Tee itse! đšGör sjĂ€lv!
Harjoitus/Ăvning:Â
- Kokeile toistopalikan kÀyttÀmistÀ: irrota ensin kolme hyppypalikkaa ja poista niistÀ kaksi siirtÀmÀllÀ ne takaisin työkaluriville. / Pröva pÄ att anvÀnda upprepa-klossen (loop): ta loss hoppaklossarna och radera dem genom att dra dem utanför programmeringsomrÄdet.
- KiinnitÀ toistopalikka ohjelman perÀÀn ja siirrÀ hyppypalikka sen sisÀÀn. / SÀtt fast upprepa-klossen i slutet pÄ programmeringsskriptet och ta en hoppakloss och sÀtt den inuti upprepa-klossen.
- LisÀÀ toistopalikan sisÀlle myös toinen komentopalikka - siniseltÀ vÀlilehdeltÀ löytyvÀ "pyörÀhdys" / kierto -palikka. / SÀtt Ànnu en vrid Ät höger-kloss inuti upprepa-klossen.
- Muuta kiertopalikan arvoksi 12 (=tĂ€ysi kierros). / Ăndra vĂ€rdet pĂ„ klossen till 12 (=ett helt varv).
- Muuta toistopalikan arvoksi 3; toistopalikan sisĂ€ltö toistetaan kolme kertaa ennen kuin ohjelma siirtyy eteen pĂ€in. / Ăndra vĂ€rdet pĂ„ vrid Ă„t höger-klossen till 3; innehĂ„llet i upprepa-klossen upprepas nu tre gĂ„nger, innan programmet gĂ„r vidare.
LöydĂ€t toistopalikan oranssilta vĂ€lilehdeltĂ€.Â
IstĂ€llet för att ha tre likadana klossar efter varandra, kan du vĂ€lja en Upprepa-kloss, bland de orangea Kontrollklossarna.Â
Irrota kolme hyppypalikkaa ohjelmasta.Â
Ta loss de blÄa klossarna och dra dem Ät sidan.
Irrota kaksi hyppypalikkaa ja siirrĂ€ ne takaisin työkaluriville. KiinnitĂ€ toistopalikka ohjelmaan ja siirrĂ€ yksi hyppypalikka toistopalikan sisĂ€lle.Â
SÀtt fast Upprepa-klossen i den lila klossen. Ta loss en blÄ Hoppa-kloss och sÀtt den inuti den orangea. Dra de överblivna hoppa-klossarna upp utanför programmeringsomrÄdet, för att fÄ bort dem.
LisÀÀ toistopalikan sisĂ€lle vielĂ€ toinen komentopalikka, siniseltĂ€ vĂ€lilehdeltĂ€ löytyvĂ€ kiertopalikka.Â
LĂ€gg nu till en Vrid Ă„t höger-kloss, som du hittar bland Rörelseklossarna.Â
Muuta kiertopalikan arvoksi 12. Arvo 12 vasta tĂ€yttĂ€ kierrosta, 6 puolikasta kierrosta, jne.Â
Klicka pÄ siffran under pilen, för att kunna Àndra antalet vridningar. Vill du att grodan ska snurra runt ett helt varv, mÄste antalet vridningar vara 12.
Muuta toistopalikan numeroarvoa; arvo mÀÀrÀÀ sen, kuinka monta kertaa toistopalikan sisĂ€ltö toistetaan, ennen kuin ohjelma siirtyy eteen pĂ€in.Â
Gör nu pÄ samma sÀtt med antalet upprepningar. Eftersom grodan skulle hoppa tre gÄnger, skriver du in siffran tre under Upprepnings-klossen.