9. Toisto | Upprepning

Tee itse! 🔨Gör själv!

Harjoitus/Övning: 

  1. Kokeile toistopalikan käyttämistä: irrota ensin kolme hyppypalikkaa ja poista niistä kaksi siirtämällä ne takaisin työkaluriville. / Pröva på att använda upprepa-klossen (loop): ta loss hoppaklossarna och radera dem genom att dra dem utanför programmeringsområdet.
  2. Kiinnitä toistopalikka ohjelman perään ja siirrä hyppypalikka sen sisään. / Sätt fast upprepa-klossen i slutet på programmeringsskriptet och ta en hoppakloss och sätt den inuti upprepa-klossen.
  3. Lisää toistopalikan sisälle myös toinen komentopalikka - siniseltä välilehdeltä löytyvä "pyörähdys" / kierto -palikka. / Sätt ännu en vrid åt höger-kloss inuti upprepa-klossen.
  4. Muuta kiertopalikan arvoksi 12 (=täysi kierros). / Ändra värdet på klossen till 12 (=ett helt varv).
  5. Muuta toistopalikan arvoksi 3; toistopalikan sisältö toistetaan kolme kertaa ennen kuin ohjelma siirtyy eteen päin. / Ändra värdet på vrid åt höger-klossen till 3; innehållet i upprepa-klossen upprepas nu tre gånger, innan programmet går vidare.






Löydät toistopalikan oranssilta välilehdeltä. 

Istället för att ha tre likadana klossar efter varandra, kan du välja en Upprepa-kloss, bland de orangea Kontrollklossarna



Irrota kolme hyppypalikkaa ohjelmasta. 

Ta loss de blåa klossarna och dra dem åt sidan.


Irrota kaksi hyppypalikkaa ja siirrä ne takaisin työkaluriville. Kiinnitä toistopalikka ohjelmaan ja siirrä yksi hyppypalikka toistopalikan sisälle. 

Sätt fast Upprepa-klossen i den lila klossen. Ta loss en blå Hoppa-kloss och sätt den inuti den orangea. Dra de överblivna hoppa-klossarna upp utanför programmeringsområdet, för att få bort dem.


Lisää toistopalikan sisälle vielä toinen komentopalikka, siniseltä välilehdeltä löytyvä kiertopalikka. 

Lägg nu till en Vrid åt höger-kloss, som du hittar bland Rörelseklossarna



Muuta kiertopalikan arvoksi 12. Arvo 12 vasta täyttä kierrosta, 6 puolikasta kierrosta, jne. 

Klicka på siffran under pilen, för att kunna ändra antalet vridningar. Vill du att grodan ska snurra runt ett helt varv, måste antalet vridningar vara 12.


Muuta toistopalikan numeroarvoa; arvo määrää sen, kuinka monta kertaa toistopalikan sisältö toistetaan, ennen kuin ohjelma siirtyy eteen päin. 

Gör nu på samma sätt med antalet upprepningar. Eftersom grodan skulle hoppa tre gånger, skriver du in siffran tre under Upprepnings-klossen.