SketchUp
SketchUp jääkiekkokaukalo
Kentän mitat:
http://www.leijonat.fi/files/Jaakiekkosaannot/Jaakiekon_virallinen_saantokirja_2014-18.pdf
s. 18-25
Kuten curlingissakin, piirrä ensin toinen kenttäpuolisko, ja lopuksi kopioi se!
Muista ympyröitä piirrettäessä vaihtaa 24-kulmio noin 120-kulmioksi tai ~200-kulmioksi. (eli kun valitset ympyrätyökalun, kirjoita numerona 120 ja <enter>)
Kulman kaarevuuden saa tehtyä piirtämällä kulmaa sivuavan ympyrän. Piirrä hae ensin keskipisteen paikka: kaarevuussäteen (8500 mm) päähän kulmasta ensin laitaa pitkin, sitten saman verran kohtisuorassa (akselin suuntaan) kentälle päin. kumita lopuksi ylimääräiset viivat.
OFFSET-työkalulla saat 'kopioitua kenttäpuoliskon ääriviivat ulospäin 200 mm päähän, jolloin muodostuu laitojen ääriviivat, jotka saa sitten pursotettua ylöspäin. HUOM: tee nämä laitojen ääriviivat ennen kuin alat piirrellä viivoja jäähän, pääset paljon helpommalla!
Palauttaessa jääkiekko_etunimi_sukunimi</enter>
http://www.leijonat.fi/files/Jaakiekkosaannot/Jaakiekon_virallinen_saantokirja_2014-18.pdf
s. 18-25
Kuten curlingissakin, piirrä ensin toinen kenttäpuolisko, ja lopuksi kopioi se!
Muista ympyröitä piirrettäessä vaihtaa 24-kulmio noin 120-kulmioksi tai ~200-kulmioksi. (eli kun valitset ympyrätyökalun, kirjoita numerona 120 ja <enter>)
Kulman kaarevuuden saa tehtyä piirtämällä kulmaa sivuavan ympyrän. Piirrä hae ensin keskipisteen paikka: kaarevuussäteen (8500 mm) päähän kulmasta ensin laitaa pitkin, sitten saman verran kohtisuorassa (akselin suuntaan) kentälle päin. kumita lopuksi ylimääräiset viivat.
OFFSET-työkalulla saat 'kopioitua kenttäpuoliskon ääriviivat ulospäin 200 mm päähän, jolloin muodostuu laitojen ääriviivat, jotka saa sitten pursotettua ylöspäin. HUOM: tee nämä laitojen ääriviivat ennen kuin alat piirrellä viivoja jäähän, pääset paljon helpommalla!
Palauttaessa jääkiekko_etunimi_sukunimi</enter>
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
SketchUp -Curling
Tee curling kenttä. Mitat: https://www.curling.fi/files/common/sivut/radan-mitat.gif
Piirrä ensin kentän toinen puolisko. Koska kenttä on symmetrinen, saat toisen puoliskon tästä kopioimalla, ja paikalleen kääntämällä.
Viivojen paksuus on 5 cm. Kun piirrät ympyröitä, muuta ympyrän asetuksista ympyrä 24-kulmion sijaan 120-kulmioksi. (klikatessasi ympyrää ensimmäisen kerran, oikeaan alanurkkaan ilmestyy luku 24. Kirjoita tilalle 120.)
Hae 3D-warehousesta curlingkiviä. (vaihtoehtoisesti myös katsojia, pelaajia & harjoja)
Tallenna tiedosto nimellä curling_etunimi_sukunimi.skp
Piirrä ensin kentän toinen puolisko. Koska kenttä on symmetrinen, saat toisen puoliskon tästä kopioimalla, ja paikalleen kääntämällä.
Viivojen paksuus on 5 cm. Kun piirrät ympyröitä, muuta ympyrän asetuksista ympyrä 24-kulmion sijaan 120-kulmioksi. (klikatessasi ympyrää ensimmäisen kerran, oikeaan alanurkkaan ilmestyy luku 24. Kirjoita tilalle 120.)
Hae 3D-warehousesta curlingkiviä. (vaihtoehtoisesti myös katsojia, pelaajia & harjoja)
Tallenna tiedosto nimellä curling_etunimi_sukunimi.skp
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
SketchUp -asetelma
Palauta, kun asetelmassasi on (+ merkityt pakollisia, - vapaaehtoisia)
+ pöytä
- 4 tuolia
+ 2 noppaa
- rubikin kuutio
+ maljakko
- kahvikuppi + tassi + lautanen
- itse suunnittelemasi esine
+ matto pöydän alla
Tallenna tiedosto nimellä kahvikuppi_etunimi_sukunimi.skp
+ pöytä
- 4 tuolia
+ 2 noppaa
- rubikin kuutio
+ maljakko
- kahvikuppi + tassi + lautanen
- itse suunnittelemasi esine
+ matto pöydän alla
Tallenna tiedosto nimellä kahvikuppi_etunimi_sukunimi.skp
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
Sketchup-pöytä
Tehdään pöytä SketchUpilla.
Ensin tehdään pöydän pohja.
80 cm x 80 cm neliö.
Sitten pursotetaan siihen 10 cm paksuus.
Piirretään 10 cm neliöt jokaiseen nurkkaan jalkojen paikaksi.
Pursotetaan 70 cm korkeat jalat.
Suunnittele myös neljä tuolia pöydän ympärille. (Mittaa allasi olevasta tuolista levyn leveys, pituus, jalkojen paksuus, jne. Muista, että mitat ovat MILLIMETREINÄ!)