Micro:bit ohjelmointi

Ohjelmointia Micro:bit mikro-ohjaimella

Micro:bit

Micro:bit on erittäin monipuolinen ja helppokäyttöinen mikro-ohjain. Mikro-ohjaimen piirilevyllä on valmiina mm. LED-näyttö (output) ja kaksi painiketta (input). Niitä käyttäen on mahdollista rakentaa omia laitteita ilman mitään ulkoista virtapiiriä, vain mikro-ohjaimen ohjelmointi on tarpeen. Lisäksi siinä on valmiina kiihtyvyys-, lämpötila- ja valoanturi, joilla voidaan lukea tietoa ympäristöstä. Monipuolisimmissa laitteissa oma virtapiiri voidaan kytkeä mikro-ohjaimen kolmeen tulo-/lähtöpinniin.

Materiaalit:

Micro:bit - Ohjelmoinnin perusteet


Tehtävät:

Käytä Chrome-selainta ohjelmoinnissa.

1.

Siirry Micro:bitin ohjelmointiympäristöön ja vaihda kieleksi "Suomi". Tutustu ohjelmointiympäristöön ja ohjelmoi "Nimikyltti"-ohjelma. Lataa valmis ohjelma tietokoneellesi ohjelmointiympäristöstä. Liitä Micro:bit tietokoneen USB-porttiin kaapelilla ja lähetä ohjelma tietokoneeltasi Micro:bitiin. Testaa ohjelman toiminta. Jos ohjelma ei toimi halutulla tavalla, muuta ohjelman koodia ohjelmointiympäristössä ja tee lataukset uudelleen. Irrota Micro:bit USB-kaapelista ja kytke paristokotelo kiinni (tarkista että kotelossa on paristot). Nyt Micro:bit toimii itsenäisenä laitteena laatimasi ohjelman mukaisesti (ohjeen sivut 1-25)

2.
Ohjelmoi "Kivi-Paperi-Sakset" -peli ohjeen mukaisesti (sivut 26 - 53).
Ohjelmoinnin aikana pohdi:
  • Miten ohjelman suoritus käynnistyy tapahtumalla? Millä muilla tapahtumilla suoritus voitaisiin käynnistää?
  • Miten tieto tallennetaan muuttujaan ja miten tieto luetaan muuttujasta?
  • Miten matemaattinen funktio (komento "valitse satunnainen..." toimii?
  • Mikä ehtorakenne on? Mihin ehtorakennetta käytetään?
  • Mikä ehtorakenteen ehto on? Mitä vertailuoperaattoreita ehdossa voidaan käyttää?
  • Milloin ehtorakenne suoritetaan?

3.
Tähän tehtävään ei ole valmista ohjetta, vaan sinun tulee soveltaa tehtävästä 2 oppimiasi asioita.Ohjelmoi elektroninen noppa. Kun Micro:bitiä ravistetaan, näyttöön tulee satunnaisesti jokin luku väliltä 1-6.Luku pysyy näytössä yhden sekunnin ja sen jälkeen näyttö tyhjätään uutta käyttöä varten.

Vinkit:
  • Tee ohjelmalle uusi projekti.
  • Mieti, millä tapahtumalla koodin suoritus käynnistyy?
  • Miten arvotaan satunnaisluku väliltä 1-6?
  • Miten numero näytetään laitteen näytöllä? Tähän on oma komento Yleiset-osiossa.
  • Kaksi edellistä kohtaa voidaan yhdistää. Komento "valitse satunnainen..." voidaan sijoittaa numeron näyttävän komennon parametriksi, jolloin ohjelmassa ei tarvita muuttujaa.

Materiaali ja tehtävät jatkuvat sivulla "Langaton sähkötin".