Projekti: Interaktiivinen objekti

MakeyMakey + Scratch

MakeyMakeylla voi tehdä mistä tahansa kuvasta tai esineestä interaktiivisen. Mukaan voi liittää tietokoneella näkyvää animaatiota tai vain pelkkää ääntä. Allaolevissa kuvissa on ohjelmoitu mukaan myös animaatiota. MakeyMakey -projekti sopii erittäin hyvin alakoululaisille, mutta itseasiassa se sopii myös yläkouluun.

Tällainen työ on hyvä tehdä pienryhmissä. Optimikoko on 2-3 oppilasta. Suuremmalla ryhmällä kannattaa ehkä antaa askartelulle suurempaa roolia ja tehdä työnjakoa.

Idea pähkinänkuoressa: Oppilaat ovat tehneet julisteen, jossa on näkyvillä haaraniittejä. Kun katsoja koskettaa haaraniittiä, kaiuttimista kuuluu lisätietoa.
- Työvälineet: MakeyMakey, netissä oleva tietokone, halutut askartelutarvikkeet. ChromeBook on erityisen kätevä, sillä siinä on käytössä sisäänrakennettu mikrofoni, jos puheet haluaa nauhoittaa itse. Nauhoitus on tehty Scratchissä erittäin helpoksi!




Löydät Scratchin (+ohjeita ja lisäideoita) täältä: https://scratch.mit.edu/studios/223260/
- Tunnuksia ei ole pakko tehdä!
- Työn pystyy tallentamaan paikallisesti tietokoneelle ilman kirjautumistakin.
- Kirjautuminen vaatii tunnukset, jonka jälkeen työn voi tallentaa Scratchiin.

Työvaiheet yksinkertaistettuna:

1. Opettaja on valinnut teeman / aiheen jota tätä kautta käydään läpi. Oppilaat tutustuvat aiheeseen ja tuottavat siitä kuvan tai objektin.

2. Kuvaan lisätään 1-6 interaktiivista pistettä, esimerkiksi haaraniittien avulla. Tätä ennen oppilaat ovat pohtineet mitkä asiat he haluavat tuoda esille työssään puheena. Niitit sijoitetaan kuvassa oikeille paikoilleen.

3. Tehdään johdotus niiteistä MakeyMakeyyn. Jokaisesta niitistä lähtee yksi johto, joka menee MakeyMakeyn kohtiin: joko nuoli ylös, nuoli alas, nuoli vas., nuoli oik., välilyönti tai hiiren klikkaus. Nämä ovat merkitty Makeyyn selkeästi.

4. Ohjelmoidaan Scratchissä: kun painaa nuoli ylös, kuuluu valittu nauhoite. Tähän riittää kaksi palikkaa / yksi niitti: (katso alhaalta kuvasta) vihreä, jossa valitaan mitä painettaessa ääni kuuluu ja violetti, jossa valitaan mitä siitä kuuluu. 
- Voidaan käyttää tietokoneen puhegeneraattoria, johon siis kirjoitetaan teksti ja kone lukee sen (englanninkielisellä aksentilla tosin)
- Voidaan nauhoittaa omaa puhetta suoraan Scratchin kautta (alakoululaiset pystyvät tähän myös!)

5. Kytketään vielä yksi johto Makeyn groundiin eli maadoitukseen. Katsojalla pitää olla tämä kädessään, jotta homma toimii. Sähkö kulkee siis ihmisen läpi eli katsoja sulkee virtapiirin. Huom! Tämä ei ole millään tavoin vaarallista.

Lisäideat:
- askartele posteriin käden kokoinen folio. Liitä maadoitus tähän. Katsojan tulee asettaa kätensä foliolle ja koskettaa niittiä. Näin johdot ja Makey voivat olla täysin piilossa.
- lyijy on sähköä johtavaa metallia. Voit korvata niitit ja folion värittämällä lyijykynällä haluamasi kokoiset ja näköiset alueet ja niitä koskettamalla homma toimii.
- ota mukaan muita sähköä johtavia materiaaleja tai esineitä.
- Lopuksi voidaan keskustella suljetusta virtapiiristä, mitä siis tapahtui kun katsoja maadoitti itsensä ja kosketti niittiä. Voidaan keskustella myös mitä tehdä, jos joku saa sähköiskun pistorasiasta ja muutenkin virran määrän vaikutuksesta: mikä on vaarallista, mikä ei.
- Ohjelmointia voi helposti laajentaa ottamalla käyttöön if else -lausekkeita ja ottamalla mukaan tietokoneella kevyttä animaatiota.
———————————————————————————
1.Valitaan kuva/objekti, josta halutaan tehdä interaktiivinen. Kuva voi olla tulostettu, itse piirretty/askarreltu. Objekti voi olla myös 3-ulotteinen askartelutuotos, mikä vain.
- Laitetaan esim. haaranitit tai muut vastaavat sähköä johtavat materiaalit niihin kohtiin joista halutaan tuoda taulun tutkijalle tietoa.  



2. Ohjelmoidaan halutut toiminnot Scratchiin. Tässä ohjelmassa ruudulla kissa kävelee kohteeseen ja kuva vaihtuu. Jokaisen kuvan pohja on sama, mutta siihen on väritetty haluttu kohdealue, jota lisätieto koskettaa. Puhe tulee tietokoneen puheena.

Esiintymislavat ja niiden koodaus:

Eläinsoulu-työssä on käytetty viittä erilaista esiintymislavaa (perus, kol, mito,tuma ja ribo).

Esiintymislavojen koodaus:


Kissan liikkuminen solussa:



Kissan puheen koodaus:








3. Kytketään hauenleuat tauluun.



4. Kytketään MakeyMakey tietokoneenseen ja testataan.

Muista, että kuvan tutkijalla pitää olla maadoitusjohto kädessään (kuvassa vihreä johto).

Kevään kukat (4.lk projekti)

Tiimikoko: 3-4 hlöä. Aikaa 2h. Jokaiselle tiimille annettiin aiheeksi oma ”kevään kukka” ja tähän liittyvä noin sivun pituinen tietopaketti kukasta. Tiimi askartelivat kukan ja valitsivat neljä faktatietoa, jotka kerrotaan interkatiivisista pisteistä. Oppilaat nauhoittivat puheen itse. Ohjelmointiin oli tulostettu ohje, jonka avulla oppilaat selvisivät ohjelmoinnista omatoimisesti.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä