Matkapäiväkirja

Tänä lukuvuonna koulumme Erasmus-toiminta sai jälleen tuulta alleen, sillä käynnistimme uuden projektin, jonka teemaksi valikoitui The roots of our nations united in culture. Yhteisten etätapaamisten ja kauan odotetun Ranskan matkan myötä oppilaat tutustuivat toistensa kulttuureihin musiikin, kirjallisuuden kuvataiteen keinoin. Yhteistyökoulumme School Notre-Dame Agde vieraili Alavuden yläkoululla edellisen Erasmus-projektin tiimoilta vuonna 2018, mutta matka Ranskaan jäi koronan vuoksi toteuttamatta. Onneksi pääsimme tällä kertaa matkaan ja miten ikimuistoinen reissu meillä olikaan!

Pariisi, 17.-19.3.2023

Saavuimme Pariisiin lentokoneella. Lentokone saapui Ranskaan lentokentälle perjantaina 17.3. kello 14.20. Kentältä lähdimme bussilla isojen matkalaukkujen kanssa. Monien kommellusten jälkeen pääsimme päätepysäkille. Siitä käveltiin hotellille. Jonkin ajan päästä lähdimme syömään vesisateessa hyvään yli 4 tähden ravintolaan (reissun paras). Pastojen ja pitsojen jälkeen kävimme hotellin läheisyydessä olevassa pikku kaupassa. Loppuilta saatiin hengailla hotellissa kavereiden kanssa.

Lauantaiaamuna suuntasimme hotellin croisantin täyteiselle aamupalalle. Aamupalan jälkeen lähdimme metrolla Eiffel-tornin läheisyyteen. Jouduimme jonottaa Eiffel-torniin jonkin aikaa. Sisälle päästyään osa halusi mennä tornin kakkoskerrokseen. Loput alhaalle jääneet menivät Minna-open kanssa kiertämään lähiympäristöä. Siellä näkyi pari marry me -kylttiä ja paljon ihmisiä sekä puluja. Eiffel Tornilta lähdettyämme menimme suoraan syömään. Sen jälkeen liikuimme Champs-Élysées-kadulle shoppailemaan. Pian olimmekin jo Louvre-museon läheisyydessä jossa oli myös söpöjä koiria. Illalla olimme ostoskeskuksessa kaupoilla ja sitten suuntasimme hotellille. Hotellilla piti laittaa laukut kuntoon seuraavaa aamua varten. Aamulla olisi lähtö juna asemalle, jolla päästään aloittamaan matka Agdeen.

Agde, 19.-22.3.2023

Saavuimme perheisiin sunnuntaina. Maanantai aamuna menimme koululle kahdeksaksi. Koululta lähdimme kaupungintalolle ja näimme kaupunginjohtajan. Vierailimme museossa ja sieltä menimme koululle syömään. Sen jälkeen menimme vene kierrokselle, jossa näimme rakennuksia, vankilan ja vuoria.

Tiistai-aamuna saavuimme koululle ja kävimme suolamailla. Sen jälkeen menimme rannalle ja söimme eväitä. Palasimme koululle.

Keskiviikkona olimme koko päivä koululla. Aamulla kiipesimme koulun takana olevalle pienelle vuorelle ja katsoimme maisemia. Sitten menimme koulun saliin ja esitimme sketsejä ja lauluja suomalaisesta kulttuurista. Lopputunneiksi, oppilaat jaettiin eri luokkiin. Koulun loppuessa perheet keksivät oppilaille aktiviteetteja.

Agde-Alavus, 23.-26.3.2023

Torstaina aamulla tavattiin koululla ja sieltä matkustettiin bussilla Montpelieriin. Montpelierissä käytiin ensin Fabre-museossa ja siellä ihailtiin kauniita tauluja vuosilta 1600-1800. Museon jälkeen käytiin syömässä Burger Kingissä ja sen jälkeen oli pikkuisen vapaa-aikaa kauppakeskuksessa. Sen jälkeen käytiin katsomassa akvaariossa monia erilaisia mereneläviä otuksia. Lopuksi lähdimme bussilla takaisin koululle ja oppilaat lähtivät sieltä sitten isäntäperheiden luokse.

Perjantaina lähdimme bussilla kohti Béziersiä. Siellä oppaamme ohjasi ja kertoi kaupungista ja vierailtiin Canal du Midissä ja katedraalissa. Katedraalin jälkeen käytiin syömässä ravintolassa, jossa syötiin alkupalaksi sienikeittoa kananmunalla ja pääruuaksi oli perunamuusia ja kanaa tomaattikastikkeella ja jälkiruuaksi oli hyytelöleivos karamellikastikkeella. Ruokailun jälkeen kävelimme härkäareenalla, jossa meille näytettiin kuinka härkätaistellaan. Sen jälkeen menimme bussilla kauppakeskukseen, jossa meillä oli vapaa-aikaa pari tuntia. Sitten menimme bussilla rugby-areenalle, jonne meille oltiin varattu liput. Kesken ottelun saimme tietää, että lentomme oli peruttu, mutta pian saatiin sitten uudet lennot illemmalle. Rugby peli loppui noin puoli kymmenen, jonka jälkeen lähdettiin takaisin koululle, josta isäntäperheet hakivat meidät. Osa meistä meni kuitenkin bileisiin, jonka ranskalaiset oppilaat olivat järjestäneet.

Lauantai-aamulla piti herätä aikaisin, sillä bussi lähti koulun pihasta juna-asemalle aamukuudelta. Menimme kuitenkin vahingossa väärälle asemalle, mutta meidän juna onneksi odotti meitä oikealla juna-asemalla. Sitten matkustimme junalla noin kolme tuntia Pariisiin. Pariisiin saavuttua lähdimme takseilla lentokentälle. Lentokentällä menimme yhdessä Mäkkäriin syömään ja sen jälkeen saimme jälkiruoat kaikille, jotka halusivat. Odottelun jälkeen pääsimme lentokoneeseen ja Suomessa lähdimme bussilla kohti Alavutta. Alavudelle saavuttiin puoli viisi aamulla.