CERN-tiedeleirikoulun matkapäiväkirja 26.-31.10.2009

Maanantai 26.10.2009

Matka alkoi koulumme pihasta kello 12.30, kahden matikan- ja ruokatunnin jälkeen.

Saavuimme lentokentälle noin tuntia myöhemmin ja aloimme etsiä pohjoisia tovereitamme, jotka olivat aloittaneet matkansa Helsinkiä kohti jo edellispäivänä, yöjunalla. Hetken päästä he saapuivatkin ja matka saattoi jatkua lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Kummastakin selvittiin kunnialla ilman mitään kummempia sählinkejä. Seuraavaksi vuorossa olikin itse lennon odotus ja toisiin tutustuminen ennen matkaa kasattujen ryhmätöiden esittelyn lomassa. Siinä aika sitten rattoisasti kuluikin, kunnes päästiin lentokoneeseen ja matka saattoi oikeasti alkaa. Lentomatka kesti reilut 3 tuntia jonka jälkeen saavuimme Sveitsin Geneveen n. kello 18.00 paikallista aikaa (joka on suomen aikaa 1 tunnin jäljessä). Jäljellä olikin enää junamatka suoraan lentokentältä kaupungin keskustassa sijaitsevaan nuorisohostelliin. Hostellissa porukka jaettiin 3-6 hengen huoneisiin. Halukkaat saivat vielä lähteä tekemään pienen kierroksen Geneven keskustaan, ja samalla nälkäisimmät saivat käydä paikallisessa McDonaltissa aterioimassa. Kaupunkikävelyn jälkeen päivä oli lopullisesti pulkassa ja kaikki vetäytyivät omiin huoneisiinsa.

Tiistai 27.10.2009

Aamu alkoi kaikkien herätessä oudossa uudessa hostellissa, Genevessä. Ihmiset suuntasivat aamupalalle, jossa tarjoiltiin kaikkea tavallista, mutta hyvää. Erikoisuutena oli marmeladia.

Tien päälle lähdettiin kello kahdeksan maissa. Bussilla köröteltiin noin tunnin verran Ranskan rajalle. Jouduimme passien tarkastukseen, jossa samalla meitä tarkasti kiltin näköinen nuori koira. Oletimme, että pentu tarkisti, ettei meillä ollut mitään sopimatonta mukana.

Maisemat olivat kauniita; vuoria oli aivan joka puolella. Tähän näkymään kuitenkin kyllästyttiin siinä 30 valokuvan paikkeilla.

Chamonixiin päästiin vihdoin ja siellä oli melko kylmää, koska olimme nousseet jo noin kilometrin korkeuteen. Matkan kohokohta oli Mount Blanc. 3800metriin kohoaminen oli hieno elämys! Huippua emme valitettavasti aivan saavuttaneet, mutta nämä korkeudet kelpasivat hyvin meille suomalaisille. Kylmä oli aukinaisilla paikoilla, mutta taas ihan takkia sai ottaa pois, kun aurinko alkoi paistamaan.

Upeiden vuoristomaisemien jälkeen jatkoimme matkaa kohti lämmintä Montreuxia, jota sanotaan Sveitsin Rivieraksi. Sää siellä oli aivan mahtava! 20 astetta lämmintä, aurinko paistoi ja palmut kasvoivat. Osa ryhmästämme vieraili Lausannessa Olympiamuseossa, osan ihaillessa kaunista auringon laskua Genevenjärven rannalla. Parin tunnin pysähdyksen jälkeen lähdimme takaisin Geneveä päin.

Raskaan, mutta niin upean Geneven järven kierroksen jälkeen me opiskelijat suuntasimme vielä paikalliseen pizzeriaan nauttimaan sveitsiläisistä pizzoista (jotka taisivat kuitenkin olla italialaisten tekemiä). Hyvältä maistui!

Illallisen jälkeen palasimme hostellille odottelemaan uutta päivää ja CERNin alueelle siirtymistä.

Keskiviikko 28.10.2009

Geneven keskustasta matkustimme raitiovaunulla ja bussilla Cerniin. Kokoonnuimme siellä B-portin edessä ja siitä Riitta Rinta-Filppula johdatti meidät Atlas-koeasemalle. Koeasemaan meidät perehdytti Jörg Wotschack ja Marc Goulette. Atlas-koeasemaan tutustumisen jälkeen kävimme vierailun tavoitteet läpi Riitta Rinta-Filppulan kanssa ja samassa salissa Martti Pimiä piti Cernin yleisesittelyn. Lounaan jälkeen Syksy Räsänen piti mielenkiintoisen luennon teoreettisesta fysiikasta ja kosmologiasta.

Iltapäivällä ja illalla seikkailimme Geneven kaupungilla Treasure Huntin merkeissä. Geneven upeat rakennukset ja vanha arkkitehtuuri tekivät suuren vaikutuksen ryhmään. Ystävällismielisenä kilpailuna käyty aarteenmetsästys oli hauska. Kolme joukkuetta saivat tasapisteet, joista voittaja valittiin jokerikysymyksellä. Ja sitten ilta oli pulkassa ja ryhmä lähti asuntolalle odottamaan seuraavaa päivää.

Torstai 29.10.2009

Heräsimme innostusta puhkuen klo 7.30. Cernin ruokalasta löytyi hyvät eväät päivän tuleviin koitoksiin.

Kello 9.00 alkoi Mikko Voutilaisen kaksiosainen luento, joka käsitteli hiukkaskiihdyttimiä ja - ilmaisimia. Aihehan oli kaikille ennestään tuttu, sillä olimme tehneet aiheeseen perehdyttävän esseen. Kuitenkin luennossa oli vanhan kertaamisen lisäksi myös kaikille jotakin uutta ja ajankohtaista. Luennon ensimmäinen osa koostui lähinnä LHC- kiihdyttimen ja koeasemien esittelystä ja kello 10.15 alkanut luennon toinen osa käsitteli hiukkastegnologiaa syvemmin.

Kello 11.30 oli lounas, jonka sai tänään nauttia kunnolla ajan kanssa. Puolessatoista tunnissa ehti ruokailun lisäksi pitää myös pienen ruokalevon ennen seuraavaa luentoa.

Kello 13.00 alkoi Risto Nousiaisen pitämä luento, joka käsitteli aikaa LHC:n jälkeen. Luennon kuumin sana oli CLIC- projekti, jonka lisäksi käsiteltiin mm. materiaalitutkimusta CERNissä.

Risto Nousiaisen luennon jälkeen saimme noin vartin aikaa kerätä voimia päivän viimeistä luentoa varten, joka alkoi kello 14.30. Luennolla Janne Pakarinen kertoi Isolde- koeasemasta, jonka jälkeen pääsimme Pakarisen johtamalle esittelykierrokselle itse koeasemalle.

Päivä oli ollut tiivis ja aivomme alkoivat jo ylikuumeta kaikesta siitä uudesta tiedosta, mutta jatkoimme vielä Microcosmokseen kello 16.15, jossa jakaannuimme ryhmiin. Jokainen ryhmä sai tehtäväkseen kerätä tietoa tietystä hiukkasfysiikkaan liittyvästä aiheesta.

Lähdimme klo 17.00 takaisin hostellille, jossa pääsimme hengähtämään raskaan päivän jälkeen ja kokoamaan ryhmätyöt esityskelpoisiksi.

Kello 21.00 pidimme iltapalaverin, jossa jokainen ryhmä esitteli vuorollaan omat työnsä muille. Noin puolen tunnin jälkeen työt oli esitelty.

Iltapalan ja muiden iltatoimien jälkeen pääsimme nukkumaan noin kello 22.00. Päivä oli yksi matkan raskaimpia päiviä ja kaikki nukahtivatkin saman tien.

Perjantai 30.10.2009

Perjantaina päivä alkoi Jukka Klemin luennolla aiheesta, joka käsitteli tiedonsiirtämistä CERNissä (WWW ja Grid-projekti). Luento oli mielenkiintoinen jo siitäkin syystä, että kyseisistä sovellutuksista WWW on jo yleisesti kaikkien käytössä, ja myös Grid luultavasti tulee yleistymään kaikkien saatavaksi. Grid on lähes sama kun WWW, mutta sen lisäksi että Grid siirtää tietoa, se siirtää myös tehoa ja toimii tiedon varastona . Päivän toinen luentomme käsitteli antimateriaa, ja luennon meille piti Lars Jörgensen. Luento oli selkeä, ja erittäin kiinnostava. Pääsimme tutustumaan myös antimateriakoeasemaan Lars Jörgensenin johdolla. Lounastauon jälkeen olikin jo yhteenvedon paikka reissusta yhteyshenkilömme Riitta Rinta-Filppulan johdolla. Palaute jota ryhmältämme tuli oli pääasiassa positiivista. Illalla vierailimme YK:n Geneven päämajassa oppaan johdolla. YK:n rakennus oli näkemisen arvoinen mm. monien taideteostensa vuoksi, ja lisäksi siinä oppi YK:n toiminnastakin.

Lauantai 31.10.2009

Heräsimme klo 4:45, jotta saimme hieman syötyä aamiaista ja pakkattua loput matkatavarat. Kokoonnuimme hostellin edessä klo 5:30 ja lähdimme kohti lentokenttää. Lentokentällä jouduimme odottelemaan tovin, että pääsimme lähtöselvitykseen. Tämän jälkeen jäi vielä paljon aikaa käydä ostoksilla lentokentän kaupoissa. Lentomme lähti klo 9.00 paikallista aikaa. Saavuimme aikataulun mukaisesti Helsinki-Vantaalle noin klo 13.00 paikallista aikaa. Ja sitten olikin matka jo ohi.

Askolan lukion Cern2009-tiedeleirikouluryhmä: lehtori Esa Honkaniemi, opiskelijat: Ahonen Elina, Ahola Kalle, Järvinen Joni, Leino Jaakko, Nororaita Mikael, Pajunen Jukka, Ahola Heikki, Gustafsson Thomas, Koivisto Karoliina, Puustinen Janne