#Värkkäysnurkka

#SataVärkkääjien värkkäysnurkka

Tämä on #SataVärkkääjien värkkäysnurkka.

Jos haluat uuden teeman omalle projektillesi, niin pyydä sivun ylläpitäjien (Kimmo tai Teemu) lisäämään uusi aihekokonaisuus. Jos taas osallistut jo sivulla olevaan teemaan, voit lisätä blogitekstejä suoraan aiheeseen. Jokainen idea on tällä sivulla oma bloginsa, johon voidaan lisätä sisältöä vapaasti ja kommentoida toisten tuotoksia.

Tuokaa rohkeasti värkkäysnurkkaan ideoita ja aihioita uusille projeteille. Kun projektit lähtevät lentoon, siirretään niitä sivustolla "ylemmäs" - julkisemmaksi. Tuokaa rohkeasti tänne uusia ideoita. 

-> Jos haluatte ehdottaa uutta projektiaihiota tänne, niin laittakaa Kimmolle tai Teemulle viestiä!


Tekninen työ ja luonnontiede (Maker/Stem)

Luonnontietoa, teknologiaa ja teknistä työtä

Tekijä: Tapani Asmala

Teknologiaa maker-hengessä
Perusajatuksena on teettää oppilastöitä, joissa hyödynnetään luonnotieteen ilmiöitä.
Tavoitteena on tarkastella ilmiön esim. valon eri omaisuuksia.

Aihekokonaisuudet (luonnontieteen ilmiöt)
- Ääni
- Mekaniikka
- Valo
- Sähkö ja elektroniikka
- Magnetismi
- Tieteellisen tutkimisen perusteet

Esimerkkejä aihekokonaisuuden oppilastöistä


Ääni
Puisen kännykkävahvistimen toiminta perustuu äänen vahvistamiseen kaikukopan avulla.
Tällöin saadaan suurempi ilmamäärä värahtelemään.



Mekaniikka
Neppisautossa tututustutaan mekaniikan perusrakenteeseen, pyörään ja auton laukaisulaite perustuu vipuun.


Valo ja sähköoppi
Luupin toiminta perustuu valoa taittavaan kuperaan linssiin. Luupissa on myös valot eli siinä on yksinkertainen virtapiiri.


Elektroniikka
Lediryijy on sovellutus Stepsystemsin Yövalo-sarjasta. Siinä tutustutaan elektroniikan peruskomponenttien toimintaan.



Sisustussuunnittelua + chroma key -tekniikkaa

Idea tiivistetysti: oppilaat rakentavat kuvataidetunnilla pienoismallihuoneen ja liittävät tämän jälkeen itsensä omaan rakennelmaansa chroma key -tekniikalla. 

Projektikertomus:
Aloitimme projektin Honkajoella 5-6-luokkalaisten parissa kuvataiteen valinnaistunneilla syyslukukaudella 2019. Rakennusprojekti otti aikaa, varsinkin, kun emme käyttäneet valmiita pahvilaatikoita, vaan rakensimme seinät itse tukevasta pahvista. Uudenvuoden(2019-20) jälkeen aloimme tekemään ensimmäisiä kuvauskokeiluja viherkankaalla. Kuvien yhdistämiseen käytettiin iMovie -ohjelmaa. Oikean perspektiivin ja sopivan valon aikaansaaminen kuviin oli haastavaa.  

Huomasimme, että tabletilla IMovie-ohjelman editointi on paljon rajallisempaa kuin MacBookilla. Viherkankaan editointi tehtiin aluksi IPadillä, mutta työtä jatkettiin sitten MacBookilla, jossa pystyi tekemään paremmin suunnan vaihtoja ja hidastuksia. 

Tässä syksyllä 2020 loppuun saatettu video, joka on muokattu reilun sekuntin pituisesta askelmapätkästä. Huomioi, että taustalla olevan pienoismallitalo on vain 20 cm korkea. 



Viime vuonna myös yhdeksännellä luokalla pari oppilasta innostui vastaavanlaiseen projektiin. He purkivat vanhan tietokoneen keskusyksikön ja alkoivat luoda sen tyhjennetystä sisuksesta tulevaisuuden asuntoa scifi-hengessä (asuntoja pienennetyille ihmisille). Tarkoitus oli kuvata myös koneen sisälle ihmisiä viherkankaan avulla. 


Seija Sairanen
Kuvataideopettaja, Honkajoki

Älykylä - ideat

Loiman koulun lähtötilanne värkkäysprojektiin

Huittisten Loiman koulussa olen kehitellyt kahdelle porukalle yhteistä Värkäysprojektia Älykyläideaan. Ajatuksena olisi, että kuudennen luokan käsityön ryhmä kehittelee kylän vanerin paloista, säilypurkeista, maitotölkeistä (kierrätysnäkökulma) ja luo rakennuksiin tekniikkaa hyödyntäen kaapeista löytyneitä kouluelektroniikan klassikoiden elementtejä (Pujottelupeli, majakka, summeri jne.) Pallo suunnittelussa on siis paljon oppilailla.

Toinen ryhmä rakentaa ja ohjelmoida Lego Mindstorm-robotteja, joiden ajatuksena olisi toimia/liikkua kaupungissa.

Legorakentamisen aloitan viime viikolla ja käsityön ryhmä aloittaa oman pakertamisen, kun tällä hetkellä työstettävä työ on valmis. Varsinaista aikataulua en ole sen tarkemmin miettinyt, mutta yleisenä idea olisi, että saisimme Värkkäyshomman käyntiin Huittisissa kahdella koululla siten, että keväällä voisimme esitellä toimintaa kaupungin muille kouluille ja saada niissä mahdollisesti opettajia mukaan toimintaan.

 En ole tämän tyylistä projektia vienyt ennen läpi, joten kommentit, vinkit ja kehitysehdotukset otetaan ilolla vastaan.

- Aleksi Toivola, Loiman koulu, Huittinen

Tammikuussa 2019 saatiin älykylärakennukset robottien testattavaksi.




Älykylä-päivä 12.10.2018 - Luvian yhtenäiskoulu

Tekijä: Kimmo Kulmala
Hei,

Lähdemme toteuttamaan pe 12.10.2018 aamupäivän kestävää MakerDay:tä koulussamme. Osallistujina ovat 1.lk ja 5.lk oppilaat. Testaamme miten saadaan kummeille ja kummioppilaille yhteistä tekemistä värkkäämisen avulla. 

Aiheena on Älykylä. Ja siitä erityisesti tutustumme LEDeihin. Mukana on myös energiansäästö ja yhteiskuntarakentaminen: "Miten kylä toimii?". Ledeihin tutustutaan eri tavoilla rastityöskentelyssä. Mm. kahdeksannen luokan koodausryhmä pitämien MicroBit - rastejen avulla. 

Päivään valmistaudutaan jo edeltävinä viikkoina. Käsityön tunneilla viides luokkalaiset työstävät "LED-nauhoja" ja yhdessä kerätään askartelu materiaalia päivää varten.

Päivän suunnitelma:
https://docs.google.com/presentation/d/1vib4T8mnLVMfVSvEcu9KS2ceZuXb9RvUpsegtv-QU4U/edit?usp=sharing

LED-luento:
https://docs.google.com/presentation/d/1UIy80IECDH0Mr9GbM4EcYD89U27KenZKgtnd32KAZ3w/edit?usp=sharing


LED-elokuva:


TeeSeItse-LED-kortti:

https://docs.google.com/document/d/19jpXEMh0EHcvqDQorL4469Gtqtpo1MOFQnCg4zS0Gz8/edit?usp=sharing

Terveisin Kimmo Kulmala
SnapChat: itopekouluttaa
Facebook: https://www.facebook.com/kijuku
Twitter: @Itopekouluttaa


VR / AR

VR / AR projekti ajatuksen tasolla

Tekijä: Teemu Heino
Tavoitteena #SataVärkkääjät -projektissa perehtyä VR:n / AR:n mahdollisuuksiin opetuksessa. Ehkä jotain seuraavista tavoitteista:

  • Anna oppilaille valta: millaisia retkiä he suunnittelevat ja toteuttavat?
  • Taltioi: mielenkiintoiseen retkikohteeseen voi olla hauska palata myöhemminkin.
  • Yhdistä: luo monimuotoinen opetuskokonaisuus, joka yhdistää vaikkapa VR-teknologiaa, kädentaitoja ja perinteisiä menetelmiä. 
  • Liikkuvakoulu: VR-lasien kanssa seikkaillessa ei tule istuttua paikallaan.

Perehdyin myös hieman laitteistoihin ja hintoihin. Hankittavat laitteistot eivät kyllä välttämättä ole nämä, mutta jostain oli aloitettava googlettaminen:

Löysin nopeasti googlettamalla seuraavan VR Tourkitin:
Jonka hinnat ovat:

HINNASTO (ALV 0%)
VR KIT 8 3200€ 
VR KIT 10 4200€ 
VR KIT 15 6400€ 
VR KIT 20 8000€ 
VR KIT 30 10 900€ 
VR KIT 30+ 11 400€
PHOTO KIT 398€

Ehkä liian kallista! Mutta tästä se lähtee. Pitää varmaan alkaa perehtymään ensin asiaan muiden projektikuvausten ja ohjeiden kautta. Onko kenelläkään muulla mielipidettä, miten tätä kannattaisi lähestyä? 
  • Millä laitteilla?
  • Mitä tehdään? 
  • Jne?


Teemu

Arduino ja 3D-mallinnus

Eezyrobotarm

Kuninkaanhaan koulun ensimmäinen Eezyrobotarm testissä (kiitos vihjeestä Kimmo). Robotteja on tarkoitus tehdä useampia isomman ryhmän käyttöön. Robotti toimii Arduinolla joten sitä voi ohjeimoida C-kielellä Arduino IDEssä tai mBlockilla, joka muistuttaa Scratchia. Tässä videossa ohjelmointi on toteutettu mBlockilla, mutta monipuolisempaan käyttöön päästään C-kielellä.

Robotteja on tarkoitus käyttää oppilaiden harjoituksiin, jossa robotti laitetaan tekemään tiettyjä tehtäviä tai ohjelmoida tottelemaan komentoja ohjaimista. Kumpikin harjoitus on mahdollista toteuttaa sekä mBlockilla että C-kielellä. Näin ohjelmointiharjoitusten vaatimustasoa on helppo säätää oppilaiden iän ja taitotason mukaan.

Robotin tekemiseen tarvitaan 3D-tulostin, mutta vastaavat osat voinee myös jyrsiä tai sahata. Aikaa yhden robotin tekemiseen meni noin viikko muun työn ohella. Aikaa varaamalla robotin saanee valmiiksi parissa päivässä. Hyviä puolia ovat robotin yksinkertainen rakenne ja edullinen toteutus.

Tässä video ensimmäisestä testistä, lisään parempia myöhemmin.

Oppimateriaalia

Tämä materiaali on ensi kertaa käytössä ja siihen tehdään muutoksia kokemusten mukaan. Muuten materiaali on vapaasti käytettävissä.

Kuvat on tehty Tinkercad-ohjelmalla tai kuvankaappauksina Arduino StarterKitin projektikirjasta.

Laitteiden suunnittelu ja toteutus Kuninkaanhaan koulussa

Valinnaisen tietotekniikan ryhmät harjoittelevat Arduino-mikrokontrollerien käyttöä ja 3D-mallinnusta. Nämä työskentelytavat yhdistetään ja tavoitteena on, että oppilaat voivat suunnitella ja luoda 3D-tulostuksen ja Arduinojen avulla yksinkertaisia laiteita. Yksi tietotekniikan ryhmä osallistuu kansainväliseen IC4-hankkeeseen, jolloin tekemiseen saadaan kansainvälinen ulottuvuus. Hankkeessa vaihdetaan tietoa muiden vastaavia projekteja tekevien koulujen kanssa. Kyseinen ryhmä toimii osin myös pilottina sen suhteen, miten monimutkaisia projekteja laitekanta ja oppiaineen aikataulut sallivat.

Hankkeen jälkeen toimintamalli on tarkoitus jättää osaksi valinnaisen tietotekniikan sisältöjä ja Kuninkaanhaka olisi kiinnostunut jatkossa IC4-hankkeen kaltaiseen yhteistyöhön muiden Satakunnan koulujen kanssa. Tämän lukuvuoden osalta aikataulutus on loppu syksy ja alku kevät. 

Tavoitteet:
- ohjelmointiin perehtyminen
- 3D-mallinnukseen perehtyminen
- Pitkäjänteinen suunnittelu ja ryhmässä työskentely.

Lopputuloksena voisi olla alustavasti tämän vaativuusluokan projekti: 

Oppilaiden projekteja
Projektit on suunnitelty ja toteutettu itse. Malleja on etsitty internetista tai aiemmin tunneilla tehdyista harjoituksista.

Nosturi. Ohjataan osion potentiometrillä osin tietokoneen kautta sarjamonitorilla. Narun kela ja nosturin jalusta mallinnettu ja tulostettu itse.

Virtuaalinoppa. Arpoo pienellä viiveellä satunnaisluvun ja sytyttää sen mukaan ledejä. Päälilevy mallinnettu ja tulostettu itse.

Auto. Ohjelmoitu ajamaan tietty aika painikkeen painalluksen jälkeen. Arduino saa virtansa puhelimen varavirtalähteestä ja moottori 9v paristosta.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä