Arviointi
Arviointi
Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa oppilaan opiskelua, tukea omien tavoitteiden asettamista ja auttaa oppilasta arvioimaan omaa opiskelua. Monipuolinen arviointi ja siihen perustuva ohjaava palaute ovat keskeisiä pedagogisia keinoja oppilaan kehityksen ja oppimisen tukemisessa.
Opetussuunnitelman tavoitteena on monipuolistaa arviointia ja tuoda se osaksi oppilaan oppimisprosessia. Kotka on omassa kunnallisessa opetussuunnitelmassa linjannut arvioinnin osalta seuraavat kohdat:
- Joulun alla tehdään itsearviointi, joka toimii pohjana oppilaan, huoltajan ja opettajan kanssa käytävään arviointikeskusteluun.
- Haukkavuorella arviointikeskustelut ovat vuoden vaihteessa.
- Keväällä kaikki oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.
Opetussuunnitelma korostaa jatkuvaa arviointia opiskelun tukena. Pyrimme löytämään lukuvuoden aikana hyviä käytänteitä, joilla pidämme niin oppilaat kuin huoltajat tietoisina opintojen edistymisestä.