KPL 1 "Se, joka hyväksyy kieltävän vastauksen, ei saa montaa elokuvaa aikaan"

Järjestelijä, henkilö, jolla on kaikki langat käsissä, myyjä ja johtaja. Muun muassa niin kuvailee Annika Sucksdorff työtään elokuvatuottajana. Precis tapaa hänet hänen työhuoneessaan Helsinki Filmillä sateisena ja tuulisena kevätpäivänä. Hän ryntää tapaamiseen vähän myöhässä. Päivää ennen hän on ollut Tukholmassa intensiivisellä työreissulla viidessä kokouksessa. Heti keskustelun jälkeen Precisin kanssa, seuraava kokous alkaa.
Miltä normaali työpäivä näyttää? Suunnilleen, sanoo Annika. 
- Tässä työssä on paljon matkoja. Messujen yhteydessä elokuvafestivaaleja, tapaamisia rahoittajien, johtajien, jakelijoiden kanssa, monia soittoja ja paljon sähköposteja. Ei ole kuitenkaan kahta toisensa kaltaista päivää ja se on vain hauskaa.  
Oikeastaan Annikasta piti tulla ekonomisti - ja hänestä tuli myös se. Mutta jonkin aikaa USA:n stipendiaattina opiskeli hän myös elokuvatuotantoa ja ymmärsi, että se on hänen juttunsa. 


Mutta se ei tarkoita, että työ on yksinkertaista.
- Olen luonteeltani varovainen ja suosin helppoja ja turvallisia ratkaisuja. Mutta haluan muistuttaa itseäni, että me elämme vain kerran. On tärkeää haastaa itseä ja valita niitä jännittävämpiä - ja vähän vaarallisempia - vaihtoehtoja.
Työ tuottajana sisältää tuhat ja yksi osaa. Pitää aloittaa projekteja, käyttää oikeita yhteistyökumppaneita, pitää kokonaisuus kasassa. Pitää huolehtia taloudesta, henkilökunnasta ja oikeudellisista asioista monissa eri projekteissa yhtäaikaa.
- Tyypillisesti elokuvaprojekti vie vähintään neljä vuotta ideasta valmiiseen tuotteeseen, kertoo Annika.

Kommentit




Mutta se ei tarkoita, että työ on yksinkertaista.
- Olen luonteeltani varovainen ja suosin helppoja ja turvallisia ratkaisuja. Mutta haluan muistuttaa itseäni, että me elämme vain kerran. On tärkeää haastaa itseä ja valita niitä jännittävämpiä - ja vähän vaarallisempia - vaihtoehtoja.
Työ tuottajana sisältää tuhat ja yksi osaa. Pitää aloittaa projekteja, käyttää oikeita yhteistyökumppaneita, pitää kokonaisuus kasassa. Pitää huolehtia taloudesta, henkilökunnasta ja oikeudellisista asioista monissa eri projekteissa yhtäaikaa.
- Tyypillisesti elokuvaprojekti vie vähintään neljä vuotta ideasta valmiiseen tuotteeseen, kertoo Annika.
Elokuvatuottajan pitää Annikan mukaan olla hyvä myymään. Elokuvaa täytyy myydä monille eri tahoille monella eri tavalla. Täytyy houkutella hyvällä käsikirjoittajalla, lahjakkaalla ohjaajalla ja oikealla levittäjällä (?) muun muassa.

Tuottajan täytyy olla myös hyvä johtaja, joka luo hyvän ilmapiirin työryhmään ja kannustaa ihmisiä kun kaikki tuntuu hankalalta ja päivistä tulee pitkiä. Sitä paitsi tuottajan täytyy olla sitkeä, jopa itsepäinen.

- Olen saanut "ei" niin monta kertaa! Silloin olen vain saanut koota itseni uudelleen ja tehdä uuden yrityksen. Se, joka hyväksyy ensimmäisen ein, ei saa monta elokuvaa aikaan!

Annikan puhelin soi taukoamatta, mutta hän hylkää soiton ja laittaa puhelimen sivuun, näyttö alaspäin. Aika alkaa kuitenkin loppua, joten on aika tulla viimeiseen kysymykseen - minkä neuvon hän antaisi sille, joka unelmoi työstä elokuva-alalla?
Rivit 21-37:

- Olen aina ollut järjestelijä. Jo koulussa tykkäsin järjestää esimerkiksi näytelmiä, sekä taloudellisesta että sisällöllisestä näkökulmasta. Yhdysvalloissa ymmärsin, että tällä alalla voisin käyttää kaikkia vahvuuksiani.

Tullessaan kotiin Annika kirjoittaa lopputyönsä Hankenissa suomalaisten elokuvayhtiöiden johtajuudesta. Sen yhteydessä hän aloitti työn etsimistä alalle, ja saikin sen vähitellen. Yksi johti toiseen ja tänäpäivänä hän on toimitusjohtaja ja osakasomistaja tuotantoyhtiössä Helsinki Filmissä. Hän rakastaa työtään.

- Parasta täällä on kaikki ihmiset. Ennen kaikkea minulla on hauskaa töissä ja näiden ihmisten kanssa saan nauraa ja nauttia.

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentin