Ohjelmointia laitteilla

Vinkkejä laitteille


Bee-bot on ohjelmoitava lattiarobotti. Robottia ohjelmoitaessa opitaan loogista ajattelua sekä sen hyödyntämistä yksinkertaisten toimintaohjeiden antamiseen. Robotti vahvistaa käyttäjän antamat toimintaohjeet äänillä ja silmien välkyttelyllä. Robotin muistiin mahtuu 200 toimintaohjetta. Bee-bot liikkuu eteen- ja taaksepäin 15cm matkan. Maalarinteipin pätkillä saat rakennettua toimivan ruudukon myös lattialle. Omatekemiä alustoja voi käyttää yhtä hyvin esim. piirtämällä isolle paperille 15x15 ruudukkoja, pistepohjia ym.

Bee-bot robottiin voi lähteä tutustumaan yhdessä lasten kanssa. Mistä ja miten robotti käynnistetään? Mistä se virtaa, paristot vai latausjohto? Mitä eri napeista tapahtuu? Tutustumisen jälkeen bee-bot voi olla osana kaikenlaista tekemistä!

Vinkkejä:

-Liikuntakortit: Asetetaan ruudukkoon liikuntakortteja. Kun Bee-Bot saapuu kortin
kohdalle, suoritetaan kortissa näytetty liike
- Pelikortit apuna: Asetellaan ruudukolle esim. muistipelin kortteja (kortin parit
jäävät pinoon). Asetetaan Bee-Bot valittuun lähtöpaikkaan, nostetaan
korttipinosta kortti ja ohjelmoidaan Bee-Bot kulkemaan samanlaiseen korttiin.
-Tunnetaidot: Asetetaan ruudukkoon tunnekuvia. Ohjelmoikaa bee-bottia eri tunnekuvien luokse. Kuvat voivat olla, esimerkiksi emojeita, erilaisia kaveritaitoihin liittyviä tilannekuvia tai muita jo tunteisiin yhdistettäviä kuvia. Kortin luokse päästyä tunteesta voi vielä keskustella tai jokainen lapsi voi tehdä kyseiseen tunteeseen sopivan ilmeen/liikkeen kortin kohdalla. Jotakin tilannetta kuvaavien korttien kohdalla voidaan pohtia, mitä siinä tapahtuu ja miten tilanne saataisiin ratkottua.
- Värit: Asetetaan ruudukkoon värejä. Ohjelmoikaa bee-bottia eri värien luokse. Väri voidaan valita, esimerkiksi nostamalla toisesta pinosta värejä tai arpomalla seuraava väri onnenpyörällä
-Kirjaimet & numerot: Asetetaan ruudukkoon kirjaimia tai numeroita. Bee-bot voidaan ohjelmoida, esimerkiksi oman nimen ensimmäisen kirjaimen luokse. Tai voidaan valita jokin kirjain, jonka luokse bee-bot ohjataan ja etsitään sen jälkeen ympäristöstä sillä kirjaimella alkavia asioita. Numeroita voidaan kanssa harjoitella bee-botin avulla. Voidaan aluksi tunnistaa numerot ja ohjata bee-bot halutun numeron luokse. Tämän jälkeen voidaan, esimerkiksi etsiä ympäristöstä yhtä montaa esinettä/asiaa tai yhdistää legoja luvun verran.
- Tutustuminen & ryhmäytyminen: Asettaudutaan lasten kanssa rinkiin. Aluksi aikuinen voi lähettää bee-botin matkaan ohjelmoimalla sille reitin. Sitten katsotaan, kenen kohdalla bee-bot pysähtyy ja kyseinen lapsi tekee jonkin sovitun asian. Esimerkiksi, kertoo oman nimen/iän, lempi lelun/ruuan/leikin/kirjan jne. Tehtävän suoritettuaan lapsi saa ohjelmoida bee-botin seuraavan luokse.

Bee Bot -robotit opetuksessa.pdf - Google Drive 

Toimintaideoita Bee-Bot lattiarobotin käyttöön varhaiskasvatuksessa (2023-08-02T08:27:50.324Z) - Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)

Bee-bot käyttöohjeet ja vinkkejä

Käyttöohjeet: mTiny (peda.net)

mTiny on pandan näköinen robotti, jota ohjataan ja ohjelmoidaan erillisellä ohjaimella. mTinyn silmiin on animoitu erilaisia kuvia sekä se sisältää yli 300 äänitehostetta. Robottia voi hyödyntää monenlaiseen tekemiseen samalla tutustuen robotiikkaan ja algoritmisen ajattelun vahvistamiseen.

mTiny robottiin voidaan aluksi tutustua yhdessä lasten kanssa. Tutkitaan, mistä se käynnistyy ja mistä ohjain käynnistyy. Mistä tiedämme, onko robotissa ja ohjaimessa riittävästi virtaa? Tämän jälkeen voidaan tutustua robotin liikkuttamiseen. Ohjaaminen vaatii hienomotorisia taitoja, sillä lapsen tulisi pitää ohjainta yhdessä kädessä liikutellen peukalollaan ohjaimen hiirtä. Pienempiä lapsia voi auttaa, jos ohjainta pitää toisessa kädessä ja toisella kädellä pinsettiotteella liikuttelee hiirtä.

Vinkkejä:

-

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä