4.lk
Digitaalinen osaaminen 1
Kirjautuminen ja yhteiskäyttölaitteiden käsittely
Yleisiä pulmatilanteita koneen kanssa ja miten tilanteesta selvitään
- Yleiset ongelmat ja niiden ratkaisut (Chromebook)
- Liikkuva Koulu-ideapankki (työergonomia)
- Helppokäyttöominaisuudet (Microsoft)
- Chromebookin kaikki pikanäppäimet (Google)
- Esim. Edita, ViLLE, SanomaPro, M365, Google Classroom
Digitaalinen osaaminen 2
Esitysgrafiikan perusteet
Kymmensormijärjestelmää kohti
Videointi ja äänitys
- Harjoitellaan esitysgrafiikan perusteita yhdessä (PowerPoint, Sheets)
- Tiedoston nimeäminen ja otsikointi
- Diatyypit ja uusien diojen lisääminen
- Median lisääminen (kuvat, linkit, videot)
- Lähteiden merkintä
- Työskennellään pareittain/ryhmissä
- Harjoitellaan tiedoston jakamista
- Esim. PowerPoint, Word, Whiteboard
- Samanaikaisen työskentelyn harjoittelu
- Voidaan yhdistää esitysgrafiikan harjoitteluun
Kymmensormijärjestelmää kohti
- Testaa kirjoitusnopeutesi (HS.fi)
- Nyt Näppis Tutuksi-kurssi (Näppistaituri)
- JuniorTaituri-kurssi (Näppistaituri)
Videointi ja äänitys
- Kaikkikuvaa.fi tutoriaalit
- Clipchamp-editointisovellus (Microsoft)
- Elokuvaharjoituksia (Mediametka)
- Alakoulun elokuvapolku (KAVI)
- Äänitaide-tehtäväpaketti (Mediametka)
- Kamerakynä
Medialukutaidot
Ikärajat ja säännöt mediassa ja sovelluksissa
Löydetyn tiedon hyödyntäminen
- Ikärajat (KAVI)
- Pelien ja kuvaohjelmien ikärajat (MLL)
- Pelien ikärajat (PEGI)
- Polkuja medialukutaitoon 1-6LK
- Empatiataidot mediassa (Mediataitokoulu)
- Kännykkäpäiväkirja (Mediametka)
- Mediakollaasi (Mediametka)
- Kriittisen arvioinnin työkalu (Mediakasvatus)
- Pelkkää feikkiä-juliste (Mediataitokoulu)
- Luotettavan tiedon metsästäjät (Mediataitokoulu)
Löydetyn tiedon hyödyntäminen
- Lähdeviittausten merkintä (Kopiraittila)
- Lähdemerkintäharjoitus (Kopiraittila)
- Projektityön muistilista (Kopiraittila)
Ohjelmointiosaaminen
Ohjelmallisen ajattelun rakenteiden harjoittelua
- Polkuja ohjelmointiosaamiseen 1-6LK
- Ohjelmoinnillisen ajattelun tehtäväkortit (Innokas!)
- Lähtölaukaus koodaukseen-tehtäväpaketti (Innokas!)
- Bebras-kortit ohjelmoinnilliseen ajatteluun
- Pelin ohjelmointi (opettajan ohje)