6.lk
Digitaalinen osaaminen 1
Henkilökohtaisen päätelaitteen käyttäminen
Selainpohjaiset palvelut ja simulaatiot
Pilvipalveluiden sovelluksia
- Käydään yhdessä läpi pilvipalveluiden (OneDrive, Google Drive) sovelluksia
- Tutkitaan sovellusten käyttötarkoituksia
- Pohditaan oikean sovelluksen valitsemista eri tehtäviin
- Kerrataan tiedoston/kansion jakaminen pilvipalvelussa
- Wilma-sovelluksen lataaminen kännykkään
- Sovellukseen tutustuminen yhteisesti
Digitaalinen osaaminen 2
Taulukkolaskennan perusteet
Julkaisun tekeminen perussovelluksilla
Erilaisia digitaalisia sisältöjä
- Taulukkolaskenta: peruskäyttö, diagrammin tekeminen
- Taulukkolaskenta: keskiarvo, pienin ja suurin arvo, tyyppiarvo, mielipidekyselyn tekeminen
- Syvennetään ja kerrataan tekstinkäsittelyn perustaitoja (Word, Docs)
- Harjoitellaan mm. fontin muotoilu, sivuasetuksia, kappalemuotoilua, luetteloita
- Kerrataan tekstinkäsittelysovellusten asetuksia ja sivuja
- Kerrataan median ja linkkien liittäminen tekstiin
- Harjoitellaan eri tekstityylejä (esim. uutinen, mielipidekirjoitus)
Julkaisun tekeminen perussovelluksilla
- Digitarinan ohje (Metropolia)
- Clipchamp-videoeditori
- Voidaan liittää mm. eri tekstityylien harjoitteluun (uutinen, mainos, mielipidekirjoitus)
- Harjoitellaan mainoksen/julisteen tekemistä esim. PowerPointilla
Erilaisia digitaalisia sisältöjä
Medialukutaidot
Tiedonvälitys
Ajankohtaiset mediailmiöt
- Yle Triplet
- Yle Uutisluokan videot
- Luotettavan tiedon metsästäjät (Mediataitokoulu)
- Uutismediakasvatuksen materiaalit
- Uutismediakasvatuksen oppituntivinkit
- Polkuja medialukutaitoon 1-6LK
- Kenen tarinoita kerrotaan? (kaikkikuvaa.fi)
- Dokkari-tutoriaali (kaikkikuvaa.fi)
- Uutismediakasvatuksen materiaalit
- Alakoulun elokuvapolku (KAVI)
- Tekijänoikeudet (Kopiraittila)
- Lähdemerkinnät (Kopiraittila)
- Lähdemerkintäharjoitus (tulostettava)
- Lähteiden merkitseminen (juliste)
Ajankohtaiset mediailmiöt
Ohjelmointiosaaminen
Scratchin käytön laajentaminen
Ohjelmoinnillisen ajattelun tehtäviä
- Scratch ideapankki
- Uusia projekteja esim. musiikki, peli
- Ohjelmointiprojekti
- Iteratiivinen työskentely ja oma projekti
- Oma peliprojekti (MakeCode Arcade)
Ohjelmoinnillisen ajattelun tehtäviä
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen 1-6LK
- Bebras-kortit