Tehtäväpankki

Tehtäväpankki

Täältä löytyy eritasoisia soveltavia tehtäviä, joita voi käyttää sekä opetuksen eriyttämiseen että koetehtävinä. Myös lisätehtävinä nopeille oppilaille. Näihin tehtäviin tulee itse hakea uusi trinket -editori joko sivulta trinket.io tai sitten voi käyttää jotain materiaalista löytyvää tyhjää editoria.

Helpot:

  1. Keksi yhteensä 10 erilaista nimeä sekä kokonaisluku- että merkkijonomuuttujalle. Kertaa nimeämissäännöt!
  2. Kirjoita ohjelma, joka kysyy käyttäjältä kolmea eri asiaa, tallentaa ne muuttujiin ja tulostaa samaan lauseeseen.
  3. Kirjoita ohjelma, joka kysyy käyttäjältä lukua ja käyttää sitä kolmessa eri laskussa.
  4. Koodaa ohjelma, jossa käytetään muuttujaa/muuttujia, syötettä ja if-else -lausetta.


Keskitasoiset:

  1. Suunnittele bonustaulukko nollasta tuhanteen pisteeseen sadan pisteen välein. Mitä ohjelma voisi tulostaa jokaisella tasolla?
  2. Tee ohjelma, joka kysyy lukua. Ohjelmasi tulostaa luvut annetusta luvusta nollaan. (Esim. annettu luku on 6, ohjelma tulostaa 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0).
  3. Tee kaksi listaa, joissa on vähintään 4 jäsentä ja sitten jatka niin, että luot kolmannen listan, johon on yhdistetty kaksi aiempaa listaa. 
  4. Kirjoita ohjelma, joka kysyy ensin erikseen lukua ja sanaa. Muotoile sen jälkeen kaksi funktiota, joista toinen suorittaa luvulle laskutoimituksen ja toinen tekee annetusta sanasta yhdyssanan (lisäämällä jonkin sanan kysyttyyn sanaan). Lopulta ohjelma tulostaa uuden luvun ja yhdyssanan. 


Haastavat:

  1. Tee ohjelma, joka kyselee nimiä, kunnes käyttäjä kirjoittaa "stop". Kysellyt nimet tallennetaan listaan. 
  2. Tee funktio, joka laskee tulon sille annetuista kolmesta luvusta.
  3. Tee ohjelma, joka laskee annettujen koenumeroiden keskiarvon (painamalla 0 lopettaa ohjelman)
  4. Tee funktio, jolle ilmoitetaan pituus senttimetreinä ja funktio tulostaa pituuden metreinä.


Projektit:

  1. Tee taskulaskin joka (ehtolauseella) kysyy ensin mitä laskutoimitusta haluaa käyttää ja sen jälkeen kysyy kaksi lukua, joille laskutoimitus suoritetaan. Esim. alkukysymyksenä voisi olla "Jos haluat yhteenlaskun, paina 1, jos haluat vähennyslaskun, paina 2, jne".
  2. Tee tekstiseikkailupeli, jossa tulostetaan tarinaa ja annetaan käyttäjälle eri vaihtoehtoja, joiden perusteella tarinankulku muuttuu.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä