1.lk
Digitaalinen osaaminen 1
Kirjautuminen
Yhteiskäyttölaitteet
- Chromebook:iin tutustuminen yhdessä
- Käyttörutiinit ja koneen käynnistäminen/sammuttaminen
- Kosketushiirtä voi harjoitella käyttämään esimerkiksi Code.org-sivuston kurssilla 1
- Opetellaan laitteita ja laitteistoa esim. hiiri ja näppäimistö (Digiadventurers)
- Liikkuva koulu-ideapankki
- Salasanan kirjoittaminen ja kirjautumisen harjoittelu säännöllisesti
Digitaalinen osaaminen 2
Näppäimistöön tutustuminen
Tekstinkäsittelyn alkeet
- Näppistaituri
- Näppistaiturin seikkailut
- Motoristen taitojen kurssi
- Näppäimistön käyttötaidot (Digiadventurers)
- Ekapeli
- Appina Chromebookilla tai laajempana Windows-koneella
- MollaAbc
Tekstinkäsittelyn alkeet
- Tekstinkäsittelytaidot (Digiadventurers)
- Online-sovelluksissa tiedoston nimen muuttaminen
- Sovelluksiin tutustuminen (Word, Docs)
- Lyhyen sähköpostin kirjoittaminen ja lähettäminen
- Mistä oma sähköposti löytyy? (Desku)
- Ympäristöön tutustuminen
Medialukutaidot
Mediasisällöt
- Lasten uutiset
- KAVIn elokuvapolku
- Polkuja medialukutaitoon 1-6LK
- Mediataidon poluilla puuhakortit.pdf
- Digiturvataidot 7-9v
- Eläinlasten Rauhametsä (Mieli Ry)
- Turvallisesti netissä (Mediataitokoulu)
- Kamerakynä
- Kamerakynä-tehtäväpankki
- Kamerakynä-koulutus (perusopetus)
- Videokuvaaminen (KAVI)
Ohjelmointiosaaminen
Digitaalisten laitteiden toiminta
- Laitteiden toiminta ja ohjelmointi (opettajan ohje)
- Laitteiden toiminta ja ohjelmointi (esitysmateriaali)
- Toiminnallinen ohjelmointi 1-2LK.pdf
- Robogem-lautapeli
- Bebras-kortit ohjelmoinnilliseen ajatteluun
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen 1-6LK
- Beebot-robottien ohjaaminen
- Voi harjoitella myös lainaamon iPadien appilla
- Code.org tai vastaavat ympäristöt
- ScratchJr Chromebookin Play-kaupasta