Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
Opetuksen tavoitteet | Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet | Laaja-alainen osaaminen, johon tavoite liittyy | Paikalliset tarkennukset sisältöalueisiin |
T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä - Oppilas pyrkii käyttämään pääsääntöisesti oikeita käsitteitä ja merkintöjä |
S1-S5 Oppilasta ohjataan ymmärtämään matemaattisia käsitteitä konkretian avulla. Oppilas harjaantuu: -kirjoittamaan havaintojaan matematiikan merkeillä -tulkitsemaan matematiikan merkkikieltä konkretiaksi ja arkipäivän tilanteiksi. |
L1, L4 | |
T8 tukea ja ohjata oppilasta vahvistamaan ja laajentamaan ymmärrystään kymmenjärjestelmästä - Oppilas käyttää lukuja osana kymmenjärjestelmää kokonaislukualueella 0-100 000 ja pyrkii siihen myös desimaalilukujen osalta |
S2 -Hallitaan kymmenjärjestelmä kokonaislukualueella 0-100 000 -Harjoitellaan käyttämään desimaalilukuja osana kymmenjärjestelmää |
L1, L4 | - varmistetaan ajan yksiköiden osaaminen,(vuorokausi, kuukausi, vuosi) sekä harjoitellaan laskemaan aikavälejä |
T9 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä positiivisiin rationaalilukuihin ja negatiivisiin kokonaislukuihin - Oppilas harjoittelee käyttämään positiivisista rationaaliluvuista desimaalilukuja ja negatiivisia kokonaislukuja - Oppilas pystyy laskemaan yksinkertaisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskua konkreettisin välinein. - Oppilas osaa vertailla negatiivisia ja positiivisia kokonaislukuja. |
S2 -Harjoitellaan käyttämään positiivisia rationaalilukuja, painopisteenä desimaaliluvut -Harjoitellaan murtolukujen yhteen ja vähennyslaskua, erinimiset murtoluvut konkreettisin välinein -Opitaan tekemään suuruusvertailua negatiivisten ja positiivisten kokonaislukujen kesken |
L1, L4 | |
T10 opastaa oppilasta saavuttamaan sujuva laskutaito päässä ja kirjallisesti hyödyntäen laskutoimitusten ominaisuuksia - Oppilas harjaantuu laskemaan päässä ja kirjallisesti kaikkia peruslaskutoimituksia |
S2 - -Harjoitellaan lukuyksiköittäin laskemista kaikissa peruslaskutoimituksissa |
L1, L3, L6 | - harjoitellaan jakamista jakokulmassa (monta tapaa) |
T11 ohjata oppilasta havainnoimaan ja kuvailemaan kappaleiden ja kuvioiden geometrisia ominaisuuksia sekä tutustuttaa oppilas geometrisiin käsitteisiin - Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa yleisimmät tasokuviot - Oppilas tunnistaa suoran suhteen symmetrisiä kuvioita |
S4 -Luokitellaan ja tunnistetaan geometristen ominaisuuksien perusteella tasokuvioita -Tunnistetaan suoran suhteen symmetrisiä kuvioita |
L4, L5 | |
T12 ohjata oppilasta arvioimaan mittauskohteen suuruutta ja valitsemaan mittaamiseen sopivan välineen ja mittayksikön sekä pohtimaan mittaustuloksen järkevyyttä. - Oppilas osaa valita sopivan mittavälineen ja mitata pituuksia ja massoja - Oppilas osaa arvioida mittaustuloksen suuruusluokkaa ja järkevyyttä (pituus, massa ) - Oppilas laskee pinta-aloja - Oppilas hallitsee yleisimmät mittayksiköt (pituus ja massa ) |
S4 -Varmistetaan taitoa valita sopiva mittaväline, mitata ja arvioida mittaustuloksen järkevyyttä (pituus ja massa) -Harjoitellaan laskemaan pinta-aloja (suorakulmiot, suunnikkaat, kolmiot)-vahvistetaan yleisimpien mittayksiköiden osaamista ja harjoitellaan mittayksikkömuunnoksia (pituus ja massa) |
L1, L3, L6 | |
T13 ohjata oppilasta laatimaan ja tulkitsemaan taulukoita ja diagrammeja sekä käyttämään tilastollisia tunnuslukuja sekä tarjota kokemuksia todennäköisyydestä - Oppilas osaa laatia taulukon ja diagrammin annetusta yksinkertaisesta aineistosta - Oppilas osaa tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja - Oppilas löytää aineiston suurimman ja pienimmän arvon |
S5 Luokittelu: - kerätään tietoa järjestelmällisesti konkreettisista ominaisuuksista oppilaalle läheisistä aihepiireistä. - tallennetaan ja esitetään tietoa erilaisten yksinkertaisten taulukoiden ja pylväs- ja viivadiagrammien avulla. - käsitellään tilastollisista tunnusluvuista suurin ja pienin arvo |
L4, L5 | |
T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä | S1 Tutustutaan valmiiden pelien kautta graafisiin ohjelmointiympäristöihin osana matematiikan opiskelua. |
L1, L4, L5, L6 |