.









Syksyllä leikinvalintataulu kulki muiden tavaroiden mukana metsäleikkeihin.











Nyt leikinvalintataulu on jo niin tuttu osa Siilinpiilon päivää, että se alkaa kasvaa naavaa!