La Boda ja El Baile De Luis Alonso

La boda ja El baile de Luis Alonso

1. Oppitunti

Oppitunnin intermezzot kuuluvat zarazuela teoksiin:
La Boda de Luis Alonso – Luis Alonson häät
El Baile de Luis Alonso – Luis Alonson juhlat

Zarazuela on espanjalaisen musikaaliteatterin tyylilaji, joka yhdistelee oopperaa, komediaa ja balettia vokaali- ja instrumenttimusiikkiin, jossa on usein espanjalaisen kansanmusiikin elementtejä, kuten flamencoa ja boleroa. Sen juuret on 1600-luvulla ja tyyli saavutti suosionsa huipun 1800-, 1900-lukujen taitteessa.

Zarazuelassa intermezzo on instrunmentaali välisoitto, joka kiertää yhteen teoksen kohtaukset ja näytökset toisiinsa. Niissä usein esitellään orkesterin muusikoiden virtuoottista taituruutta ja ne ovat säveltäjälle tilaisuus näyttää taituruutensa sinfonisen musiikin luomisessa.

La Boda de Luis Alonso yhdistelee perinteisen espanjalaisen musiikin piirteitä, kuten flamecoa, Eurooppalaisen akateemisen klassisen musiikin ominaisuuksiin, luoden ainutlaatuisen sekoituksen tyylejä. Se lauluina ja tansseina on pasodobleja, habaneroja, jotas:a ja polkkia.

Luis Alonson häiden tarina sijoittuu vuoden 1840 Andalusian Cadiziin, missä kaupungin tunnetuimman tanssija, Luis Alonson häät pidetään. Hän on menossa naimisiin häntä paljon nuoremman naisen kanssa.

Kuuluisa tanssiopettaja, Luis Alonson entinen puoliso, on kateellien Gabriélle ja päättää toteuttaa pilan häissä, käyttäen hyväksi läheitä härkätaisteluareenaa. Kesken häiden hän alkaa huutaamaan, että härät ovat päässeet vapaaksi kaupunkiin ja satuttavat kaikkia vastaan tulevia. Häissä syntyy kaaos ja Luis Alonso, sekä kaikki vieraat pakenevat paikalta kauhuissaan. Tämän seurauksen María Jesús ja Gabrie päätyvät kahden, jolloin hän moittii Gabriéta naimasta jonkun niin vanhan.

El baile de Luis Alonso tapahtuu myös vuoden 1840 Cádiz:ssa. Mestaritanssija Luis Alonson kotiin saapuu kaikenlaista väkeä yhteiskunnan arvostetuimmista ylimyksistä nöyrimpiin kurjuksiin. Hän järjestää usein juhlia salongeissaan asiaankuuluvin ruuin ja tanssein, joissa esittelemään taitojaan. Luis Alonson erittäin nuori ja kauis vaimo auttaa miestään.

Akatemian kitaristi Tinoco, jonka tehtävä on olla juhlien viihdyttäjä, on erittäin kiinnostunut María Jesústa ja ehdottelee hänelle kaikenlaista, vaikkakaan María Jesús ei ole huomaavinaan. Siltikin hän vastaan ottaa kitaristilta lahjaksi korvakorut, vaikkakin vain kunnioituksesta häntä kohtaan.

Toisaalta Tinocon vaimo Juana epäilee miestään uskottomuudesta ja ongelmat alkavat hänen huomatessaan korvakorujensa kadonneen.

Selkkasus syntyy kesken juhlien ja vaikka Tinocon onnistuukin paeta vaimoaan, syntyy yleinen hämmennys, joka keskeytyy vasta vartioiden saapuessa paikalle karkoittaen rettelöitsijät, jättäen María Jesús:n ja Luis Alonson kahden. Luis Alonso osoittaa monella tavalla kateutta, mutta lopulta pari kuitenkin päätyy halaamaan toisiaan ja osoittavat ainutlaatuista rakkautta välillään.

Teoksen säveltäjä Gerónimo Giménez (1867-1923). Oli vuosisadan vaihteen merkittävimpiä espanjalaisia säveltäjiä. Hän opiskeli Madridissa, Pariisissa ja Roomassa. Hänen varhainen tuotantonsa sai vaikutteita espanjalaisesta kansamusiikista ja -tarisnoista. Mestariteostansa “Luis Alonson juhlia” Pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaana zarazuelana.


 

  

1. Kuuntele kaksi eri versiota kappaleesta El Baile de Luis Alonso

Linkki 1:  INTERMEDIO. El Baile de Luis Alonso. Gerónimo Giménez. Enrique García Asensio. Lucero Tena.
Linkki 2:  (726) El Baile de Luis Alonso (Gerónimo Giménez) / BSMM / 1997 - YouTube

2. Luettuasi kappaleen esittelytekstin ja kuunneltuasi kappale-esimerkit:
Osaatko kuvailla, mikä on zarazuela?

3. Intermezzossa El baile de Luis Alonso on fragmentteja Bolera-tanssikoulun musiikin tyyleistä. (Barokin tanssityyly, joka oli erityisen merkityksellinen Espanjan nationalismissa.) Tutustu teemoihin linkeistä 2 ja 3. Missä kuulet näitä teemoa Intemezossa? (linkki2)

Linkki 3: (726) El Olé - YouTube
Linkki 4: (726) El Vito - YouTube

4. Intermezossa La boda de Luis Alonso (linkki6) on myös fragmentteja kolmannesta Bolerasta (linkki5).
Missä kohdissa kuulet tätä teemaa.

Linkki 5: (726) Jaleo de Jerez - YouTube
Linkki 6:Giménez: Intermedio de»La boda de Luis Alonso« ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Pablo Heras-Casado

 

2. Oppitunti

La boda de Luis Alonso

Rytmi:

Kappaleen tahtilaji on nopea 3/8. Myöhemmin teoksessa tahtilaji vaihtuu 6/8 antaen tilaa melodian kehittelylle. Espanjalaisessa musiikin melodioissa on paljon aksentteja.

1. Kuuntele kappale puhallinorkesterin esittämänä.

La Boda de Luis Alonso BANDA FEDERAL FSMCV - YouTube

2. Opetelkaa lukemaan oheiset kolme rytmiä, jotka on saaneet innoituksensa kappaleen eri teemoista.

Rytmi1

Rytmi2

Rytmi3

3. Opettele soittamaan oheiset rytmit omalla soittimellasi. Voit soittaa rytmit joko yhdellä äänellä, tai vaihdella kahden äänen välillä tahdin välein.

4. Soittakaa pareittain siten, että molemmat pättävät oman rytmin, jota soittaa ja soittakaa rytmit päällekäin.
Esimerkki:

Voit vaihtaa kolmen rytmin välillä halutessasi. Siten voimme luoda eri säestyksiä ja jokainen oppilas pääsee opettelemaan kaikki eri kuviot. Lisätkää mukaan kolmas soitin ja soittakaa kaikki kolme rytmiä yhtä aikaa.

 

Melodia:

Kappale on G sävellajissa (molli), mutta melodinen materiaali pohjautuu modaalisesti D-fryygiseen moodiin (karakteristinen piirre Andalusialaisessa musiikissa). Melodioita kehitellään paljon kappaleen edetessä.

1. Laulakaa päämelodia a-mollissa ja C-duurissa


2. Siirretään melodiat alkuperäissävellajiin.

(laula melodia oktaavia alempaa, mikäli se on liian korkealla.

3. Yhdistetään opitut melodiat ja rytmit. Voit käyttää haluamiasi soittimia sekä melodian, että rytmisäestyksen soittamiseen. (käsien taputtaminen käy esimerkiksi)


El Baile de Luis Alonso

Rytmi:

Intermezzon tahtilaji on nopea 3/8 “El Baile de Luis Alonso” is fast, in a 3/8. Espanjalaisissa melodioissa on paljon aksentteja.

Activities for this Lesson

1. Kuuntele kappale puhallinorkesterin esittämänä.
(726) El Baile de Luis Alonso (Gerónimo Giménez) / BSMM / 1997 - YouTube

2. Opetelkaa lukemaan oheiset kaksi rytmiä, jotka on saaneet innoituksensa kappaleen eri teemoista.

Rytmi1

Rytmi2

3. Opettele soittamaan oheiset rytmit omalla soittimellasi. Voit soittaa rytmit joko yhdellä äänellä, tai vaihdella kahden äänen välillä tahdin välein.

4. Soittakaa pareina siten, että molemmat pättävät oman rytmin, jota soittaa ja soittakaa rytmit päällekäin.
Esimerkki:

 

Melodia:

Kappale on b-mollissa, mutta melodia käyttää modaalista fryygistä asteikkoa. (karakteristinen piirre Andalusialaisessa musiikissa).  

1.Laulettaan melodiat a-mollissa.

2.Lauletaan melodiat alkuperäisessä sävellajissa:

3.Yhdistetään opitut melodiat ja rytmit. Voit käyttää haluamiasi soittimia sekä melodian, että rytmisäestyksen soittamiseen.
(käsien taputtaminen käy esimerkiksi)

3. Oppitunti

Musiikillisen tulkinnan pääajatukset on samat molemmissa zarazueloissa.

TEMPO: Kolmijakoinen tyrmi 3/8 tulee soittaa yhteen iskuun. Myöhemmin 6/8 jakautuu kahteen iskuun
INSTRUMENTATION: Päämelodian soittaa klarinentit, huilut ja saksofonit. Vasket soittavat bassolinjaa ja vastateemoja.
MUSIIKILLINEN PAINOTUS: 1/16 triolit ja kaksoistriolit on erityisen tärkeitä tässä musiikissa. Harjoittele meronomin kanssa soittamaan ne nopeasti.
DYNAMIIKKA: Äänenvoimakkuuden vaihtelut pitää huomioida koko kappaleessa.
ARTIKULAATIO: Todella nopeaa. Oppilaiden tulee harjoitella staccaton soittoa ja aksentoida kunnolla.