Animoi liikettä

Animoi liikettä

Tässä tehtävässä harjoitellaan liikkeen kuvausta. Voit toteuttaa tehtävän digitaalisesti esimerkiksi ilmaisella FlipaClip ohjelmalla tai piirtämällä käsin perinteisen plärän eli flipbookin.

Tehtävänäsi on piirtää yksinkertainen liikesarja. Voit itse valita, millainen hahmo on liikkeessä. Liike voi olla esimerkiksi hyppy tai jokin muu lyhyt liikesarja. Katso alta esimerkki flipbookista:


Tähän alle on koottu muutamia vinkkejä onnistuneeseen liikesarjan kuvaamisen. Neuvot on poimittu Disneyn
 animaattorien Ollie Johnstonin ja Frank Thomasin vuonna 1981 julkaisemassa kirjasta The Illusion of Life: Disney Animation.

Viisi vinkkiä liikkeen animoimiseen

1. Liikeradan toteuttamiseen animaatiossa on kaksi erilaista tapaa. Voit piirtää liikkeen S
traight Ahead tai Pose to Pose -metodilla. Straight Ahead -tavassa aloitetaan yksinkertaisesti piirtämällä aluksi liikkeen ensimmäinen asento ja jatketaan näin alusta kohti loppua piirtämällä seuraavaksi toinen asento ja tämän jälkeen kolmas jne.

Pose to Pose -tekniikassa animaatiota lähdetään rakentamaan avainasennoista. Avainasennoilla tarkoitetaan animoitavan hahmon liikeradan tärkeimpiä asentoja, joista usein piirretään aluksi liikkeen ensimmäinen ja viimeinen asento. Esimerkiksi hyppäävän hahmon animoinnissa piirtämisen voisi aloittaa lähtöasennosta ja piirtää seuraavaksi hahmon hypyn korkeimmassa kohdassa ja kolmanneksi laskeutumisasennossa. Tämän jälkeen liikesarja täydennetään piirtämällä väleihin muut asennot. Pose-to-pose on hyvä tapa jos sinulla on selvä kokonaiskuva liikkeestä ensimmäisestä viimeiseen asentoon. Näin piirettäessä hahmon koko ei vahingossa muutu työn edetessä.

Straight ahead on toimiva tapa vaikeammin ennustettavien liikkeiden animointiin, esimerkiksi tulen tai veden kuvaamiseen. Se toimii hyvin myös yksityiskohtien animointiin kun hahmon pääliike on jo piirretty. Esimerkiksi hyppäävän kissan hännän liikkeen voi piirtää lopuksi Straight ahead -menetelmällä kuva kuvalta, kun itse hyppäävä hahmo on toteutettu valmiiksi Pose to Pose -tavalla.

Alla olevasta videosta voit katsoa esimerkit molemmista animointitavoista:



2. Koska useimmat liikkuvat asiat tarvitsevat aikaa kiihdyttääkseen vauhtiin ja pysähtyäkseen, liikkeitä animoitaessa toimii hyvin liikkeen aloittaminen ja lopettaminen hitaasti,  Käytännössä tämä tarkoittaa useampien kuvien piirtämistä liikeradan alkuun ja loppuun. 


https://www.animdesk.com/wp-content/uploads/Slow-in-slow-out.gif

3. Venytä ja litistä hahmoa liikkeen mukana. Alla oleva palloanimaatio havainnollistaa periaatetta. Tapaa voi käyttää kaikkien hahmojen animoimiseen kasvonilmeistä pahvilaatikkoon, mutta pehmeämmät asiat venyvät enemmän kuin kovat. Muista, että kokonaishahmon koko pysyy samana; eli jos venytät hahmoa pidemmäksi, tee siitä myös kapeampi.

https://thumbs.gfycat.com/JealousEagerFruitfly-size_restricted.gif

4. Ennakoi tuleva liike pienemmällä liikkeellä. Useat liikkeet alkavat vastaliikkeellä päinvastaiseen suuntaan. Mieti, millä tavalla itse toimit esimerkiksi, jos sinun pitää hypätä suoraan ylös päin. Liike alkaa kyykistymällä alas, josta pongahdat ilmaan. Ennakoimalla liikkeen myös valmistelet katsojan siihen, mitä tapahtuu seuraavaksi. Alla olevassa esimerkissä hahmon liikkeelle lähtöä ennakoi vastaliike taakse.



Lisää esimerkkejä ennakoinnista tässä videossa:

5. Voit hienosäätää hahmosi liikettä lisäämällä hahmolle tapahtumaa tukevia pienempiä liikkeitä. Nämä kertovat millä mielellä hahmo suorittaa liikkeen.  


Voit katsoa lisää esimerkkejä tästä videosta:



Ja nyt piirtämään!

Vaihtoehto 1:  Tehtävän toteuttaminen pläränä

Tarvitset:
-ohutta paperia, tai vaikka post-it lappu vihon
-lyijykynän ja kumin. Viimeistelyyn voit halutessasi käyttää esimerkiksi tusseja 

Ohjeet löydät esimerkiksi tämän linkin kautta
https://hyrskynmyrskyn.files.wordpress.com/2013/02/flipbbook2.pdf
Mikäli haluat käyttää Pose to Pose -menetelmää piirtäessäsi, kiinnitä sivut yhteen vasta kun olet valmis. Voit tehdä väliaikaisen kiinnityksen paperinliittimellä, pyykkipojalla tms.

Vinkki! Voit kuvata itsestäsi videon tekemässä haluamasi liikkeen ja käyttää tätä havaintomateriaalina piirtäessäsi kuten alla olevassa videossa



Vaihtoehto 2: Tehtävän toteuttaminen FlipaClip ohjelmalla

- Lataa Flipaclip. Ohjelma on ilmainen, saatavissa puhelimelle ja tabletille sekä Android että iOS versiona.
- Luo uusi projekti painamalla punaista plus merkkiä oikeassa alareunassa. Anna projektille nimi ja paina "create project"


-Vasemassa reunassa näet työkalut. 


-Alhaalle ilmestyvät piirtämäsi ruudut. Saat lisää ruutuja plussasta. 


-Edellinen piirustus näkyy vaaleana, mikä helpottaa seuraavan kuvan piirtämistä. Mikäli tämä ominaisuus ei ole käytössä, löydät sen oikeasta yläreunasta "onion" kohdasta.


-Lasso-työkalulla voit helposti valita koko hahmon ja siirtää sitä ruudulla, tai kopioida sen leikepöydälle.


-Kopionnin ja liittämisen työkalut löytyvät oikealta ylhäältä. 


-Voit katsella animaatioita painamalla oikeassa reunassa olevaa kolmiota


-Valmis animaatio tallennetaan palaamallavasemmasta yläkulmasta projects-ikkunaan ja klikkaamalla kolmea palloa halutun projektin kohdalla. Valitse valikosta "make movie"

Alla olevassa videossa on editoitu hyppivä kuppikakku FlipaClipillä. Video on englanniksi, mutta näet työvaiheet siitä selkeästi. Pohdi myös , mitä yllä mainittuja keinoja tässä animaatiossa on käytetty liikkeen kuvaamisessa?

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä