Lego-ohjeet

Lego Mindstorm projektin aloitus


Robotit ovat saapuneet, mutta ennen rakentamista on hyvä käyttää aikaa järjestelyihin. Osat ovat pienissä pusseissa laatikon sisällä ja ne on hyvä lajitella punaiseen lokerikkoon kokoamisen nopeuttamiseksi. Oppilasparilta tähän lajitteluun kului aikaa noin puoli tuntia. Olemme käyttäneet lisäksi kokoamisessa alustaa, jonka päällä kokoaminen on tapahtunut. Näin pyritään välttämään osien katoaminen sekä sekoittuminen naapuriryhmän kanssa. Olemme myös tarroittaneet jokaisen robotin keskusyksikön sekä laatikon (ROBO1, ROBO2 jne.) tunnistamisen helpottamiseksi.

Paketti sisältää hyvät ohjeet vaihe-vaiheelta perusrobotin kasaamiseen. Ohjeet ovat saatavilla, joka paperisena vihkona tai digitaalisesti paketin mallista riippuen.

Rakentamaan

Kun valmistelut on tehty, voidaan aloittaa rakentaminen. Teimme 4.-6. luokkalaisten kanssa alussa perusrobotin ilman sensoreiden kiinnitystä. Tähän on syytä varata kaksi oppituntia, vaikka osa ryhmistä suoriutui tehtävästä nopeammin.

Ohjelmointi

Lego Mindstormin ohjelmointi onnistuu tietokoneella tai padilla EV3 programmer-app ohjelmalla. Valmiin ohjelman voi ladata robottiin joko käyttämällä kaapelia tai bluetooth-yhteyden avulla. Langaton bluetooth-yhteys on äärimmäisen kätevä ja tekee ohjelmoinnista sekä helppoa että nopeaa.

Bluetooth yhteyden käyttöä varten valitse robotin valikosta oikealta työkalukuvake. Laita valintamerkki bluetooth, visibility sekä ipad-kohtiin.

Nimeä jokainen robotti työkaluvalikosta (Brick name) tarrassa olevalla nimellä! Jos et nimeä robottia, näkyvät ne nimellä EV3 ja yhteydenotto on hankalaa.

Lataa akku!

Lataa ohjelma haluamallesi laitteelle. Me olemme käyttäneet iPadia, sillä se on osoittautunut käteväksi.

Vihreästä valikosta löytyvät ohjelmointipalikat robotin liikkumiseen, ääneen sekä näytön kuvaan. Liikettä voi muodostaa pienellä moottorilla, yksittäisellä isolla moottorilla (large motor). Robotin liikkumiseen tarvitaan kahta isoa moottoria. Näiden toimintaa voidaan ohjata kahdella erilaisella palikalla (Move steering ja Move tank). Move steerig-palikalla voit määritellä vauhdin ja kääntyvyyden prosentteina, kun taas Move tank-palikka mahdollistaa molempien moottoreiden ohjaamisen erikseen. Oman kokemuksemme mukaan Move steering on oppilaille alussa helpompi ymmärtää, joten siitä kannattaa aloittaa.

Keltainen valikko sisältää ohjelmoinnille tärkeitä elementtejä kuten silmukat, ehtolauseen muodostus-palikan sekä wait-palikan. Wait-palikka on tärkeä, sillä sen avulla hyödynnetään robottiin liitettäviä sensoreita.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä