2.lk
Digitaalinen osaaminen 1
Kirjautuminen
Yhteiskäyttölaitteet
Käyttörutiinit
- Chromebook:iin tutustuminen yhdessä
- Käyttörutiinit ja koneen käynnistäminen/sammuttaminen
Käyttörutiinit
- Kosketushiirtä voi harjoitella käyttämään esimerkiksi Code.org-sivuston kurssilla 1
- Opetellaan laitteita ja laitteistoa esim. hiiri ja näppäimistö (Digiadventurers)
- Liikkuva koulu-ideapankki
- Salasanan kirjoittaminen ja kirjautumisen harjoittelu säännöllisesti
Digitaalinen osaaminen 2
Näppäimistöön tutustuminen
Tarinoita tekstinkäsittelyllä ja syventävään lukuohjelmaan tutustuminen
- Näppistaituri
- alkuopetuksen nurkka
- Näppistaiturin seikkailut
- Näppäimistön käyttötaidot (Digiadventurers)
- Kopiraittila 1 - 2
- Luotettavan tiedon metsästäjät (Mediataitokoulu)
Tarinoita tekstinkäsittelyllä ja syventävään lukuohjelmaan tutustuminen
- Kirjoitusharjoitus kuullusta tarinasta (Digiadventurers)
- Syventävä lukuohjelma (Microsoft Word)
- Yhteinen tutustuminen ohjelmaan
- Esittelyvideo (Matleena Laakso)
- Sähköpostin kirjoittaminen ja lähettäminen
- Mistä oma sähköposti löytyy? (Desku)
- Palautetaan ympäristö mieleen
Medialukutaidot
Mediasisällöt
QR-koodien käyttö
- Lasten uutiset
- KAVIn elokuvapolku
- Polkuja medialukutaitoon 1-6LK
- Mediataidon poluilla puuhakortit.pdf
- Digiturvataidot 7-9v
- Turvallisesti netissä (Mediataitokoulu)
- Kamerakynä
- Kamerakynä-tehtäväpankki
- Kamerakynä-koulutus (perusopetus)
- Esimerkkivideot: 1. | 2.
- Videokuvaaminen (KAVI)
QR-koodien käyttö
Ohjelmointiosaaminen
Laitteiden toimintaperiaatteet
- Laitteiden toiminta ja ohjelmointi (Opettajan ohje)
- Laitteiden toiminta ja ohjelmointi (Esitysmateriaali)
- Toiminnallinen ohjelmointi 1-2LK.pdf
- Robogem-lautapeli
- Bebras-kortit ohjelmoinnilliseen ajatteluun
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen 1-6LK
- Code.org tai vastaavat ympäristöt
- ScratchJr Chromebookin Play-kaupasta