4. Ohjelmointi: maaperän kosteuden mittaus
Tähän mittaukseen sinulla pitää olla Weather:bittiin kytkettynä anturi. Katso tarvittaessa kytkentä ohje kohdasta 2. Tarvitset tietysti myös multaa (kukkaruukku), johon anturin kaksi päätä upotetaan.
Koodi näyttää tällaiselta:
”Soil moisture” palikka saa anturilta analogisen arvon väliltä 0-1023. Mitä pienempi arvo on, sitä kuivempi maaperä.
”Jos, muuten jos, muuten” palikalla luomme logiikan, joka perustuu maaperän kosteuteen. Eli jos maaperä on kuivaa, ledeistä muodostuu ”suuttunut naama” jne. Sopivat arvot tulee asettaa maaperää tutkimalla ja kokeilemalla.
Vaikka kuvassa sitä ei näy, ”Jos” sanan vieressä pitäisi ohjelmointipöydällä näkyä ratas. Tästä painamalla pystyy asettamaan lisää jossittelun vaihtoehtoja.
”Näytä kuvana” palikka on kätevä, jos haluat näyttää Micro:bitin ledeissä kuvioita. Valitse valmiista vaihtoehdoista (alasvetopalkki) tai luo omia.
Tältä sen pitäisi näyttää:
Koodi näyttää tällaiselta:
”Soil moisture” palikka saa anturilta analogisen arvon väliltä 0-1023. Mitä pienempi arvo on, sitä kuivempi maaperä.
”Jos, muuten jos, muuten” palikalla luomme logiikan, joka perustuu maaperän kosteuteen. Eli jos maaperä on kuivaa, ledeistä muodostuu ”suuttunut naama” jne. Sopivat arvot tulee asettaa maaperää tutkimalla ja kokeilemalla.
Vaikka kuvassa sitä ei näy, ”Jos” sanan vieressä pitäisi ohjelmointipöydällä näkyä ratas. Tästä painamalla pystyy asettamaan lisää jossittelun vaihtoehtoja.
”Näytä kuvana” palikka on kätevä, jos haluat näyttää Micro:bitin ledeissä kuvioita. Valitse valmiista vaihtoehdoista (alasvetopalkki) tai luo omia.
Tältä sen pitäisi näyttää: