2 Hahmojen animointi yötaivaalle
Hahmojen animointi yötaivaalle
Tavoite: Luo animaatio, jossa luomasi hahmot (ainakin 3 kpl) liikkuvat yötaivaalla.
Ohje:
1: Lataa kuvassa oleva tausta Avaruustausta.png .
2: Scratchin kirjastosta löytyy monenlaisia valmiita hahmoja. Hahmoja pystyy muokkaamaan itselle sopivaksi. Tässä esimerkissä olen tehnyt avaruusalukselle liekit perään. Ensin valitaan kirjastosta haluttu hahmo. Aluksen saa käännettyä vaakatasoon maalaamalla ja vetämällä ylhäällä olevasta "ympyrästä" haluttuun suuntaan.
3: Nyt kannattaa alusta pienentää, niin että se ei peitä koko taustakuvaa.
4: Kun alus on sopivan kokoinen, tee siitä pari kopiota.
5: Tee jokaiselle alukselle hieman erilaiset liekit.
6: Nyt saat aluksen liikkeelle esimerkiksi tällaisilla komennoilla.
7: Tee lisää hahmoja ja laita ne liikkumaan ruudulla.
8: Voit laittaa esimerkiksi hahmot sanomaan jotain, jos ne törmäävät toisiinsa. Tämä tapahtuu "tuntoaistin" avulla. Minun esimerkissä lentävä jetpak-mies kysyy kysymyksen: "yritätkö kärventää mut?", kun se törmää avaruusaluksen liekkeihin.
9: Tallenna työsi omaan kansioosi!
Kokeile esimerkkiä täältä.
Ohje:
1: Lataa kuvassa oleva tausta Avaruustausta.png .
2: Scratchin kirjastosta löytyy monenlaisia valmiita hahmoja. Hahmoja pystyy muokkaamaan itselle sopivaksi. Tässä esimerkissä olen tehnyt avaruusalukselle liekit perään. Ensin valitaan kirjastosta haluttu hahmo. Aluksen saa käännettyä vaakatasoon maalaamalla ja vetämällä ylhäällä olevasta "ympyrästä" haluttuun suuntaan.
3: Nyt kannattaa alusta pienentää, niin että se ei peitä koko taustakuvaa.
4: Kun alus on sopivan kokoinen, tee siitä pari kopiota.
5: Tee jokaiselle alukselle hieman erilaiset liekit.
6: Nyt saat aluksen liikkeelle esimerkiksi tällaisilla komennoilla.
7: Tee lisää hahmoja ja laita ne liikkumaan ruudulla.
8: Voit laittaa esimerkiksi hahmot sanomaan jotain, jos ne törmäävät toisiinsa. Tämä tapahtuu "tuntoaistin" avulla. Minun esimerkissä lentävä jetpak-mies kysyy kysymyksen: "yritätkö kärventää mut?", kun se törmää avaruusaluksen liekkeihin.
9: Tallenna työsi omaan kansioosi!
Kokeile esimerkkiä täältä.