VIISI LIIKUNNALLISTA LÄMMITTELYÄ

Vesi nousee. Musiikki soi. Kun ohjaaja pysäyttää musiikin, hän huutaa joko ”vesi nousee” tai ”karhu”. Jos vesi nousee, viimeinen lattiatasolla oleva kastelee tassunsa. Jos karhu tulee, viimeiseksi maahan heittäytyvä häviää. Molemmissa tapauksissa häviäjä saa tavun ”Li”. Kun joku on viimeinen toisen kerran, hänestä tulee ”Lima”. Tämän jälkeen leikki vaihtuu: lima yrittää maassa liikkumalla saada kiinni muita. Ja aina kun joku saadaan kiinni, hänestäkin tulee hippa.

Huomioita:

  • Kannattaa aloittaa vain veden nousulla ja ottaa karhu mukaan vähän päästä, jotta sääntöjä ei tule liikaa aluksi.
  • Hyvä leikki siinäkin mielessä, että musiikin soidessa voi antaa lapsille eläytymistehtäviä: he voivat leijailla lumihiutaleina, olla vuoron perään erilaisia eläimiä, liikkua eri tunnetiloin jne.
  • Erinomainen leikki myös siksi, että vaikka joukossa olisi joku ujo tai haluton, hän väkisin tulee mukaan siinä vaiheessa, kun vesi rupeaa nousemaan tai karhu näkymään.
  • Limahippavaiheessa kannattaa leikkijöitä kannustaa ottamaan riskejä, jotta limahipan työ ei ole liian tukala.

Ketut ja jänikset. Osallistujia pyydetään valitsemaan pari, yksi pareista valitaan ketuksi ja jänikseksi. Muita pareja pyydetään ottamaan tilaa salin lattialta ja toveria molemmista käsistä kiinni. Jokainen pari on pensas. Kettu yrittää jänistä kiinni. Jos kettu onnistuu saamaan jäniksen hipaksi, jäniksestä tulee kettu ja päinvastoin. Jänis voi pelastautua syöksymällä käsien alta pensaaseen. Se kummalle jänis kääntää pensaassa selän, on uusi jänis.

Huomioita:

  • Kannattaa kannustaa osallistujia menemään pensaaseen nopeasti; leikki on hauskimmillaan, kun väki vaihtuu nopeasti.
  • Jos ryhmässä on yli 15 lasta, voi kohta valita toisenkin parin ketuksi ja jänikseksi. Kierto nopeutuu, ja keskittymistä vaaditaan enemmän.

Susi ja lammas. Kaikkia pyydetään kääriytymään salin lattialle kiviksi selkä ylöspäin. Kaksi vapaaehtoista valitaan: susi jahtaamaan lammasta. Jos susi tavoittaa lampaan, osat vaihtuvat. Lammas voi pelastautua hyppäämällä kiven yli. Silloin hänestä tulee kivi, kivestä susi ja sudesta lammas. Aina kun susi nousee, hän voi karjaista hurjasti. Paras karjuja palkitaan.

Huomioita:

  • Sama juttu kuin edellä. Jos leikkijöitä on toista tusinaa, voi jonkin ajan kuluttua valita toisenkin parin sudeksi ja lampaaksi.

Huuto ja asento. Huuto ja liike. Porukka jaetaan kahtia. Toinen puoli menee lavalle, toinen puoli huutelee heille virikesanoja. Ensimmäisessä vaiheessa lavalla olevat tekevät patsaita yksinään. Kun huuto on kajahtanut, esimerkiksi ”Tuuli” kaikki sillä hetkellä ottavat asennon, joka heidän mielestään kuvaa tuulta. He pysyvät siinä kunnes kuuluu seuraava huuto.

Toisessa vaiheessa näyttelijät aloittavat välittömästi liikkeen, joka kuvaa virikesanaa. Liikettä jatketaan seuraavaan virikesanaan asti.

Huomioita:

  • Jos sanoja tulee liian nopeasti, opettaja voi pyytää niitä, jotka haluavat antaa virikesanan, nostamaan käden. Näin opettaja voi jakaa huutamislupia sopivassa tahdissa.

Johtaja keskellä. Musiikki soi, porukka on ringissä. Yksi vuorollaan menee keskelle tanssimaan tai liikkumaan, ja muut matkivat hänen liikkeitään.

Huomioita:

  • Soveltuu hyvin alkulämmittelyksi ennen äänenavausta, esitysten lähestyessä.
  • Kannattaa tsekata, että kaikki menevät keskelle. Jos joku ei halua siihen jäädä, hän voi juosta läpi aplodien saattelemana.

Lisää liikuntaleikkejä esim Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilla http://www.mll.fi/vanhempainnetti/lasten_leikit/liikuntaleikit/

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä