Tehtävä 2: Rumpukompin ohjelmointi
Käynnistä GarageBand ja luo uusi raita (plus-merkki raitanäkymän vasemmassa yläkulmassa). Valitse raidan tyypiksi ohjelmistoinstrumentti ("Software instrument").
Valitse ikkunan vasemman laidan soundikirjastosta jokin rumpusetti ("Drums").
Valitse jokin oheisen liitetiedoston rumpukompeista, ja harjoittele soittamaan se koskettimilla metronomin tahdissa. Jos metronomin tempo tuntuu liian nopealta tai hitaalta, voit muuttaa sitä ikkunan yläosan keskellä olevasta LCD-näytöstä. (bpm = beats per minute = kuinka monta iskua minuutissa)
Kun olet valmis, äänitä rumpukomppi koskettimilla soittaen. Sopiva mitta on 2-4 tahtia.
Kvantisointi (quantize) = rummun iskujen siirtäminen täsmälleen oikeille kohdille:
1. Avaa editorinäkymä tuplaklikkaamalla äänittämääsi palkkia tai saksien kuvasta ikkunan vasemmassa yläkulmassa.
2. Aktivoi hiirellä jokaine rummun isku.
3. Valitse kvantisoinnin aika-arvoksi pienin soittaessa käyttämäsi aika-arvo (liittetiedoston rumpukompeissa 1/8-nuotti).
4. Yksittäisten rummuniskujen paikkaa voit korjailla myös hiirellä siirtämällä.
5. Uusia rummuniskuja ruudukkoon voit luoda myös hiirellä ("command/windows" + klikkaus). Näin voit luoda vaikka kokonaisen rumpukompin, mutta äänittäminen ja kvantisointi on useimmiten nopeampi tapa.
Valitse ikkunan vasemman laidan soundikirjastosta jokin rumpusetti ("Drums").
Valitse jokin oheisen liitetiedoston rumpukompeista, ja harjoittele soittamaan se koskettimilla metronomin tahdissa. Jos metronomin tempo tuntuu liian nopealta tai hitaalta, voit muuttaa sitä ikkunan yläosan keskellä olevasta LCD-näytöstä. (bpm = beats per minute = kuinka monta iskua minuutissa)
Kun olet valmis, äänitä rumpukomppi koskettimilla soittaen. Sopiva mitta on 2-4 tahtia.
Kvantisointi (quantize) = rummun iskujen siirtäminen täsmälleen oikeille kohdille:
1. Avaa editorinäkymä tuplaklikkaamalla äänittämääsi palkkia tai saksien kuvasta ikkunan vasemmassa yläkulmassa.
2. Aktivoi hiirellä jokaine rummun isku.
3. Valitse kvantisoinnin aika-arvoksi pienin soittaessa käyttämäsi aika-arvo (liittetiedoston rumpukompeissa 1/8-nuotti).
4. Yksittäisten rummuniskujen paikkaa voit korjailla myös hiirellä siirtämällä.
5. Uusia rummuniskuja ruudukkoon voit luoda myös hiirellä ("command/windows" + klikkaus). Näin voit luoda vaikka kokonaisen rumpukompin, mutta äänittäminen ja kvantisointi on useimmiten nopeampi tapa.