Matkapäiväkirja 2007

Maanantai 22.10.2007

Kahdentoista aikaan lähdettiin koululta kentälle. Kone lähti 15.50 ja Saksassa oltiin reilun kahden tunnin päästä. Lento meni hyvin.

Münchenin kentällä olivat vastassa Julian, Kevin, Kevinin isoisä ja opettaja. Kaksi tuntia ajettiin autobaanaa pitkin Leutkirchiin ja sieltä lähdin Julianin kotiin Memmingeniin. Syötiin, juotiin teetä ja juteltiin. Vähän Julianin äiti ihmetteli Aalto-maljakkoa, jonka toin tuliaisiksi. Fazerin suklaasta tykkäsivät kaikki.

Mentiin aikaisin nukkumaan ja hyvinhän se uni tuli omassa huoneessa.

(kirjoittanut Oona Heinonen)

Tiistai 23.10.2007

Heräsin aamulla klo 7.00. Ensimmäinen yö meni hyvin, vaikka oli hieman kylmä. Söimme kevyen aamupalan isäntäperheen ja unkarilaisen vieraan Susanin kanssa. Sen jälkeen Miriam, Susan ja minä lähdimme kouluun Lauran ja Annen kanssa. Kouluun käveli noin 15 min, koska Miriam asuu Leutkirchissä, jossa koulukin sijaitsee.

Koulussa näin kaikki projektiin osallistuvat saksalaiset ja unkarilaiset ensi kertaa. Söimme yhdessä aamupalaa ja sen jälkeen menimme koulukierrokselle.

Luokat kierrettyämme lähdimme kävellen kohti evankelista kirkkoa. Siellä meille kerrottiin kirkon historiasta ja modernisuudesta.

Kirkkokierroksen jälkeen meille oli vastaanotto kaupungintalolla, jossa kaupunginjohtaja kertoi meille rakennuksesta ja Leutkirchistä. Meille tarjottiin siellä myös pientä naposteltavaa ja juotavaa. Lopuksi toimittaja otti kaikista projektilaisista kuvan paikalliseen lehteen.

Lopuksi kävimme katsomassa Gallus-kappelia ja siellä oppaana toimi herra Zimmer. Paikka ja maisemat olivat hienoja, mutta sää oli todella kylmä ja tuulinen.

Iltapäivällä Miriam, Laura, Anne, Susan, Julia, kaksi muuta unkarilaista ja minä menimme keskkustaan kaakaoille ja sen jälkeen menimme lauran kanssa Annelle. Olimme Annella useamman tunnin ja hänen perheensä teki meille erikoista ruokaa. Söimme perunoiden päällä sulatettua makkaraa ja juustoa. Juusto ja makkara sulatettiin erikoisessa grillissä. Tykkäsin paljon ruuasta.

Syötyämme lähdin Lauran ja Susanin kanssa katsomaan Miriamin lentopalloharjoituksia. Harkkojen jälkeen kello oli jo 21.30 ja menin kotiin tultuamme suoraan nukkumaan.

(kirjoittanut Ellen Mäenrinta)

Keskiviikko 24.10.2007

Tänään on ollut pitkä päivä. Aamulla heräsin klo 6.45, syötiin tosi hyvä ja kattava aamupala perheen kanssa, jonka jälkeen käveltiin Annen kanssa kouluun yhdessä Ellenin, Susanin ja Miriamin kanssa.

Koulussa jokainen esitteli oman aiheensa englanniksi luokalle ja mielestäni meillä kaikilla suomalaisilla esittelyt sujui hyvin.

Esitelmien jälkeen suunniteltiin ryhmissä omien paikkakuntiemme esittelyä huomista vanhempainiltaa varten. Riikka, Niko ja minä kerrotaanAskolasta, sekä vähän meidän koulusta.

Kahdentoista aikaa syötiin koulussa ikimuistoista lounasta sillä ruoan perunalaatikko oli jääkylmää :(

Lounaan jälkeen lähdettiin bussilla Neutrauchburgiin n. 13 km:n päähän katsomaan kirkkoa, josta saksalainen opettaja meille kertoi. Tämän jälkeen lähdettiin Memmingeniin, jossa Julian esitteli meille kirkkoa. Julianin esittelyn jälkeen meillä oli aikaa kierrellä Memmingenin keskustassa, jossa oli paljon tuttuja liikkeitä mutta myös joitakin uusia.

Puoli kuuden aikaa oltiin koululla ja mentiin siitä Annen kanssa kotiin. Annella alkoi kuudelta kitaratunti ja sen jälkeen lähdettiin Kempteniin, siellä oli kivaa mutta minun, Ellenin, Mirin, Annen ja Susanin kyyti lähti vasta 00.15 pois Kemptenistä.

(kirjoittanut Laura Linna)

Torstai 25.10.2007

Oli kamala aamu, erittäin vaikea herätä, kiitos yöllisen nenäverenvuodon. Koulussa ei ollut oikein mitään erikoista, valmistelimme vain kotipaikkakuntaesitelmiä ja harjoiteltiin niitä.

Ruokana Dracula spesiaali eli kanankoipia ja jotain perunaa. Todella Halloweenia.

Tämän jälkeen menin Svenin kuviksen tunnille, kuitenkaan ymmärtämättä oikeastaan miltei mitään, sillä opetus oli saksaksi. Ensiksi käytiin läpi siluettitöitä joita oli viimeksi tehty. Ideana oli että jokainen luokasta toimi vuoronaan mallina jolloin muut leikkasivat tämän siluetin. Tämän jälkeen ne liimatiin mustalle, valkealle tai harmaalle paperille riippuen siluettin väristä jotta saataisiin aikaan jonkinlaisia kontrasti hommeleita. Nyt oli vuorossa maalata mielikuva tarinasta jota opettaja luki. Aiheina fantasia ja romantiikka. Muiden maalatessa kiinnitin huomioni kattoon joka oli täynnä kyniä joita oppilaat olivat luovuuden puuskissa heitelleet.

Vihdoin pääsimme takaisin Svenille, jossa ruoka odotti, onneksi sillä nälkä oli suuri. Päivällisenä oli spaghettia ja jotain friteerattua lihaa ja se oli hyvää.

Ruoan jälkeen pääsin käymään koneella, sillä aikaa vanhempain iltaan oli vielä. Aika meni siivillä ollessani internetissä ja mesessä juttelemassa perheeni kanssa.

Lopulta lähdimme vanhempainiltaan, jossa esittelimme kotipaikkojamme. Me saimme onneksi positiivista palautetta töistämme, mutta oli muidenkin hyviä, tosin naurukohtauksilta ei vältytty saksalaisten esitelmän kohdalla.

Tämän jälkeen menimme vielä kahvilaan. Oli mukava vain jutella kaikesta muiden kanssa. Pitkän päivän jälkeen pääsimme lopulta "kotiin" nukkumaan.

(kirjoittanut Niko Uusi-Simola)

Perjantai 26.10.2007

Heräsimme 7. Sven tuli hakemaan meidät kouluun. 9 aikaa lähdimme bussilla päiväretkelle. Matka kesti puolitoista tuntia, monet nukkuivat. Ensimmäinen kohde oli Wasseralfingenin kirkko. Siellä meillä oli opastus.

Kirkossa oli paljon taiteilija Siger Köderin maalauksia. Opas kertoi niistä meille pitkään. Alkoi jopa hieman kyllästyttämään, koska tulkkauksesta ei saannut selvää.

Sen jälkeen menimme bussilla kaupungille, osa kävi syömässä, me menimme kahville. Sen jälkeen ajoimme korkealla mäellä olevaan pyhiinvaelluskirkkoon Ellwangenissa. Siellä katselimme Köderin tekemiä seinämaalauksia ja meille esiteltiin kirkkoa.

Sitten lähdimme takaisin kohti koulua. Nukuin matkalla, niinkuin monet muut. Puoli 7 olimme kotona, söimme perheen kanssa. Illalla lähdimme porukalla ulos.