Matkapäiväkirja

Maanantai 10.10

Matka alkoi ruokailun jälkeen Askolan lukiolta, josta lähdimme Kaj Forsblomin bussilla hyvissä ajoin kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Lentokentällä sitten viimeisetkin vaihtoivat eurojaan sveitsin frangeiksi ja lennon alkua odotellessa tutustuimme toisista lukiosta tulleeisiin matkalaisiin ja luimme toistemme tutkielmia. Lentokoneesta saimme jo hieman esimakua alpeista, sillä sää Sveitsin päässä oli aurinkoinen, toisin kuin Suomessa. Illalla saavuimme Geneveen ja majoituimme Geneven Youth Hostelliin. Kun laukut oli saatu vietyä hostellin huoneisiin, lähdimme kaupungille syömään ja katsomaan, miltä se Geneve oikein näyttää. Päivän päätti iltapalaveri hostellin ala-aulassa, josta kukin lähti huoneisiinsa nukkumaan ja keräämään voimia seuraavan päivää varten.

Tiistai 11.10

Aamu alkoi jo varhain hostellin aamupalalla ja siitä lähdimme vielä aamuhämärissä bussilla koko päivän kestävälle turistikierrokselle. Ensimmäinen pysähtyminen oli Ranskan puolella Chamonixissa, josta nousimme gondolihissillä ylös Aiguille du Midille 3842 metrin korkeuteen asti. Sieltä näimme vieressä sijaitsevan Mont Blancin huipun ja ympäröiviä alppeja. Maisemat olivat huikeat ja jokainen sai tuntea keuhkoissaan vuoristoilman ohuuden. Tultuamme alas vuorelta vietimme hetken Chamonixissa, josta jatkoimme matkaa vuoriston läpi alppien toiselle puolen. Kiersimme bussilla Geneven järveä ja pysähdyimme Montreauxiin katsomaan Mannerhoimin muistomerkkiä ja Freddie Mercuryn patsasta. Ero vuoriston kylmyydestä Montreauxin helteeseen oli melkoinen! Seuraavaksi matka vei Lausanneen, missä kävimme olympiamuseossa, jonka edessä näimme Suomalaisen kestävyysjuoksija Paavo Nurmen patsaan. Illalla saavuimme takaisin hostelille ja kukin lähti mieleiseensä paikkaan Geneveen syömään. Illan päätteksi kokoonnuttiin jälleen iltapalaverin merkeissä ja siitä sitten menimme nukkumaan väsyneinä pitkän päivän jälkeen.

Keskiviikko 12.10

Aamulla oli jälleen aikainen herätys, josta jokainen selvisi kuitenkin ongelmitta. Lähdimme heti aamusta hostellilta matkamme pääkohteeseen CERN:iin. Siellä pääsimme ensimmäisenä ATLAS konrollihuoneelle seuraamaan tutkijoiden työntekoa. Sen jälkeen oli vuorossa yleisesittely CERN:istä, jonka piti oppaamme mukaan paras mahdollinen esittelijä, Markus Nordberg. Nordbergin lennokkaan esittelyn jälkeen oppaamme Riitta Rinta-Filppula kertoi meille vierailumme tavoitteista ja kertoi siitä mitä tuleman piti. Loistavan lounaan jälkeen tutustuimme aineen rakenteen ja komologian stantardimelleihin sekä GRID:iin. Pääsimme myös katsomaan tietokonefarmia, jossa oli kytkettyinä toisiinsa tuhansia tietokoneita. Illalla oli vielä lisää tutustumista Geneveen ”aarteen etsinnän” muodossa. Siinä tuli sitten kierrettyä ja kaarreltua pitkin Geneveä. Päivä oli ollut jälleen pitkä ja nopeatempoinen, joten iltapalaverin jälkeen uni varmasti maistui jokaiselle uudessa hostellissamme CERN:issä.

Torstai 13.10

Tällä kertaa saimme nukkua hieman pitempään ja pääsimme nauttimaan hyvää aamiaista CERN:nin ravintolaan. Aamupäivällä olimme kuuntelemassa luentoa hiukkaskiihdyttimistä ja hiukkasfysiikan tulevaisuuden haasteista. Iltapäivällä pääsimme tutustumaan Isolde koeasemaan ja sen jälkeen kuulimme CERN:in tulevaisuuden suunnitelmista CLIC-tutkimus projektin muodossa. Tämän jälkeen päivän virallinen ohjelma loppui ja lähdimme Geneveen matkamuisto-ostoksille, sekä muuten vain ihmettelemään paikkoja. Illalla kokoonnuttiin tutuun tapaan iltapalaveriin ja sitten nukkumaan.

Perjantai 14.10

Alkoi viimeinen varsinainen matkapäivä, sillä lauantaina lähdettäisiin kotiin jo aikaisin aamulla. Tutustuimme Cloud kokeeseen ja antimateriaohjelmaan, jotka molemmat esiteltiin meille englanniksi. Pääsimme myös näkemään paikan, jossa antimateriaa valmistetaan. Sen jälkeen olikin vuorossa enään oppaamme pitämä yhteenveto- ja palautekeskustelu vierailusta. Päivää oli kuitenkin vielä jäljellä, joten suuntasimme jälleen Geneveen ja siellä tutustumaan YK:n päämajaan. Sieltä palasimme jälleen CERN:iin hostellille ja iltapalaverin jälkeen menimme nukkumaan.

Lauantai 15.10

Heti aamulla lähdimme lentokentälle, jossa vielä suoritimme pakolliset viimehetken tuliaisostokset ja hankkiuduimme frangeista eroon, ettei tarvitsisi vaihtaa takaisin euroiksi. Lensimme takaisin Suomeen ja hyvästelimme matkatoverimme lentokentällä. Meidän koulumme suuntasi bussilla takaisin Askolaan ja matka oli ohi!