Lägerskola Enare

25 augusti 2018

Daniela Bergström 9a

Vår lägerskola i Enare 2018

I vår skola har vi en tradition, att hela klassen skall åka på lägerskola när de börjar nian. I år var det vår tur. Första veckoslutet efter att skolan hade börjat var det dags att sätta oss i bussen på väg mot Enare. Med oss hade vi våra klassföreståndare Camilla och CS, hjälpreda Johanna och två föräldrar.

På söndag morgon kl.05.00 startade bussen från Arkadia. Mina förhoppningarna på den kommande resan var höga. I bussen var det fullt liv. Efter några timmar började vi komma högre och högre upp i landet. Man började märka skillnad på miljön, träden blev lägre, flera vattendrag och stora kalytor. Vårt sista stopp var i Rovaniemi. När vi åkte från Rovaniemi kom vi in i ett renskötselområde, då började genast alla titta ut genom fönster för att börja bonga renar. Jag och Ida smög oss längst fram i bussen med telefon redo att fota renar, men inga renar såg vi. Efter en god stund så vi den första renen, det blev livat i bussen direkt då Camilla ropade “PORO!!”. Efter den såg vi många flera renar. Efter den hektiska renbongningen var vi äntligen framme i Vasatokka. När vi hade fört våra saker till rummen och bäddat gick vi och äta kvällsmål, duscha och gick och la oss.

Första dagen i Enare. Väckning 8.00. Efter det goda morgonmålet var det dags för dagens program, det var läger olympiad som stod först på schemat. Vi delades in i lag där vi tävlade i olika grenar t.ex. kasta tändsticka och göra upp en eld som skulle bränna av ett band som var ovanför lågorna. Vårt lag vann hela olympiaden. Efter lunchen var det dags för paddling, vi gick ner till sjön där vi fick en kort lektion om hur man paddlar och hur man skall sitta i kanoten . Johanna och Camilla var väldigt viktiga med om att ingen har trillat i dom fyra åren dom har varit med upp till Enare. Allt gick bra tills det var Camilla och Johannas tur att sätta sig i kanoten, dom trillade i med huvudena före i vattnet och fick bli på land medan vi andra paddlade iväg. Vi paddlade ca 5 km sen gick vi iland  och åt kex, sen paddlade vi tillbaka mot Vasatokka. På kvällen badade vi bastu och simmade i sjön, det var kallt, 14 grader. Efter bastun fotade jag och Ida den fina solnedgången medan de andra satt inne i soffan och såg på James Bond.

På tisdagen var det dags att bestiga Otsamo. Vi packade med och bröd och frukt från morgonmålet. Vädret var soligt och fint. Vi hade med oss en guide till Otsamo. På vägen upp kunde man dricka rent vatten från de små vattendragen som rann ner för berget. Den sista branta biten fick jag ta hjälp av Rasmus som gick framför mig, jag tog i hans väska så han fick dra upp mig resten av vägen. Efter många suckar var vi äntligen uppe på berget. Jag, Rasmus, Emil och Adrian var några av dom första som var uppe. Utsikten var underbar.  Vi tog bilder, åt bröd och jagade en hare sen gick vi ner igen. Efter den kämpiga vandringen skulle vi besöka en renfarm. På renfarmen fick vi klappa och mata renarna medan de berättade om dem. Inne i en grillkåta bjöd de på hembakade bröd. Vi fick dricka kaffe från koxor. Nöjda och belåtna efter kaffepausen gick vi ut och kastade lasso och handlade i deras lilla souvenirbutik. Tillbaka i Vasatokka var det dags att gå på samelektion där vi lärde oss hälsningsfraser och siffror.

Dagen som alla hade väntat på, att åka till Norge! På vägen till Norge stannade vi och såg på en jättestor fors. Framme i Bugoynäs fick vi fisksoppa i deras bistro. Soppan var väldigt tjock, konsistensen var som snor. Vi gick igenom den lilla byn till deras butik där vi köpte godis och dricka. Den traditionella gruppbilden togs vid Ishavet. Trots att jag är världens badkruka vågade jag faktiskt i och simma i havet, jag och Olivia var dom enda flickorna som vågade i och simma. Vattnet var klarblått och jättekallt och saltigt. På vägen hem stannade vi vid Finlands nordligaste K-market för att handla. Andra gången vi stannade var vid en kyrka där vi gick ut och såg på gamla kyrkohus, där man förut hade bott, om man kom lång väg för att komma på gudstjänst. Vi var i Vasatokka ca 19.00 då lagade jag, John, Rasmus och David tortilla. De var gott trots att vi hade glömt att köpa hälften av ingredienserna. Vi flickor fick lov att vaxa pojkarnas ben vilket jag tror att dom ångrar nu i efterhand.

Nästsista dagen åkte vi till Siida Muséet där vi fick guidning på svenska. Efter rundturen i museet åkte vi in till Enare centrum där vi fick gå fritt och shoppa souvenirer eller bara gå runt och se omgivningen. Från souvenirshoppen köpte vi bl.a. t-skjortor, nyckelringar, vantar och smycken mm. På eftermiddagen började vi packa våra saker och sedan började vårt program. Vi klättrade och sköt pilbåge. Efter det gick vi upp till en laavu som var uppe i skogen där vi grillade korv. Alla fick egna personliga smurf namn som lärarna under veckan som gått hade hittat på till oss. Jag och Ida blev foto smurfar.

Nu var det dags att sänka den traditionella bryggan, det lyckades bra. På kvällen hade vi fritid då färgade vi flickor pojkarnas hår. De blev svarta, gula och röda hår.

På fredagen klockan 8.00 startade vi hem mot Kimito. Vi hade en 17 timmars lång bussresa framför. Första stoppet var i Rovaniemi där vi tog kort med julgubben och handlade ännu lite mera souvenirer och hoppade över polcirkeln. Sedan körde vi till Haparanda där vi stannade och åt mat på Ikea. Sista stoppet vi gjorde var i Vasa där vi stannade och åt på Hesburger. Hemma var vi 03.00 på natten med en lyckad resa bakom!