Ryhmän asetuksen ohjelmointi
27. Radion käyttämä ryhmä muutetaan painamalla yhtäaikaa painikkeet A ja B pohjaan.
Lisää osiosta Syöte tapahtuma KUN PAINIKETTA <A> PAINETAAN.
Klikkaa kirjainta A ja valitse sen tilalle valinta A + B. Tämä tarkoittaa molempien painikkeiden painamista.
![o27.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o27-png:file/photo/071729ae73d2de1fa836e40ba25f8e5e2b929046/o27.png)
28. Muuttujaan ryhmä-tallennettu luku määrittää radion käyttämän ryhmän ja seuraavaksi
kasvatamme muuttujan arvo yhdellä.
Raahaa osiosta Muuttujat komento MUUTA MUUTTUJAN <KOHDE> ARVOA <1> ja sijoita se tapahtumaan.
![o28.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o28-png:file/photo/2170512226a4ab141d9ee6b8a879b19ad9e83f86/o28.png)
29. Klikkaa tekstiä kohde ja valitse muuttujaksi ryhmä.
![o29.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o29-png:file/photo/c14215c27ff5149698d38a0e747cbca49f4bcc3a/o29.png)
30. Ryhmä kasvaa aina painettaessa A ja B painikkeita. Lisätään ohjelmaan ehtorakenne, joka yhdeksännen ryhmän
jälkeen asettaa ryhmäksi jälleen ykkösen. Ryhmät juoksevat siis näin 1,2,3,4,5,6,7,8,9 -> 1,2,3...
Lisää osiosta Logiikka ehtorakenne JOS <TOSI> SITTEN...
![o30.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o30-png:file/photo/f3de8014278178a8462c9bf7d0336bc60b584b5d/o30.png)
31. Lisää ehtorakenteen ehdoksi osiosta Logiikka vertailuoperaattori <0> = <0> (yhtä suuri kuin) sanan tosi tilalle.
![o31.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o31-png:file/photo/862d610384ad8f3d1c945099e5edc5105ab616b5/o31.png)
32. Raahaa osiosta Muuttujat palikka ryhmä ehtoon ensimmäisen nolla tilalle ja kirjoita toisen nollan tilalle luku 10.
![o32.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o32-png:file/photo/046b0eb78b7de70fde4490d9dd37118b8dd90af8/o32.png)
33. Ehtorakenteen ehto on totta silloin kun muuttujan ryhmä arvo on kymmenen
ja silloin suoritetaan sitten-osaan upotetut koodipalikat.
Klikkaa osiosta Muuttujat ja raahaa komento ASETA <KOHDE> ARVOON <0> osaan sitten.
![o33.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o33-png:file/photo/26cce4197cf6ff0bdfe2183e9c01c9cf592ffde6/o33.png)
34. Klikkaa komennosta tekstiä kohde ja valitse valikosta muuttuja ryhmä.
Kirjoita parametrin nolla tilalle luku 1.
Tämän komennon suoritus asettaa muuttujan ryhmä arvoksi luvun 1.
![o34.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o34-png:file/photo/6f594ad0f60d0367840ae9e238a0fb2c89d06e6d/o34.png)
35. Klikkaa osiota Radio ja raahaa sieltä ehtorakenteen alapuolelle komento RADIO ASETA RYHMÄ <1>.
![o35.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o35-png:file/photo/074e98864a6b939ec93afd974c4fcf77acd80ee4/o35.png)
36. Radion käyttämä ryhmä asetetaan muuttujasta ryhmä.
Klikkaa osiota Muuttujat ja raahaa sielä palikka ryhmä edelliseen komentoon ykkösen tilalle.
![o36.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o36-png:file/photo/76294724b3e6567c67b2380161193776175f1148/o36.png)
37. Käyttäjän tulee tietää, mihin ryhmään mikro-ohjaimen radio on asetettu.
Näytetään ryhmä laitteen näytöllä.
Lisää osiosta Yleiset komento NÄYTÄ NUMERO <0>.
![o37.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o37-png:file/photo/42ac0283d4672bda7589efd71fd84973b88a4ef4/o37.png)
38. Klikkaa osiota Muuttujat ja raahaa sieltä palikka ryhmä komentoon nollan tilalle.
![o38.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o38-png:file/photo/4664b1bb6b0129fa361b17daa5e5c36e9e6ffa06/o38.png)
39. Ryhmän numero näkyy näytössä yhden sekunnin ajan ja sen jälkeen näyttö tyhjätään.
Klikkaa osiota Yleiset ja ota sieltä seuraavaksi komennoksi TAUKO (MS) <100>.
Kirjoita luvun 100 tilalle luku 1000 (1000 millisekuntia on yksi sekunti).
![o39.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o39-png:file/photo/5f6b48dfae624262ab67131e8957ea37df6cbc12/o39.png)
40. Tauon jälkeen näyttö tyhjätään.
Klikkaa osiota Yleiset ja sen jälkeen vielä alapuolella olevaa tekstiä Lisää.
Lisää koodiin tauko-komennon alle komento TYHJENNÄ NÄYTTÖ.
![o40.png](https://peda.net/vimpeli/yhteiskoulu/oppiaineet/mo/langaton-s%C3%A4hk%C3%B6tin/ohjelmointi/ryhm%C3%A4n-asetus/rao/o40-png:file/photo/b13889df5843e8db1880a340546631769636e86b/o40.png)
Monen vaiheen jälkeen ohjelman koodi on nyt valmis.
Seuraavaksi voit siirtyä testaukseen