Tiedeleiri CERNissä marraskuu 2018

SUNNUNTAI 11.11.2018

Suuntasimme jo heti aamusta klo 10.30 bussilla lukion pihasta kohti Kokkolaa ja lentokenttää. Meillä oli yhteiskyyti Oulaisten lukion kanssa. Parin pompun jälkeen olimme Genevessä klo 18.15 paikallista aikaa. Kentältä junalla keskustaan ja lopuksi ratikalla hostellille. Majoittumisen jälkeen meillä oli tapaaminen Oulaisten ja Joutsan lukioiden oppilaiden kanssa konferenssihuoneessa. Samalla tiedotettiin maanatain ohjelmasta eli ensimmäisestä vierailupäivästämme CERNissä.

MAANANTAI 12.11.2018

Aikaisen herätyksen ja aamupalan jälkeen pääsimme lopulta hiukkasfysiikan tutkimuslaitos CERNiin. Portilla suomalainen oppaamme Tuija jakoi kulkuluvat alueelle. Päivästä jäi erityiseti mieleen pekingiläisen PhD Sijin Qianin eläväinen esitys ensimmäisestä hiukkaskiihdyttimestä. Sähkövarauksellisia hiukkasia kuten elektroneja tai protoneja voidaan kiihdyttää sähkökentän avulla,

TIISTAI 13.11.2018

Tutustuimme Data Centreen, jossa käsitellään mittausdataa. Tanskalainen Lars V. Jörgensen esitteli antimateriaohjelmaa. Kukanenkin esittelijä puhui englantia omalla äidinkielellään murtaen. Tutustuimme ilmastonmuutokseen liittyvään Cloud-kokeeseen. Tutkimusryhmässä oli nuoria aikuisia mm. Ranskasta ja Englannista. Päivän päätteeksi pääsimme itse rakentamaan sumukammiota, jolla voidaan tutkia pienten hiukkasten liikettä.

KESKIVIIKKO 14.11.2018

Ruoka oli hyvää, mutta kallista. Nautimme siitä huolimatta.

Harvinaislaatuinen vierailu CERNin konepajalla.

Nivalan lukion fyysikot

Kaikki ME, vain Voitto puuttuu.

TORSTAI 15.11.2018

Opettajien vastusteluista huolimatta vaihdettiin vaijerihissinousu Geneven alueella Salevessa oikeaan Chamonix'n Alppi-kylään ja nousuun parin kilometrin korkeuteen Mer de Glace -jäätikölle.

PERJANTAI 16.11.2018

Aamulla kävimme YKssa ja Kansainliiton päämajassa. Puolen päivän jälkeen oli Matti-opettajan laatima kaupunkisuunnistus. Uskonpuhdistuksen merkkihenkilöiden muistomerkkejä saattoi bongailla pitkin Geneveä.

LAUANTAI 17.11.2018

Aamuyöstä saavuimme Kokkolaan ja onneksi päästiin bussilla koti-Nivalaan. Reissu oli raskas, mutta antoisa. Paradoksina jäi mieleen: mitä pienempiä hiukkasia tutkitaan sitä suuremmat laitteet tarvitaan.