Slicer eli 3d-tulostusohjelmisto

Slicer-ohjelma

Slicer (viipalointi-ohjelma) tai 3d-tulostusohjelma on oleellisessa osassa mallien tulostamisesessa. Slicer muuttaa 3d-kappaletiedoston joka on yleensä joko .stl, .obj, tai .3mf -muodossa, tulostimen ymmärtämään g-koodi muotoon.

G-koodi on 3d-tulostimien, jyrsimien ja erilaisten leikkureiden ymmärtämää "kieltä" joka koostuu mm. x-, y-, ja z- koordinaattitiedosta, tulostuslämpötiloista, odotusajoista, kerrospaksuudesta yms. oleellisesta tiedosta.

Slicerilla päästään vaikuttamaan kappaleen onttouteen/täyteyteen, tukirakenteisiin, tulostusnopeuteen, kuoren paksuuteen, tulostettavan materiaalin ominaisuuksiin kuten lämpötilaan, syöttönopeuteen yms.

Slicerilla voidaan esikatsella tulostusprosessi läpi. Se myös antaa arvion siitä, kuinka paljon tulostuslankaa kuluu, sekä arvion tulostusajasta.  

Slicer-ohjelmia on useammalta valmistajalta. Osa niistä on ilmaisohjelmia. FDM-tulostimille on yleensä eri slicerit, kuin hartsitulostimille.

TUET

Tulostin voi tulostaa suoraan edellisen kerroksen päälle. Ylöspäin mentäeessä kulmassa tapahtuva nousu onnistuu yleensä ilman tukia jos nousu on tarpeeksi jyrkkä. Kulman ylittäessä 45 astetta (vaihtelee hieman tulostin-, asetus- ja filamenttikohtaisesti) tarvitaan alhaalta tulevia tukia, koska tulostin ei voi tulostaa tyhjän päälle.

Tuet on tarkoitettu poistettavaksi tulostamisen jälkeen ja ne ovat yleensä löysemmin kiinni mallissa. Joskus niiden poistaminen on vaikeaa ja malli tarvitsee aina jälkikäsittelyä tukien jättämien jälkein poistamiseksi.

Tukia on yoleensä kahta eri tyyppiä: suoria ja puumaisia.
Tutki voitko kääntää mallia tulostuspedillä eri päin ja kenties välttää tuet kokonaan.

Linkki: 3D Printing Supports – The Ultimate Guide

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä