Ohjelmointia aloittelijoille

Miten aloittaa ohjelmointi yläkoulussa?

Perusopetuksen uusien opetussuunnitelman perusteiden astuessa voimaan moni yläkoululainen joutuu opettelemaan ohjelmointia ilman alakoulun tuomia ohjelmoinnillisen ajattelun valmiuksia. Näin ollen, heitä ei kannata ohjata suoraan koodaamisen pariin, vaan kannattaa aloittaa samoista alkeista kuin alakoululaisetkin aloittavat.

Joidenkin mielestä visuaalinen ohjelmointi yläkoulussa voi tuntua lapselliselta, mutta esimerkiksi Koodaustunti-tehtävät voi oikeasti tehdä tunnissa läpi, joten ne toimivat hyvin ensikosketuksena ohjelmoinnilliseen ajatteluun. Myös Robogem-lautapeli sopii yläkoululaisille. Näiden jälkeen voidaan tutustua visuaaliseen ohjelmointiin Scratch-ympäristössä esimerkiksi animaatioprojektin kautta. Myös Kodu Game Lab on tähän hyvä vaihteoehto.

Yläkoululaiset selviytyvät näistä em. vaiheista varmasti alakoululaisia nopeammin, jolloin päästään jo muutamassa viikossa varsinaisen koodaamisen pariin.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä