Hahmon liikuttaminen ja animointi
Tavoite: Saada valitsemamme hahmo liikkumaan näytöllä halutulla tavalla.
Ohje:
1: Tutustutaan kategorioihin yhdessä.
2: Laitetaan kissa liikkeelle kasaamalla palikoista oikea "koodi".
3: Nyt kissa kääntyy aina väärinpäin pompattuaan reunasta. Tämän ongelman voi korjata hahmon tiedoista. Klikkaa hiiren oikealla napilla hahmoa ja valitse "info".
Vaihda kiertotyyliksi keltaisella ympyröity tyyli.
4: Laitetaan kissa sanomaan tai ajattelemaan haluamiamme asioita. Valitse "Ulkonäkö" ja rakenna palikoista haluamasi komennot.
5: Animoidaan kissalle kävelyliike. Useilla Scratchin mukana tulevista hahmoista on eri asentoja. Näitä asentoja vaihtelemalla saadaan hahmolle animoitua liikettä.
6: Tallenna työsi omaan kansioosi.
Valmis työ täällä.
Ohje:
1: Tutustutaan kategorioihin yhdessä.
2: Laitetaan kissa liikkeelle kasaamalla palikoista oikea "koodi".
3: Nyt kissa kääntyy aina väärinpäin pompattuaan reunasta. Tämän ongelman voi korjata hahmon tiedoista. Klikkaa hiiren oikealla napilla hahmoa ja valitse "info".
Vaihda kiertotyyliksi keltaisella ympyröity tyyli.
4: Laitetaan kissa sanomaan tai ajattelemaan haluamiamme asioita. Valitse "Ulkonäkö" ja rakenna palikoista haluamasi komennot.
5: Animoidaan kissalle kävelyliike. Useilla Scratchin mukana tulevista hahmoista on eri asentoja. Näitä asentoja vaihtelemalla saadaan hahmolle animoitua liikettä.
6: Tallenna työsi omaan kansioosi.
Valmis työ täällä.