7.luokka elämänkatsomustieto

Kristinuskossa ja islamissa on paljon yhteistä - Artikkelianalyysi

- Määrittele lyhyesti alla olevasta linkistä avautuvan artikkelin avulla vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

Mitkä asiat yhdistävät kristinuskoa ja islamia? Mitkä taas erottavat? Mistä yhtäläisyydet ja erot johtuvat?

- Vastaus kokonaisuutena maksimissaan 150 sanan mittainen.
- Vastaa yhtenäisesti ja esseemuotoisesti.
- Palautus 26.2 mennessä.
- Arvostelu hyväksytty/hylätty.
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Läksy - vastaa kysymyksiin liittyen dokumenttiin I PASTAFARI (Yle Areena) Syksy 2020

Pohdi kahta dokumentista nousevaa kysymystä:

1. Uskonnoilla on maailmanselityksiä, tapoja ja vaatekappaleita. Millä tavoin ja mihin pyrkien dokumentissa pyritään osoittamaan niiden näyttäytyvän ulkopuolisesta paikoittain naurettavilta?

2. Millä tavoin dokumentissa esiintyvä Lentävän spagettihiviön-kirkko onnistuu vastaamaan kysymykseen ihmistä läpi historian vaivanneeseen kysymykseen elämän tarkoituksesta?

Palauta kommentit kansioon
  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Uudistaja - nainen imaamina

  • Palauta kuva tai muu tiedosto
  • Palauta merkintä
  • Palauta linkki

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Pohdi alla olevan tekstin pohjalta; mitä yhteistä on juutalaisuudella, kristinuskolla ja islamilla? Palautus kansioon

Uskonnot sekoittuvat

Tunnet varmasti sanonnan “kaikki tiet vievät Roomaan”. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Roomaan matkustavalla on valittavanaan huikea määrä vaihtoehtoisia kulkureittejä, joita pitkin perille on mahdollista päästä. Samaan tyyliin eri uskonnoissa pyritään hyvinkin samankaltaisiin päämääriin, mutta eri keinoilla. Yksinäistä matkalaista uhkaavat kuitenkin kaikenlaiset vaarat ja eksyminen oikealta reitiltä. Uskonnoista löytyy paljon enemmän yhteistä kuin äkkiseltään luulisi.


Kaikki maailmanuskonnot ovat syntyneet Aasiassa: juutalaisuus, kristinusko ja islam Lähi-idässä, muut Kaukoidässä. Eri maailmanuskonnoilla onkin paljon samankaltaisia ajatuksia. Lähes kaikissa niistä löytyy esimerkiksi Jeesuksen opettama kultainen sääntö, tosin hieman eri muodoissa.

Uskonnot eroavat toisistaan syntyperän, levinneisyyden, jumalakäsityksen ja opillisten erojen takia. Jokainen ihminen myös kokee uskonnon hieman omalla tavallaan, vaikka olisi saman uskonnon edustaja. Japanissa ja Kiinassa on perinteisesti ollut paljon uskontojen sekoittumista eli synkretismiä, mutta samaa ilmiötä on havaittavissa muuallakin ja lähes kaikissa uskonnoissa.

Suomessa tämä näkyi jo aikanaan, kun kristinusko saapui maahamme. Monet ihmiset pitivät karhua pyhänä eläimenä, palvoivat metsän henkiä, mutta uskoivat kristinuskon sanomaan. Edelleen osa kristityistä käy astrologeilla ja uskoo sielunvaellukseen. Uusien tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista uskoo edelleen Jumalaan, mutta ei niin kuin kirkko opettaa.

Japanissa moniuskontoisuus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Samoin Kiinassa ihminen saattaa harjoittaa useita uskontoja samanaikaisesti. Intiassa hindulaisuudella ei ole tarkkoja opinkappaleita, ja siksi hindu harjoittaa monesti muitakin uskontoja. Hindulaisuus ja buddhalaisuus ovat muutenkin saaneet vaikutteita toisiltaan.

Eri uskonnoilla on paljon samanlaisia piirteitä keskenään. Jotkut ovat joskus jopa pohtineet, voiko sama Jumala olla kyseessä eri muodoissa eri uskonnoissa, jolloin kaikki uskonnot olisivat ikään kuin yhtä suurta perhettä. Erityisesti hindulaisuuden parissa on esiintynyt tällaista ajattelutapaa. Yleensä kirjauskonnot kuitenkin pitäytyvät tiukasti omassa opissaan, eikä niille tällainen näkökanta ole vielä mahdollinen.

Abrahamin perilliset

Sekä kristinusko että islam ovat lähteneet juutalaisuudesta. Tämä ilmenee jo juutalaisten kantaisän Aabrahamin perillisistä. Kaikki kolme uskontoa uskovat Aabrahamin olleen olemassa, mutta hieman eri tavoin.

Juutalaisille Aabraham on merkittävä kantaisä, joka sai Jumalalta tehtävän johdattaa kansansa kohti luvattua maata. Kansa, joka Aabrahamista versosi, on juutalaisten mukaan Jumalan valittu kansa, jota he edustavat. Muslimit taas kokevat tärkeäksi henkilöksi Aabrahamin pojanpojan, Ismaelin, josta tuli muslimien kantaisä. Kristityille Aabraham ja Jumalan valittu kansa ovat myös tärkeitä, mutta tärkeimmäksi henkilöksi nousi Daavidin sukuhaarasta tullut pelastaja, Jeesus Nasaretilainen.

Jeesuksen olemassaoloon uskovat myös juutalaiset sekä muslimit, joista jälkimmäisille hän oli yksi profeetoista. Kristityille Jeesus on uskon keskeinen henkilö, jonka kautta avautuvat portit ikuiseen elämään. Hän on Raamatun edustama messias, kansan pelastaja. Juutalaisetkin uskovat ennustettuun messiaaseen, mutta heidän mukaansa se ei ole Jeesus.

Kristinuskolla, islamilla ja juutalaisilla on monia muitakin yhteisiä henkilöitä, jotka löytyvät kristittyjen Vanhasta testamentista, juutalaisten raamatusta ja muslimien koraanista. Yksijumalaisuuden lisäksi näille uskonnoille yhteistä on myös usko profeettoihin ja enkeleihin.

22IMG_3254.jpgNämä kolme uskontoa ovat perinteisesti olleet patriarkaalisia uskontoja, eli niissä mies on pääsääntöisesti ollut perheen pää. Palvontamenoissa mies on perinteisesti toiminut pappina tai muuna välittäjänä jumalan ja ihmisten välillä. Nykyaikana sekä kristinuskossa että islamissa on muodostunut useita opillisia erimielisyyksiä siitä, mikä naisen asema jumalanpalveluksessa voi olla. Kristinuskossa tämä ilmenee naispappeuden hyväksyntänä joissakin suuntauksissa, kuten luterilaisuudessa, kun taas esimerkiksi katolilaiset ja ortodoksit ovat sitä vastaan.

Pohdi alla olevan tekstin pohjalta kysymystä; mitkä ovat islamin eri suuntaukset?

Islam jakaantuu


Islamin perustajan profeetta Muhammadin kuoltua hänelle kokoonnuttiin valitsemaan seuraajaa yhteisön, umman, johtajana. Medinaan siirtyneet emigrantit ja johtomiehet sekä Mekan vaikutusvaltaisimmat miehet valitsivat johtajaksi Abu Bakrin, joka oli varhainen Muhammadin kannattaja.


Jotkut olivat kuitenkin alusta lähtien sitä mieltä, että johtajuus kuuluu Muhammadin suvulle. He kannattivat seuraajaksi Muhammadin sedän poikaa Alia, sillä muhammadilta ei jäänyt poikaa. Näin syntyi "Alin puolue" (shi'at Ali). Ali julistettiinkin kalifiksi kolmannen kalifin murhan jälkeen, mistä syystä suuntauksen kannattajat ovat pitäneet kolmea ensimmäistä kalifia vallananastajina.

Kaikki eivät kuitenkaa tunnustaneet Alia kalifiksi. Hänen väitettiin olleen osallinen edellisen kalifin murhaan ja hän joutui siirtämään pääkaupunkinsa Irakin Kufaan. Alin kiivain vastustaja oli Syyrian Umaiya-suku. Alin kuoltua Syyrian kuvernööri Mu'awiya julistautui kalifiksi Jerusalemissa ja Damaskuksesta tuli islamilaisen valtion poliittinen keskus. Alin poika al-Husain kaatui umaijadien vastaisessa kapinassa Irakin Kerbelassa. Profeetan kannattajien välinen sisällissota ja sen uhriksi joutunut al-Husain on vaikuttanut voimakkaasti Alin kannattajien eli shiialaisten ajatusmaailmaan.

Umaijadidynastia hallitsi aina vuoteen 750 saakka Damaskuksesta käsin. Kysymys umman johtajuudesta tänä aikana jakoi islamin kolmeen pääsuuntaukseen, joita olivat sunnalaisuus, shiialaisuus ja kharijilaisuus.

Useimmat muslimit hyväksyivät Mu'awiyan ja umaijadidynastian. Sunnalaisen näkemyksen mukaan johtajuus kuului sille, jolla oli todellinen valta ja joka ei luopunut islamista. Shiialaiset katsoivat puolestaan johtajuuden kuuluvan profeetan jälkeläisille. Shiialaisten keskuudessa syntyi 680-luvulla messiaaninen ajatus "oikeaan johdetusta" johtajasta, joka kukistaisi vääryyden. Kharijidit, "uloslähtijät", puolestaan katsoivat, että johtajuus kuuluu parhaalle muslimille, karismaattiselle ja nuhteettomalle miehelle. Kharijideja on nykyisin vain vähän ja he ovat tunnettuja puritaanisuudestaan.

Kun shiialaisten yhdestoista johtaja eli imaami kuoli, hänen poikansa katosi salaperäisellä tavalla. Hänen ajateltiin olevan "kätkössä" ja palaavan kerran oikeaan johdettuna imaamina. Shiialaisten johtajina hänen poissaollessaan toimisivat yhteisön oppineet, mujtahidit. Tätä shiialaisuuden haaraa sanotaan 12-shiialaisuudeksi. Toinen haara, 7-shiialaisuus hyväksyy vain kuusi ensimmäistä imaamia. Heidän mukaansa kuudennen imaamin poika Ismail on tuo kätketty imaami. Heitä nimitetäänkin usein ismaililaisiksi.

Islamin perusteita

Lue alla oleva artikkeli, joka johdattaa islamin perusteisiin ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

  1. Miten Muhammed sai perimätiedon mukaan kuulla Allahista?



    2. Mitkä ovat muslimien pyhät kaupungit ja miksi?



    3. Millainen on islamilainen ihanneyhteiskunta

 

Lähtökohtana Muhammedin traditio

Islam syntyi profeetta Muhammedin ilmestysten pohjalta noin vuonna 610 jKr. Se on maailman toiseksi suurin ja nopeimmin leviävä uskonto. Usko yhteen jumalaan, Allahiin, yhdistää islamin uskon edustajia eli muslimejamaailmanlaajuisesti ja korostaa elämän omistamista Allahin palvelemiselle.

Muslimeja on nykyään levittäytynyt lähes kaikkiin maanosiin, ja yhteensä heitä on yli miljardi. Arabitaustan omaakin enää vain joka viides muslimi, sillä Aasiassa elää noin 200 miljoonaa ja Afrikassa 250 miljoonaa muslimia.

Lähi-idän kolmesta yksijumalaisesta uskonnosta – juutalaisuudesta, kristinuskosta ja islamista – viimeksi mainittu on nuorin. Islamin perustaja on profeetta Muhammed (570–632 jKr.), joka vakuuttui Jumala Allahista ja sai tehtäväkseen välittää arabeille Allahin tahdon.

Muhammedin vanhemmat kuolivat, kun hän oli hyvin pieni. Hänen setänsä Abu Talib otti hänet hoiviinsa. Nuori Muhammed alkoi paimentaa setänsä ja naapureidensa karjalaumoja aina kymmenenteen ikävuoteensa asti. Tuolloin hän pääsi mukaan setänsä kauppakaravaaniin ja tutustui Lähi-idän maihin.

25-vuotiaana Muhammed ryhtyi palvelemaan kauppahuonetta pitävää, häntä 15 vuotta vanhempaa Khadidza-leskeä. Suuresta ikäerosta huolimatta he rakastuivat ja avioituivat. Muhammed toimi kauppiaana, johon luotettiin. Keski-iän kynnyksellä Muhammed kävi iltaisin vaeltelemassa kotikaupunkinsa Mekan lähistöllä vuorilla ja mietiskelemässä elämän suuria kysymyksiä. Eräänä päivänä hän näki enkelin Hiran luolassa. Enkeli Gabriel kertoi Muhammedille jumala Allahista, jonka profeetaksi Muhammed oli valittu.

Muhammed kieltäytyi aluksi ja masentui. Myöhemmin hän kuitenkin uskoi ilmestyksiin ja alkoi levittää sanaa Allahista. Hän korosti myös Aabrahamin ja tämän pojan Ismaelin merkitystä kannattajilleen.

40-vuotiaana Muhammed siirtyi kannattajineen Medinaan, jossa hänestä tuli sekä uskonnollinen että poliittinen johtaja. Lisäksi hänestä tuli sotapäällikkö, kun Medinassa puhkesi taisteluita monijumalaisia arabeja vastaan. Muhammed haavoittui näissä taisteluissa, mutta ei kuollut. Hän kuitenkin kuoli samassa kaupungissa myöhemmin, ja siksi siitä tuli toinen muslimien pyhä kaupunki. Myös Jerusalem on muslimeille tärkeä, koska Muhammedin uskotaan nousseen taivaaseen siellä.

Koraani elämän ohjenuorana

Muhammedin ilmestykset koottiin hänen kuolemansa jälkeen pyhään kirjaan, Koraaniin. Koraani antaa ohjeet siitä, miten muslimien tulee elää ja palvella Allahia. Koraani koostuu 14 luvusta eli suurasta. Koraani on kirjoitettu arabiaksi, ja siitä on tehty käännöksiä, mutta moni muslimi pitää niitä vain jäljitelminä aidolle arabiankieliselle Koraanille. Siksi myös tärkeimmät tunnustukset luetaan aina arabiaksi.

Koraani antaa ohjeet oikealle elämäntavalle. Arabiankielinen sana muslim tarkoittaa uskollista ja islamuskollisuutta jumalalle. Koraani jakaa elämän ja uskon sisällön viiteen peruspilariin.

1) Usko tulee tunnustaa julkisesti

Muslimit lausuvat päivittäin arabian kielellä, ”ettei ole muuta jumalaa kuin Allah ja että Muhammed on hänen lähettiläänsä”. Kun ihminen lausuu tämän julkisesti ihmisten edessä, hän tunnustautuu muslimiksi.

2) Rukous

Ihmisen tulee viidesti päivässä rukoilla jumalaa, johon hänet kuuluttaa erityinen rukouskuuluttaja. Muslimit peseytyvät ennen rukousta ja rukoilevat Mekkaa kohti polvillaan, otsa maahan painettuna.

3) Almut

Rikkaiden velvollisuutena on jakaa omaisuudestaan köyhille. Almut on eräänlainen vero, usein noin 2,5 %:a palkasta.

4) Paasto

Muslimien tulee koko Ramadan-kuukauden ajan pidättäytyä ruuasta ja juomasta sekä sukupuolisesta kanssakäymisestä päiväsaikaan. Ainoastaan matkustettaessa tai sairaana ei tarvitse paastota. Kun aurinko laskee, muslimeilla on taas lupa syödä.

5) Pyhiinvaellus

Aiemmin kun muslimeja oli vain Arabiassa, tuli pyhiinvaellukselle Mekkaan mennä kerran vuodessa. Nykyään yleisenä islamin oletuksena on, että kaukana Arabiasta elävien muslimien tulee mennä pyhiinvaellukselle ainakin kerran elämässään. Miljoonia ihmisiä matkustaakin Mekkaan pyhiinvaelluskuukauden aikana. Kotiin jääneet viettävät moskeijassa erityisiä pyhiinvaellusjuhlia. Miespuolisilla pyhiinvaeltajilla on yllään valkoinen kaapu, jotta rikkaiden ja köyhien välillä ei näkyisi eroja.

Edellä mainittujen viiden peruspilarin noudattaminen muodostaa islamin uskon perustan. Lisäksi on useita pienempiä säädöksiä elämälle. Muslimien ruokasäännöksiin kuuluu se, että sianlihan ja veriruokien syöminen on kielletty. Miespuolisten muslimien tulee juutalaisten tavoin ympärileikkauttaa itsensä lapsena. Käytäntö johtuu juutalaisten tavoin siitä, kun Abraham antoi aikanaan ympärileikkauttaa itsensä jumalan kanssa tehdyn liiton merkiksi.

Islamilainen ihanneyhteiskunta

Muslimit ihannoivat Medinan aikaista yhteiskuntaa, jota johdettiin profeettojen voimin. Islam haluaa edelleen hallitsijoiden näyttävän esimerkkiä siitä, miten muslimien tulee elää oikeaoppisesti. Tässä ohjeistuksena on shariá – islamilainen laki, joka Koraanin tarkkojen säädösten avulla antaa ohjeet elämälle ja ihanneyhteiskunnalle. Islaminuskolla on kuitenkin erilaisia suuntia, jotka ovat usein väkivaltaisestikin riidelleet vallasta ja tehneet vallankaappauksia. Suurimmat ryhmät ovat Sunnit ja Shiat. Sunneja on lukumäärältään eniten, mutta esimerkiksi Iranissa Shiat ovat suurin ryhmä.

Islamilaisessa yhteiskunnassa tärkeään merkitykseen on noussut Koraanissa mainittu käsite Jihad. Se tarkoittaa ”pyrkimystä jonnekin” sekä kilvoittelua ja puolustautumista. Kilvoittelulla ja puolustautumisella viitataan lähinnä omaan sisäiseen kilvoitteluun hyvän ja pahan välillä. Puolustautuminen liittyy myös muslimien puolustautumiseen ulkoista uhkaa kohtaan.

Osa niin sanotuista radikaaleista muslimeista on kuitenkin ymmärtänyt puolustautumisen niin, että he haluavat harjoittaa terroria vääräuskoisia vastaan, jopa näiden omalla maaperällä ja ovat tuhoisasti näin tehneetkin mm. Pariisissa ja Brysselissä. Radikaalit liikkeet pyrkivät usein myös omassa maassaan tekemään väkivaltaisia vallankumouksia tai tavoittelevat jopa radikaalia islamilaista valtiota, kalifaattia, kuten ISIS-järjestö tekee.

Islamin lainoppineet arvostelevat radikaaleja siitä, kun nämä eivät hyväksy monimuotoisuutta uskonnon sisälle, vaan pitävät omaa totuuttaan ainoana oikeana. Radikaalien islamliikkeiden suosio johtuu monesti yhteiskunnallista epäkohdista ja ongelmista, kuten köyhyydestä, työttömyydestä ja sosiaaliturvan puuttumisesta. Muslimien enemmistön ihanteena on saada aikaan oikeudenmukainen ja islamilaisiin arvoihin perustava yhteiskunta. Maailmassa on muutama maa, jonka lainsäädäntökin perustuu islamin uskontoon. Näitä ovat mm. Iran ja Saudi-Arabia.

Islam on myös joissakin maissa tullut vapaamielisemmäksi kuin muualla. Yksi tällainen esimerkki on Turkki, joka pyrkii osaksi Euroopan unionia. Turkissa musliminaisten ei tarvitse käyttää huntua kasvojensa suojana kuten muualla. Avioliitto on myös yhden miehen ja naisen välinen, eikä niin kuin Saudi-Arabiassa, jossa muslimimiehellä voi olla neljä vaimoa.

Suomeen on tullut viime vuosikymmeninä yhä enemmän muslimeja maahanmuuton ja pakolaisuuden vuoksi. Erityisesti isoissa kaupungeissa on islamilaisia yhdyskuntia ja joitakin moskeijoita, joissa muslimit käyvät rukoilemassa. Moskeijoiden rakentaminen on kuitenkin herättänyt paikallisissa asukkaissa välillä kiivastakin vastarintaa.