Projekti: esi-2. lk, hyönteisen elinkierto
Leppäkertun elämää
Tämä projekti sopii hyvin toiminnalliseksi ryhmätyöksi hyönteisen elinkierron opiskeluun. Sopiva ryhmäkoko on 3-4 oppilasta/ryhmä.
Projektin vaiheet:
1. Valitaan sopiva hyönteinen tutkittavaksi. Tässä esimerkissä on haluttu havainnollistaa täydellistä muodonvaihdosta, jonka vuoksi hyönteiseksi valittiin leppäkerttu. Lisäksi leppäkertusta on oppilaiden helppo tehdä muovailuvahalla omat mallit.
2. Etsitään tietoa jokaisesta leppäkertun kehitysvaiheesta. Oppilaiden iästä ja taidoista riippuen opettaja voi auttaa tietojen muistiin merkitsemisessä. Isommat oppilaat voivat kirjoittaa löydetyt tiedot itse muistiin.
Jokaisesta kehitysvaiheesta tarvitaan 1-2 tärkeää tietoa, jotka on tarkoitus nauhoittaa Scratch-ohjelmalla.
3. Tehdään muovailuvahasta jokaisen kehitysvaiheen malli.
4. Sisällön nauhoittaminen ja koodaaminen.
Nauhoitus on tehty Scratchissä erittäin helpoksi, joten pienellä aikuisen avustuksella oppilaat osaavat tehdä sen itsekin.
Koodaamisen voi pienempien oppilaiden kanssa tehdä aikuinen.
5. Tehdään johdotus oppilaiden valmistamista malleista MakeyMakeyyn. Jokaisesta mallista lähtee yksi johto, joka menee MakeyMakeyn kohtiin: joko nuoli ylös, nuoli alas, nuoli vas., nuoli oik. Nämä ovat merkitty Makeyyn selkeästi.
Kytketään vielä yksi johto Makeyn groundiin eli maadoitukseen. Katsojalla pitää olla tämä kädessään, jotta homma toimii. Sähkö kulkee siis ihmisen läpi eli katsoja sulkee virtapiirin. Huom! Tämä ei ole millään tavoin vaarallista.
6. Testataan toimivuutta
Projektin vaiheet:
1. Valitaan sopiva hyönteinen tutkittavaksi. Tässä esimerkissä on haluttu havainnollistaa täydellistä muodonvaihdosta, jonka vuoksi hyönteiseksi valittiin leppäkerttu. Lisäksi leppäkertusta on oppilaiden helppo tehdä muovailuvahalla omat mallit.
2. Etsitään tietoa jokaisesta leppäkertun kehitysvaiheesta. Oppilaiden iästä ja taidoista riippuen opettaja voi auttaa tietojen muistiin merkitsemisessä. Isommat oppilaat voivat kirjoittaa löydetyt tiedot itse muistiin.
Jokaisesta kehitysvaiheesta tarvitaan 1-2 tärkeää tietoa, jotka on tarkoitus nauhoittaa Scratch-ohjelmalla.
3. Tehdään muovailuvahasta jokaisen kehitysvaiheen malli.
4. Sisällön nauhoittaminen ja koodaaminen.
Nauhoitus on tehty Scratchissä erittäin helpoksi, joten pienellä aikuisen avustuksella oppilaat osaavat tehdä sen itsekin.
Koodaamisen voi pienempien oppilaiden kanssa tehdä aikuinen.
5. Tehdään johdotus oppilaiden valmistamista malleista MakeyMakeyyn. Jokaisesta mallista lähtee yksi johto, joka menee MakeyMakeyn kohtiin: joko nuoli ylös, nuoli alas, nuoli vas., nuoli oik. Nämä ovat merkitty Makeyyn selkeästi.
Kytketään vielä yksi johto Makeyn groundiin eli maadoitukseen. Katsojalla pitää olla tämä kädessään, jotta homma toimii. Sähkö kulkee siis ihmisen läpi eli katsoja sulkee virtapiirin. Huom! Tämä ei ole millään tavoin vaarallista.
6. Testataan toimivuutta