Matkani Amerikkaan

Tekijä: Skye Doughty

Amerikan matkani

Matkustin viime vuonna Amerikkaan perheeni kanssa. Minut herätettiin aamulla kello viisi ja tarkoituksemme oli lähteä lentokentälle kello kuusi. Söin aamupalan ja lähdin pakkaamaan viimeisiä tavaroitani. Sanni, vanhempieni kaveri, tuli hoitamaan kissojamme kun olimme matkalla. Lähdimme tasan kello kuusi ja lentokentälle oli matkaa tunnin verran.

Perille päästyämme isä meni hakemaan lentolippuja. Kun isä palasi, hän sanoi: ”Lentomme lähtee tunnin päästä. Mennään hakemaan jotain välipalaa.” Menimme Starbucksiin ja minä tilasin Caramel-frappen, äiti ja isä tilasivat Cappucinot ja pikkusisko sai donitsin ja pillimehun. Sen jälkeen lähdimme portillemme F13. Kymmenen minuuttia myöhemmin lentokoneen lastaus alkoi ja pääsimme melkein ensimmäisinä sisään. Meidän paikamme olivat todella mukavat ja lentokoneesta näki hyvin ulos. Leikin pikkusiskon kanssa kunnes kapteeni kuulutti: ”Hyvät matkustajat, toinen lentokone on lähdössä samalle kiitoradalle kuin me juuri nyt, joten joudumme odottamaan vielä kymmenen minuuttia ennen kuin pääsemme lentoon.” Harmittelimme hieman mutta jatkoimme leikkimistä.

Kymmenen minuutin kuluttua aloimme liikkua. Pikkusisko innostui ja hyppeli ylös alas tuolissaan. Käskin häntä rauhoittumaan tai muuten hän ei saisi karkkia koko matkalla. Hän totteli heti. Rullasimme kiitorataa pitkin ja lopulta lähdimme lentoon. Kaikkien meidän korvat menivät lukkoon paitsi isällä, joka kuunteli musiikkia. Kapteeni kuulutti: ”Hyvät matkustajat, olemme lähteneet lentoon ja lento kestää 14 tuntia. Meillä näytetään tämän lennon aikana neljä elokuvaa, Into The Woods, The Hunger Games, The Fault in our Stars ja James Bond: Spectre. Ne kaikki näytetään kanavalla viisi. Ensimmäinen elokuva alkaa puolen tunnin päästä. Nauttikaa matkasta.”

Laitoin kanavan viisi valmiiksi. Sitten tekstasin kavereille:” Kivaa. Lento kestää 14 tuntia. Kai pidätte seuraa?” Johanna ja Ella vastasivat:” Joo, lähetäthän kuvia? Halutaan nähä Kaliforniaa.” Veera, Oona ja Anni eivät olleet vielä vastanneet, mutta sitten laitoin kuulokkeet korville ja aloin katsoa Into The Woodsia. Se harmitti vähän kun Tähkäpää menetti hiuksensa, mutta oli se loppujen lopuksi ihan ok. Siskoa pelotti vähän kun susi tuli mukaan. Kun elokuva loppui, yritin saada pikkusiskon nukkumaan, sillä hän ei saa katsoa Nälkäpeliä. En saanut häntä millään nukahtamaan, joten pyysin äitiä apuun. Äiti sai hänet nukahtamaan ja juuri ajoissa, sillä elokuva alkoi juuri. Se oli yksi parhaimmista elokuvista, jonka olen nähnyt. Sitten myöhemmin katsoin The Fault in our Stars ja Spectren. Ne olivat myös ihan hyviä mutta The Fault in our Starsissa oli tosi surullista kun se poika kuoli. Kun Spectre loppui, oli enää tunti lentoa jäljellä. Silloin pikkusisko heräsi ja oli virkeä kuin mikä. Me leikimme kunnes kapteeni kuulutti: ”Hyvät matkustajat, saavumme San Franciscoon. Menkää omille paikoillenne ja kiinnittäkää turvavyöt. Kohta laskeudumme. Kiitos.”

Katsoin ulos ikkunasta ja näin San Franciscon. Se oli aivan mahtava! Siellä oli isoja pilvenpiirtäjiä, paljon taloja, joilla oli uima-allas ja paljon, paljon autoja. Lentokone laskeutui ja astuimme sieltä ulos tavaroinemme. Menimme ulos ja minibussiin, joka vei meidät hotellillemme. Huoneemme oli VALTAVA! Meillä oli suuren suuri olohuone, jossa oli Samsungin uusin TV-malli. Menin huoneeseeni ja sänky oli VALTAVA! Minulla oli jopa oma sohva ja TV ja kylppäri ja kylppärissäkin oli TV. Ja ikkunan maisemat olivat ihanat! Siitä näki melkein koko San Franciscon.

Kysyin äidiltä, voisimmeko mennä uima-altaalle. Äiti suostui ja me kaikki menimme vaihtamaan uima-asut. Olin juuri ostanut uudet, raidalliset bikinit ja ne sopivat täydellisesti San Franciscoon. Laitoin myös aurinkolasini ja pakkasin rantalaukkuuni pyyhkeen, aurinkorasvaa ja uimalasini. Sitten laitoin tuubimekkoni ja varvaskengät ja menin olohuoneeseen. Siellä oli jo isä ja Riina odottivat sohvalla. Isällä oli uimasortsit, jotka olivat itse asiassa aika siistit. Riinalla taas oli söpö kokouimapuku, joka oli pinkki ja keskellä oli Minni Hiiren kuva. Pikkusiskolla oli myös uimalasinsa ja söpöt pikku varvaskengät. Sitten äiti tuli bikineissään jotka olivat pikimustat. Äiti pitää aika lailla mustasta.

Lähdimme uima-altaalle. Menimme hissillä sillä asumme ylimmässä kerroksessa. Hotellimme nimi on kuulemma Plaza. Se on saanut viiden tähden arvostelun, eli se oli hyvä vaihtoehto. Saavuimme uima-altaalle ja Riina hyppäsi pää edellä veteen. Äiti meni heti aurinkotuoliin ja otti uusimman Naiset-lehden numeron. Isä pulahti veteen Riinan seuraksi, joten sain uiskennella rauhassa. Kun astuin uima-altaaseen, eteeni tuli joku tyttö. Olen saanut enkussa kympin, joten pärjäsin hyvin San Franciscossa. Aloimme juttelemaan ja hänen nimensä on kuulemma Mia. Tulimme hyvin juttuun. Uimme yhdessä ja meillä oli hauskaa. Lopulta Mian piti lähteä ja uiskentelin jonkun aikaa yksin.

Lähdimme takaisin huoneeseemme. Istuuduin huoneeni sohvalle ja aloin katsoa telkkaria. Puoli tuntia myöhemmin äiti tuli sanomaan, että lähdemme syömään ja minun pitäisi pukeutua. Pukeuduin siniseen toppiini ja laitoin sen kanssa farkkuhameen. Hameen seuraksi tuli siniset balleriinat ja pieni olkalaukku, jonne laitoin rahani ja kännykkäni. Sitten lähdimme hotellilta ja menimme Papa’s and Beersiin. Tilasin kanatacon ja pinkkiä sitruunamehua. Se oli parasta juomaa, mitä olen ikinä maistanut! Äiti tilasi burriton ja limsaa. Siinä oli papuja, lihaa ja jotain meksikolaista kastiketta. Isä ja Riina tilasivat hampparit ja ranskikset limsan kanssa.

Syötyämme muistin, että tänään oli Riinan synttärit. Kuiskasin äidille, että oletko järjestänyt Riinalle jotain. Äiti kuiskasi takaisin, että se on yllätys. Sitten yhtäkkiä joitain meksikolaisia tyyppejä tuli ja lauloi paljon onnea vaan ja laittoi jonkin sombreron Riinan päähän ja toi hänen eteensä todella hienon jätskiannoksen. Riina ilahtui suunnattomasti ja hali koko ajan isää ja äitiä. Lopulta sisko söi jätskiannoksensa ja oli hotellille päästyämme aivan täynnä. Äiti sanoi, että menisimme huomenna katsomaan nähtävyyksiä ja nyt Riina nukkumaan. Riina ei halunnut, mutta lopulta nukahti. Me katsoimme hetken TV:tä, kunnes äiti käski minut nukkumaan. Menin nukkumaan VALTAVAAN sänkyyni ja ajattelin kuinka hauskaa meillä tulee olemaan tällä matkalla.

Hätkähdin hereille. Aurinko pilkisti pilvenpiirtäjien takaa ja olin todella energinen. Laitoin aamutakin ja menin keittiöömme. Siellä oli pannukakkuja, pekonia, munia, paahtoleipää, siirappia ja erilaisia mehuja ja maitoa. Hotkaisin ainakin viisi pannukakkua siirapilla, kaksi paahtoleipää, kolme pekoninsiivua ja kaksi mukillista maitoa ja mansikkamehua. Sitten kävin suihkussa ja puin päälleni hihattoman, värikkään mekon, joka yltyi juuri polviin. Puin myös sandaalit ja otin Guessin laukkuni ja pakkasin kaiken tarvittavan. Sitten istuuduin sohvalle ja aloin katsoa TV:tä kunnes lähdimme.

Olimme varanneet kiertoajelubussiin paikat ja se odotti hotellin parkkipaikalla ja astuimme kyytiin. Bussissa oli paljon väkeä, mutta paikoillemme oli laitettu varattu-laput. Istuuduimme paikoillemme ja aloin tekstaamaan kavereilleni. Lopulta lähdimme ja maisemat olivat ihanat! Siellä oli isoja pilvenpiirtäjiä, paljon ravintoloita ja klubeja ja siistejä hengailupaikkoja(niissä paikoissa oli ihmisiä ja niillä ei ollut nimiä). Sitten kun kiertoajelu loppui, menimme syömään erääseen italialaiseen ravintolaan. Tilasin spagettia ja lihapullia tomaattikastikkeella. Syötyämme lähdimme takaisin hotelille ja katsoimme loppuillan lastenohjelmia, sillä Riina vaati. Viikko myöhemmin lähdimme Orange Countyyn, sillä menimme Disneylandiin. Siellä oli MAHTAVAA! Siellä oli kaikenlaisia ajeluja ja vempaimia ja kaikkea muuta siistiä! Olimme Orange Countyssa puolitoista viikkoa, sillä kävimme myös Legolandissa ja Legoland-vesipuistossa. Sielläkin oli kivaa, ja loppuloman olimme San Franciscossa. Kävimme erilaisissa ravintoloissa ja kävimme myös aavikkoretkellä ja näimme vaikka mitä eläimiä. Kävin myös ostoksilla ja paikallisilla oli erikoinen franciscolainen aksentti. Kävin Victoria’s Secretissä, Guessissä, Hilfigerillä , Louis Vuittonilla ja muilla kuuluisilla merkkikaupoilla. Kävin myös ostoksilla ja ostin kavereilleni Oreoita, Reesesin karkkeja ja söpöt olkalaukut (ostin yhden itsellenikin).

Sitten koitti päivä, jolloin oli aika lähteä takaisin Suomeen. Minua harmitti, sillä viihdyin kamalasti San Franciscossa. Pakkasin kaiken ja menin olohuoneeseen katsomaan vielä telkkaria. Sitten lähdimme minibussilla lentokentälle. Olin tänään pukenut farkut, mustavalkoisen, raidallisen pitkähihanapapaidan, mustat balleriinat ja mustan, pienen olkalaukun, jossa oli kännykkäni ja rahani. Olin kännykällä ja tekstasin kavereilleni: ”Moi! Palataan tänään Suomeen.:) Mutta tänään meille ei voi vielä tulla, sillä me palataan Suomen aikaa klo 23.30 ja Riina pitää laittaa heti nukkumaan ja pitää purkaa laukut. Terkkuja viimeisen kerran San Franciscosta.”

Saavuimme lentokentälle ja heti kuulutettiin:” Arvoisat asiakkaat, valitettavasti Suomen lento myöhästyy parilla tunnilla. Sen lennon matkustajat voivat odotella odottelutilassamme tai kiertää lentokenttää.” Menimme taas Starbucksiin, mutta tällä kertaa ostimme minulle Mokka-frappen ja sämpylän, vanhemmille Cappucinot ja pullat ja Riinalle mehun, donitsin ja patukan. Söimme ne ja menimme vielä ostoksille lentokentällä. Sitten menimme portillemme ja odotimme 20 minuuttia ennen kuin pääsimme koneeseen. Lähdimme lentoon ja aloin kuunnella musiikkia ja torkahdin. Sitten heräsin siihen, että äiti ravisti minua ja sanoi: ”Sara, bensiini loppui koneesta ja joudumme tekemään pakkolaskun New Yorkiin.” Virkistyin hetkessä. Miten bensiini on voinut loppua? Mutta pääsen ainakin käymään siellä. Laskeuduimme aika rajusti, mutta selvisimme ehjin nahoin. Olimme NYC:ssä kolme päivää ja pääsimme vihdoin lentoon.

Mutta sitten muutama tunti myöhemmin kapteeni kuulutti: ”Hyvät matkustajat, vasen moottori on mennyt rikki. Joudumme laskeutumaan Ranskaan.” Laskeuduimme Ranskaan ja olimme siellä viikon. Sitten pääsimme vihdoin Suomeen ja menimme suoraa päätä kotiin. Olin helpottunut että matkustusrumba oli vihdoin ohi.

By: Skye

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia vastauksen lisäämiseksi.

Skye Doughty

Matkani Amerikkaan
Eve sun pitää laittaa se sun kertomus mut vasta sillä tunnilla ku ollaan peda.netissä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia vastauksen lisäämiseksi.