4 Pelin animointi

4 Pelin animointi

Jotta peli olisi aidomman näköinen, kannattaa animoida ainakin hahmon liike. Animoin tässä esimerkissä Jetpak-miehen perään muuttuvat liekit. Teen myös räjähdyksen, joka tapahtuu kun hahmo törmää seinään. Animointiin on annettu ohjeita jo harjoituksessa 2!


Loin 4 erilaista hahmoa, joilla on hieman erilaiset liekit ja jalkojen asento. Alla olevalla komennolla saadaan hahmo muuttamaan asustetta.



Tehdään törmäykseen liittyvä räjähdys. Tämä aloitetaan piirtämällä tarpeeksi monta uutta asustetta, joissa jokaisessa räjähdys on tietyssä vaiheessa.


Nyt lisätään vaan koodiin komennot, jotka vaihtavat asustetta sopivasti, kun hahmo törmää seinään.
Uusi "jos"- lauseke kannattaa pistää yllä olevassa animoinnissa käytetyn "ikuisesti"- lausekkeen sisään.
Räjähdyksen päätyttyä kannattaa hahmo piilottaa, vaihtaa sille normaali asuste ja palauttaa se lähtöpisteeseen ja näyttää uudelleen.



Pelin tätä vaihetta voit käydä tarkastelemassa täältä.