ITALIAN OPINTOPAKETTI SUOMEKSI

FIESOLE-MENETELMÄ SOITINOPETUKSESSA

ITALIALAISEN SOITINPEDAGOGIIKAN TAVOITE

Italialaisen soitinpedagogiikan tavoite on vakiinnuttaa yhdessä soittaminen osaksi soitonopetusta.

Kansallisen musiikkiperinnön käyttäminen yhtyeiden, orkestereiden ja kuoron ohjelmistossa on tärkeää.

Esimerkiksi Fiesolessa käytetään Italian itsenäisyyssotien aikaan liittyvää V.I.V.A. Verdin italialaista perinnettä. Opintopaketissa kerrotaan, kuinka jokaisen maan omaa perinnettä voidaan käyttää hyväksi musiikinopiskelussa. Tämä yhteys kansalliseen musiikkiperintöön voi rikastuttaa merkittävästi yhteissoiton ja -laulun opiskelua.

 

FIESOLE-MENETELMÄ

Yhteismusisoinnilla on keskeinen rooli Scuola di Musica di Fiesolen (SMF) opetuksessa ja musiikillisessa toiminnassa. Lasten ja nuorten intohimo musiikkiharrastukseen pyritään herättämään yhdessä toimimisen kautta ja yhteismusisointi auttaa soittajia myös harrastuksen syventämisessä.

 

Lasten ja nuorten musiikinopiskelu SMF:ssä sisältää heti alusta alkaen yhteismusisointia. Videoissa on joitain esimerkkejä eri kokoonpanoista.

https://drive.google.com/file/d/1a7YcTzJdANfjFCiy4ERZ_Ith7D9y6Krn/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1DojRm9raaebX1mqhitvlFJhQo2yjclB7/view?usp=share_link

https://www.youtube.com/watch?v=9XwxIVDO9UM

 

Perinteiset opetusmenetelmät sisältävät melko pitkän vaiheen, jossa instrumenttia opiskellaan tiukasti yksilöllisesti, ilman kollektiivista toimintaa.

SMF:ssä yksilölliset soitintunnit yhdistetään koko ajan alusta lähtien intensiiviseen musiikkiyhtyetoimintaan. Oppilaat alkavat heti soittaa melko suuressa ryhmässä samantasoisia ja samanikäisiä instrumentalisteja. Tällä tavoin oppilaat saavat vertaisryhmän, jossa voidaan jakaa harrastuksen ilot ja haasteet. Tavoitteisiin on helpompi päästä yhdessä toisten kanssa ja samalla vältytään suurelta osalta yksinäisyydestä ja tylsyyden tunteesta johtuvista opintojen keskeyttämisistä.

 

Opintojen edetessä oppilaille pyritään tarjoamaan kamarimusiikki-, orkesteri- ja kuoroelämyksiä mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pian. Soittaminen yhdessä toisten kanssa helpottaa myös musiikin teoreettisen tiedon oppimista.

https://drive.google.com/file/d/1YtgADAQQkmgul24jxcveatM8fQ5Ft-Hz/view?usp=share_link

 

SMF:ssä musiikillinen ohjelmisto koostuu pääosin klassisen ja populaariohjelmiston materiaaleista ja niiden sovituksista. Opintojen alussa ohjelmistosta käytetään helpotettuja sovituksia. Suurin osa musiikkikappaleista on kansallista klassisista, populaari- ja kansanmusiikkiohjelmistoa. Ennalta tuttu ja tunnistettava ohjelmisto motivoi oppilaita eteenpäin opinnoissa. Tämä helpottaa asetettujen musiikillisten oppimistavoitteiden saavuttamista.

Suuren italialaisen ohjelmiston käyttö tulee vallitsevaksi heti, kun instrumentaalitaidot mahdollistavat alkuperäisen ohjelmiston opiskelun ja esittämisen ilman tarvetta käyttää helponnettuja versioita. Suurin osa partituureista on barokin ja klassismin aikakausilta säveltäjiltä, kuten Vivaldilta, Corellilta sekä ennen kaikkea Boccherinilta. Luigi Boccherini kirjoitti suuren määrän suhteellisen helposti soitettavaa kaunista kamarimusiikkia, jossa ei ole liiallisia teknisiä vaikeuksia. Boccherini, joka oli yksi suuren jousi- ja piano-kamariohjelmiston luojista, käytti sävellyksissään italialaista ja espanjalaisesta, ranskalaisesta sekä itävaltalaisesta populaarimusiikkiperinteestä peräisin olevia melodioita ja rytmejä. Tämä eri elementtien yhdistelmä tarjoaa oppilaille hienon mahdollisuuden tutustua näiden maiden musiikkiperinteeseen.

https://drive.google.com/file/d/1OfbhzZxL5mA5CMLZKcd5LpyHK3UvUVmV/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/150ntnEEABghUT1KwfGLbpX68hschvu0U/view?usp=share_link


Italialainen barokkimusiikki ja klassinen italialainen musiikki korostuvat myös orkestereiden ohjelmistossa ja mukaan valikoituu sekä tunnettua että vähemmän tunnettua kansallista materiaalia.

https://drive.google.com/file/d/1nzqQ-vToMFvYvtwv3_HKz2BuU8nDREtl/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1jNtWd8aYsBcVgqhRt_1iTs7iKYd5d0Wx/view?usp=share_link


Fiesolen musiikkikoulun tarkoituksena on näin tutustuttaa oppilaat kansalliseen perinteeseen käyttämällä aina oppilaan oman osaamistason mukaista ohjelmistoa. Ohjelmistoon lisätään vähitellen teoksia myös kuuluisilta italialaisilta oopperasäveltäjiltä, ennen kaikkea Giuseppe Verdiltä. Tämä mahdollistaa yhteistyön myös laulajien ja kuoron kanssa.

Tällä tavalla italialainen perinne, josta esimerkkinä Italian itsenäisyyssodan historialliseen liittyvä V.I.V.A. Verdi motto, yhdistyy nykyaikaiseen musiikinopetukseen. Samalla kansallisesta ohjelmistosta tulee nuorten opiskelijoiden koulutuspolulla käytettävää pääasiallista musiikkikirjallisuutta. Tämän toivotaan herättävän yhä uusien sukupolvien kiinnostuksen maan omaan kulttuuriperinteeseen ja kannustavan oppilaita italialaisen musiikin esittämiseen ja kuunteluun sekä levittävän tietoa oman maan aarteista myös omiin perheisiinsä sekä ystäväpiiriinsä.

KOULUTUSPOLULLA KÄYTETTÄVÄT MUSIIKKIOHJELMISTOT

Kuten jo aiemmin todettiin, aloittelijat käyttävät opintojensa alkuvaiheessa helpotettuja versioita sekä italialaisesta klassisesta ja romanttisesta ohjelmistosta sekä myös maan rikkaasta populaari- ja kansanmusiikkiohjelmistosta. Musiikin tunnistettavuus on olennaisen tärkeä musiikin opiskelua motivoiva tekijä. Tämän vuoksi oikeat musiikkivalinnat ja kannustaminen yhteiseen musisointiin muiden oppilaiden kanssa ovat keskeisiä oppilaan musiikkisuhteen ja oman musiikillisen intohimon rakennusaineita.

 

Yksilöopiskelun yhdistäminen yhteismusisointiin on tuottanut Fiesolessa hienoja ja yllättäviäkin tuloksia! Oppilaan oman motivaation ja taitojen kehittyessä oppilaat siirtyvät vähitellen teknisesti hankalampien alkuperäisten nuottimateriaalien pariin.

 

Tunnetun kansallisen musiikkimateriaalin käyttäminen opetuksessa mahdollistaa oikein tarjoiltuna kehityksessään herkässä iässä olevan lapsen ja nuoren asteittaisen ja miellyttävän pääsyn "aikuisten maailmaan". Suurin osa tästä ohjelmistosta ei vaadi suurta instrumentaalivirtuositeettia, mutta edellyttää silti suuren huomion kiinnittämistä yksityiskohtiin, intonaatioon, rytmiin ja tyyliin. Suuret säveltäjät, kuten Vivaldi ja Corelli, mutta myös monet muut vähemmän tunnetut - kuten esimerkiksi Boccherini - tarjoavat lähes äärettömän määrän käyttökelpoista musiikkia musiikkiopistotason opintoihin. Tämän lisäksi Italia on tunnettu populaarimusiikin aarreaittana, joten sieltä on löydettävissä myös runsaasti nuoren musiikinopiskelijan maulle ja kehitykselle sopivaa käyttökelpoista materiaalia.

 

Tutustuminen oman maan musiikkiperinteeseen voi muodostua käännekohdaksi nuorten ja heidän perheidensä musiikillisessa ja kulttuurisessa kasvussa.

ITALIAN OPINTOPAKETTI

IO1

 

Scuola di Musica di Fiesolessa opiskelevat lapset ja nuoret pääsevät heti opintojensa alussa soittamaan ja laulamaan muiden lasten kanssa sekä pienryhmissä että orkesteriyhtyeissä. Yhteismusisoinnista tulee heti alusta lähtien yksilöopetuksen rinnalla kulkeva keskeinen osa lasten musiikkiharrastusta.

 

Opintojen alussa tunnetuista italialaisista teoksista käytetään opetuksessa helpotettuja versioita. Alkuperäiseen materiaaliin siirrytään heti, kun soittotaito sen sallii.

Klassinen ohjelmisto perustuu barokin ja klassisen aikakauden musiikkiin, ja siinä käytetään suurelta osin Boccherinin ja muiden 1700-luvun italialaisten säveltäjien musiikkia. Italialaisen musiikin rinnalla käytetään Mozartin, Haydnin ja muiden sellaisten suurten säveltäjien musiikkia, joilla oli kuitenkin läheiset yhteydet tuon tyylikauden italialaiseen musiikkiin. Lapset ja nuoret tutustutetaan samalla Italian rikkaaseen musiikkiperinteeseen, johon kuuluu myös maan johtava rooli soittimien kehittämisessä ja rakentamisessa. Kielisoittimien ja pianon kehitys on tapahtunut isolta osin juuri Italiassa.

 

MUSIIKKIKASVATUKSEN INNOVATIIVISET PILOTTIKURSSIT

 

Scuola di Musica di Fiesole -opintopaketti sisälsi italialaiseen ohjelmistoon keskittyneen kamari- ja orkesterimusiikkiperiodin. Opettajien koulutus toteutettiin verkkovälitteisellä oppituntisarjalla, jonka pitivät opettaat  Petru Horvath ja Riccardo Cecchetti. Kurssilla kuvattiin Scuola di Musica di Fiesolessa vuosien mittaan vakiintunutta opetuskäytäntöä. Fiesolen opiskelijat alkavat jo heti opintojen alussa soittaa yhdessä sekä kamarimusiikki- että orkesteriyhtyeissä osana opintosuunnitelmaansa. Luennoilla kuvattua menetelmää alettiin toteuttaa kussakin osallistujamaassa jo ennen Italian 2.-6.5.2022 toteutettua Italian liikkuvuusjaksoa.

 

Italiassa toteutettujen intensiivisten päivien aikana omien opettajiensa harjoituttamat suomalaiset, latvialaiset, espanjalaiset ja belgialaiset oppilaat integroituivat italialaisten oppilaiden kanssa muodostaen yhteisiä soitinryhmiä sekä ison kuoron ja sinfoniaorkesterin.

Kolmen päivän orkesteri- ja kuoroharjoitusten jälkeen tämä lähes sadan muusikon ryhmä esitti italialaista orkesteri- ja kuoromusiikkia suuressa julkisessa konsertissa. Konsertin ohjelmassa oli Alkusoitto Giuseppe Verdin Ooppera Attilasta sekä Verdin/Rotan F-duurivalssi. Lisäksi ohjelmassa oli J. C. Bachin Sinfonia ja Sibeliuksen Valse Triste. Kuoro-ohjelmistossa kuultiin Palestrinan ja Molfinon sävellyksiä.

Linkki videoon orkesterin harjoituksista: https://fb.watch/n1fcCRLLBO/

Firenzen Auditorium Scandiccissa pidettyä konserttia saapui seuraamaan runsaslukuinen yleisö.

https://drive.google.com/file/d/1c5NrkXJnYohgXdTW6zJU4iqi9ouXEi2E/view?usp=share_link

 

Viidentenä aamuna ohjelmaan oli merkitty kamariohjelmistolle omistettu konsertti, jossa eri maiden nuorista muusikoista koostuvat yhtyeet soittivat yhdessä Boccherinin-musiikkia: jousikvartettoja ja pianokvintettoja. Konsertin jälkeen järjestettiin keskusteluhetki kaikkien osallistujien kesken. Keskusteluissa syntyi tarve jatkaa yhdessä soittamista, mahdollisesti myös etäyhteyden turvin käyttämällä hyväksi uuden tietotekniikan tarjoamia mahdollisuuksia.

 

UUSIEN TEKNOLOGIOIDEN KÄYTTÖ YHTEISMUSISOINNISSA

Koronapandemian aikana uuden teknologian käyttö ja kommunikointi etäyhteyksillä tuli tutuksi lähes kaikille ihmisille työelämässä ja opiskelussa, työssä ja arjessa. Laajalti käytössä olevat etäyhteysjärjestelmät on kuitenkin suunniteltu puhe- ja kokouskäyttöön, musiikin välittämiseen niitä ei ole suunniteltu.

Nykyään on onneksi kuitenkin olemassa useita ohjelmistoja, jotka mahdollistavat musiikinopetuksen etäyhteydellä. Edellytyksenä on kuitenkin hyvän ja vakaan Internet-yhteyden lisäksi ulkoisten mikrofonien ja hyvälaatuisten kuulokkeiden tai kaiuttimien käyttöä. Nopeinkin verkkoyhteys aiheuttaa kuitenkin viiveen, joka tekee tarkan yhteissoiton hankalaksi tai jopa mahdottomaksi. 40 millisekunnin viive ei haittaa verkkokeskustelua, mutta yhteissoitossa se on usein liikaa. Yhteismusisoinnissa viiveen tulisi olla mahdollisimman lähellä nollaa. vaikkakin vähäinen, tekee yhdessä pelaamisen mahdottomaksi kaukosäätimestä. Jos verkkokeskustelu on sujuvaa ja latenssi on jopa 40 ms, viiveen tulisi olla kohti nollaa, jotta se voidaan toistaa yhdessä. Aiemmin, aivan viiime aikoihin asti samanaikainen yhdessä soittaminen etänä on ollut yksinkertaisesti mahdotonta, Internetissä ominaisen pienen viiveen vuoksi. Nyt tämä haaste saatiin minimoitua ja unelma verkkovälitteisestä yhteismusisoinnista toteutui avoimen lähdekoodin ohjelmisto Jamuluksen avulla. (https://jamulus.io Ohjelma vähentää erityisesti äänen viivettä, vaikka käytössä olikin aivan normaaleja verkkoja. Internetin vakauteen on kuitenkin luonnollisesti kiinnitettävä huomiota.  Kokeilu toteutettiin lisäksi melko maltillisella kalustolla, käytössä oli tietokoneen ja Internet-verkon lisäksi vain joitain ulkoisia mikrofoneja.

Jamulus-ohjelman käytön tekniset vaatimukset ovat melko perusluonteisia:

- nopea, mutta ennen kaikkea vakaa internetyhteys (ethernet-kaapelin kautta / ei WIFI:n kautta)

- Erilliset kuulokkeet ja ulkoiset mikrofonit (USB-mikrofoni tai äänikortin kanssa käytettävä mikrofoni)

Ohjelma on ladattavissa seuraavasta linkistä https://jamulus.io/wiki/Getting-Started

 

ALCHEMIA-hankkeen yhteismusisoinnin etäyhteyskokeilujen tekniseksi tukihenkilöksi lupautui " Academie Muziek, Woord Dans Bornemin" opettaja Pieter Stas. Ensimmäiset kokeilut tehtiin lokakuussa 2022. Tiistaina 25. lokakuuta pidetyn perusteellisen teknisen harjoituksen jälkeen päästiin tositoimiin perjantaina 28. lokakuuta 2022. Kokeilussa oli mukana yhtye, jonka muodostivat pianisti Osunasta (Espanja), viulisti Bornemista (Belgia) sekä viulisti, alttoviulisti ja sellisti Fiesolesta (Italia). Yhtyettä ohjasi prof. Riccardo Cecchetti Fiesolen musiikkikoulusta. Mukana kokeilussa olivat myös oppilaiden opettajat sekä ääniteknikko.

Musiikkiohjelma koostui Luigi Boccherinin kvintetin toisesta osasta opus 57 nro 6 pianolle, 2 viululle, alttoviululle ja sellolle. Teoksen lisänimi "Muunnelmia sotilaiden öiseen lipunlaskuseremoniaan Madridin kaduilla", viittaa selkeästi musiikin kansanomaiseen alkuperään. Toisena teoksena oli niin ikään Boccherinin Kvartetti kahdelle viululle, alttoviululle ja sellolle opus 40 nro 4. Tulos kokeilusta oli yllättäväkin myönteinen. Tunne vuorovaikutuksesta ja musiikin tekemisestä yhdessä säilyi hyvin pitkistä etäisyyksistä huolimatta. Jamulus-ohjelmiston ohjeissa sanottiin, että suurin sallittu yhteismusisointietäisyys oli 800 kilometriä. Soittajien etäisyydet kokeilussamme [Fiesole (Firenze), Italia, Bornem (Antwerpen), Belgia sekä Osuna (Sevilla), Espanja, ylittivät ehdottomasti tämän rajan. Havaintomme oli se, että soitettaessa kolmen eri maan muusikoiden kanssa, Espanjasta tuleva ääni viivästyi jonkun verran. Sen sijaan yhteys Italian ja Belgian välillä oli hyvin synkronoitu ja mahdollisti lähes luonnollisen kaltaisen yhteismusisoinnin. Kuten lyhyestä liitteenä olevasta esimerkistä voidaan nähdä ja kuunnella, tämä viive oli käytännössä huomaamaton äänitallennusta kuunneltaessa

 

Myöhemmin samankaltaisia etämusisointikokeiluja toteutettiin myös muissa hankkeen osallistujamaissa. Tekniikka on edelleen kehittymässä, mutta nämä uudet konkreettiset teknologiset innovaatiot avaavat verkkovälitteiselle yhteismusisoinnille todella mielenkiintoisia tulevaisuuden mahdollisuuksia.

KATSO ALTA VIDEO ETÄOPETUSKOKEILUSTA!

https://peda.net/projects/alchemia/study-pack-by-italy/use-of-new-technologies-in-the-practice-of-playing-together/small-excerpt-from-the-remote-chamber-music-experience#top





Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä