Scratch

Scratch sopii myös yläkouluun

Vuosiluokkien 3-6 osuudessa esiteltiin tarkemmin visuaalinen ohjelmointityökalu Scratch, joka soveltuu toki myös yläkoulun ohjelmoinnin opetukseen. Ohjelmointitehtävien haasteellisuus on lähinnä opettajan mielikuvituksesta kiinni, joten aihepiirejä ja ideoita kannattaakin etsiä muiden toteutuksista. Hyvänä esimerkkinä mainittakoon MIT:n luovat ohjelmointitehtävät (https://scratch.mit.edu/hoc/).

Seuraava esimerkki on tehty edellä mainitun MIT:n tanssiohjeistuksen mukaan.

Videolla tanssiva balleriina on toteutettu Scratch-koodilla seuraavasti:


Scratch-ohjelmointia voi sujuvasti laajentaa esim. kuvataiteen, musiikin, kielten ja äidinkielen opetuksen. Scratch-ympäristöön voi tehdä omia taustoja piirtämällä, kuvankäsittelyssä tai valokuvaamalla. Myös hahmoja voi piirtää itse. Taustamusiikit voi tuottaa musiikin tunnilla. Eri kielivaihtoehtoja voi hyödyntää kieltenopetuksessa sekä maahanmuuttajien äidinkielen opetuksessa. Lopputuloksesta voi kuvaruutukaappauksella tehdä videon, johon voi äidinkielen tunneilla suunnitella taustatarinan. Sisältöjä voi toki helposti tuoda myös muista oppiaineista ja ohjelmoinnin rinnalle voikin tuoda myös esimerkiksi animaatioiden tuottamisen.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä