Kertaus I

5. Ihmiskuva

Ihmiskuvalla tarkoitetaan käsitystä siitä, millainen ihminen on ja mikä on ihmisen paikka maailmassa. Se on käsitteenä hyvin lähellä maailmankuvaa, maailmankatsomusta ja elämänkatsomusta, sillä siinä on kyse ihmisen ja siis myös sinun itsesi paikasta maailmassa. Esimerkiksi kysymykset siitä, onko ihminen luonnostaan hyvä, voiko ihmisiin lähtökohtaisesti luottaa, miksi ihmiset tekevät toisinaan pahoja asioita, onko meillä vapaata tahtoa, onko ihmisellä sielua tai onko ihmisellä luontoa laisinkaan, liittyvät kaikki ihmiskuvaan. Ihmiskuvia, kuten maailmankatsomuksiakin on erilaisia. Tutustu alla olevan upotetun diaesityksen kautta erilaisiin ihmiskuviin, ja merkitse alla olevaan upotettuun Google-forms pohjaan, jos olet samaa mieltä esitetyn väitteen kanssa. Lopuksi tutustu erilaisiin ihmiskuviin alla olevan tekstin perusteella, ja pohdi vastaako se ihmiskuva omaa käsitystäsi ihmisyydestä, jonka kanssa olit eniten samaa mieltä.

​​
Linkki, jos ei toimi



Naturalistinen ihmiskäsitys lähtee siitä, että ihminen on vain yksi osa luontoa. Tästä johtuen muun luonnon tapaan ihminen on täysin aineellinen olento. Ihmiseen pätee samanlaiset syy- ja seuraussuhteet, kuin muihinkin eliömuotoihin. Esimerkiksi evoluution uskotaan vaikuttavan ihmisten ajatteluun. Tästä johtuen ihmistä voidaan myös muokata muokkaamalla tämän perimää.

Humanistinen ihmiskäsityksen mukaan ihmisen luovat todellisuutta osana sosiaalista kanssakäymistään. Ihmisellä ei ole tarkkaa olemusta, vaan se muuttuu historiallisesti ja kulttuurisesti. Ihmisen olemassaolossa keskeistä onkin hänen kulttuuriympäristö. Ihminen on jatkuvasti muuttuva, jolloin ihmisen olemus toteutuu suhteessa yhteisön elämäntapaan. Humanistisen ihmiskäsityksen mukaan ihmisen on myös jatkuvasti pyrittävä kehittämään itseään.

Eksistentialistinen ihmiskäsitys pitää ihmistä lähtökohtaisesti äärettömän vapaana. Tullakseen ihmiseksi hänen on pakko käyttää vapauttaan tekemällä valintoja. Ihminen on heitetty maailmaan: tiettyyn aikaan, paikkaan, kulttuuriin, perheeseen. Ihmiseksi tulemisen vaihtoehtoja rajaa ainoastaan tapa, jolla hänet on heitetty maailmaan.

Hengelliset ihmiskäsitykset puolestaan lähtevät siitä perusolettamuksesta, että ihmisen olemus rakentuu kahden olemassaolon perusmuodon varaan. Toisin sanoen, ihmisen olemassaolo ymmärretään kahden erilaisen olemisen muodon välityksellä rakentuvaksi, jolloin ihmisen ajatellaan olevan sekä henkeä että ainetta. Hengen ja aineen suhteesta on erilaisia käsityksiä. Hengellisessä ihmiskäsitksessä ihminen ymmärretään usein olevan erityinen hengellinen tehtävä, kuten jumalallisten sääntöjen noudattaminen.

Antihumanistisen ihmiskäsityksen mukaan ihminen yksilönä on heikko. Tästä johtuen yhteisö, ja sen sääntöjen noudattaminen on tärkeää, sillä muuten yksilöt tekevät haitallisia asioita. Se, mikä on yksilön keskeisin yhteisö voi vaihdella. Esimerkiksi natseilla ihmisen tärkein yhteisö oli rotu, mutta esimerkiksi jihadisteilla se on puolestaan islamilainen umma.

4. Tekojen moralisointi

Alla olevassa upotetussa diaesityksessä on erilaisia väittämiä tai asioita. Pohdi voisiko jollain tavalla nähdä alla olevissa väittämissä tai asioissa olevan kyse moraalisesta teosta.

Muut tehtävät

Hienoa! Olet päässyt kertauspaketin loppuun!

Lopputunnin voit halutessasi käyttää oppikirjan lukemiseen, oppimispäiväkirjasi täydentämiseen tai alla olevien opetusvideoiden katselemiseen.

Videoita kertailun avuksi

Peruskäsitteitä - helppo:

Peruskäsitteitä - vaikeampi:
​​
Eettinen dilamma, eettinen pohdinta:

Esimerkki eettisestä ongelmasta:

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä