2. Kaanon

2. Kaanon

Sorianon kaanonit:

110 kaanonia, jotka on sävelletty Ave Maris Stellan sävelmälle.

Teokseen on kirjoitettu jokaiseen kaanoniin vain johtava ääni, Dux. Kirjan käyttäjän tehtävänä on selvittää missä vaiheessa toinen ääni elio Comez aloittaa.

Selvittäminen alkaa tunnistamalla, mitkä intervallit ovat konsonansseja (Unisono, terssi, kvintti oktaavi tuohon aikaan). Comez voi alkaa vain silloin, kun Dux on konsonanssin päässä. Melodiaan saa mielenkiintoa ja askelkulkuja lisäämällä siihen rytmiä.

Vanhoihin kaanoneihin tutustuessa hyvä tapa selvittää niiden toimivuus on tehdä kappaleesta transkriptio.


Arvoituskaanon:

Kaanonien tekeminen ja niiden ratkaiseminen olivat muinoin myös huvia. Se oli kuin peli, jonka ääressä vietettiin aikaa ystävien kanssa.
Seuraava esimerkki on yksi sellainen:


Vihjeen ohjeet:
Se joka aloittaa laulun ja tekee vastaäänen (tenor)
Sen täytyy laulaa minimat semibreviksinä
Alas oktaavi, mutta breviksesi ovat vain neljänneksen koostaan.

Käytännössä:

Kaanonin improvisointi kannattaa aloittaa muutamalla harjoitteella.

Ensimmäisessä harjoitteessa lauletaan vain iskun välein vaihtuvia ääniä. Toinen ääni (Comez) seuraa johtavaa ääntä (Dux) yhden iskun perässä. Tällöin kaanonin johtaja voi liikkua vain konsonanssilla seuraavaan ääneen.
Onkin siis selvitettävä, mitkä intervallit ovat konsonansseja.


1400-luvulla konsonansseina pidettiin seuraavia intervalleja.
Unisono (1) on konsonanssi.
Ylöspäisiä konsonansseja ovat terssi(3), kvintti(5), seksti(6) ja oktaavi(8)
Alaspäisiä konsonansseja ovat terssi(3), kvintti(5) ja oktaavi(8).

Nämä ovat siis ainoat intervallit, joilla Dux voi edetä.

Jaetaan oppilaat pareihin. Pari päättä, kumpi on Dux ja kumpi Comez.
Aluksi Dux saa edetä käyttämällä vain sovittuja intervalleja. Aluksi sallittuja ovat vain unisono ja nouseva tai laskeva terssi.
Comezin tehtävä on yrittää pysyä perässä. Samalla kun Dux rakentaa melodiaansa, Comez pyrkii laulaessaan analysoimaan minkä liikkeen Dux milloinkin tekee.

Kun kolmen intervallin käyttö alkaa sujua, lisätään käytettävien intervallien määrää. Mukaan otetaan esimerkiksi ylöspäinen kvintti ja myöhemmin taas yksi intervalli lisää.

Kaanonin koristelu:

Kun äänen päässä etenevä unisono kaanon alkaa sujua, voi mukaan tuoda koristeluja.
Sorianon ensimmäistä kaanonia tutkiessa havaitsemme pari koristelun tapaa.

Alussa näemme, että kappaleen iskutus tapahtuu puolinuoteittain.
Esimerkkiin on lisätty puolinuotein esiintyvät intervallit. Näytteestä huomaamme, että ne ovat kaikki aiemmin havaittuja konsonansseja, pääasiassa terssejä.
Kappaleeseen on lisätty myös neljäsosarytmejä. Tällöin neljäsosat ovat lomasävelkulkua vahvojen iskujen välillä.
Myöhemmin lomasävelkulkuun on tuotu rytmiikkaan pisteellinen neljäsosa 1/8-säveliköllä.
Ensimmäisen rivin lopussa on neljäsosilla kvarttihyppyjä, mutta nekin käyttäytyvät vaihtosävelinä, kun puolinuotin välein olevat äänet ovat konsonanssin päässä toisistaan.

Kaanonia pareittain harjoitellessa voi kaanonin koristelua tuoda halutessaan mukaan sopimalla harjoiteltavista koristelutavoista:
- terssihypyn täyttäminen lomasävelellä
- rytmin lisääminen lomasäveleen
- kvinttihypyn täyttäminen kolmella lomasävelellä
- vaihtosävel
- tuplatempo, mutta yhä konsonanssien käyttäminen

Kaanonin koristelua voi harjoitella myös säveltämällä kaanoniin runko ja keksimällä siihen sopivat koristelut samaan tapaan kuin stemmaa (gymel) tehdessä.

Kaanonin päättäminen:

Kaanonin päättäminen ei välttämättä ole aina ihan helppoa.

Esimerkissä Dux päättää melodiansa tyylikkäästi tullen loppuun alapuolelta johtosäveleltä.
Comez kuitenkin laulaa saman perässä ja kappale saa kaksi päätöstä.

Tämän voi ratkaista seuraavasti:

Dux nostaa käden ylös Comezin saavuttaessa ympyröidyn äänen.
Käden nostaminen on merkki, että pidä tämä ääni, kunnes päästän eteenpäin.
Tällä aikaa Dux ajaa itsensä tilanteeseen, jossa ollaan jo päätössävelellä. Tämä vapauttaa Comezin jatkamaan eteenpäin seuraavalle sävelelle ja tekemään pidätyksen ennen yhteistä unisono-lopetusta. Näin on kaanoniin saatu kadenssilopetus.

Unisonoon lopettaminen on kuitenkin tylsemmän kuuloinen, kuin moniääninen päätös. Dux voi myös näyttää Comez:lle, milloin kaanon loppuu ja itse laulaa kvintin lopetussävelelle.


Neljäs tapa lopettaa on näyttää Comezille päätössävel ja laulaa loppuun kandenssikaava.

Lopuksi vielä yksi tapa koristella kaanonia: