Blogi: Saksan vierailu 27.9.-4.10.2022

matkustuspäivä tiistai 4.10

tiistai 4.10

Heräsimme hieman ennen kello viittä ja saavuimme koululle viimeistään 5.45. Kaikki tulivat koululle hostin kanssa ja hyvästelimme heidän ja lähdimme ajamaan kohti Frankfurtia.

Bussimatka Frankfurtiin meni nopeasti ja olimme jo ennen kello yhdeksää Frankfurtin lentokentällä. Teimme lähtöselvitykset, jonka jälkeen kävimme ostamassa vielä viimeiset tuliaiset. Lento lähti 11.45.

Lentokoneessa teimme biologian kokeen ja sen jälkeen olimme vain puhelimella ja odotimme Suomeen pääsyä. Saavuimme Helsinkiin noin kello 15.15 ja lentokentältä lähdimme heti Tikkurilaan, koska halusimme syödä siellä ruokaa.

Tikkurilassa kävimme kysymässä parista eri ravintolasta, että mahtuisiko sinne 12 hengen seurue. Lopulta menimme syömään buffet ravintolaan. Tikkurilassa olimme noin 2 tuntia, jonka jälkeen juna kohti Jyväskylää lähti kello 18.19.

Jyväskylän matkakeskukselta kaikki lähtivät omilla kyydeillään kotiin ja samalla päätimme yhteisen Saksan reissumme. Mieleemme jäi kuitenkin mahtava kokemus ja odotamme jo, että saksalaiset tulevat meille Suomeen.

Auroora & Salla T.

Maanantai 3.10

Meillä oli tänään lähes vapaapäivä yhteisestä toiminnasta, jonka takia aamulla pystyimme nukkumaan pitkään.

Heräsimme hostini kanssa uuteen päivään aikalailla kahdeksalta ja makoilimme sängyissämme sen jälkeen vielä pari tuntia puhelinta katsoen ja koiraa silittäen.

Meidän perheellämme ei ollut maanantaipäivään mitään suunnitelmia, joten vietimme päivän kotona.

Aamupäivällä aika kului perheemme kolmevuotiaan pikkusiskon kanssa leikkien. Se oli ihan piristävää, vaikka yhteistä kieltä meillä ei ollutkaan ja muutaman kerran joudun pyytämään hostiani tulkikisi kun yhteinen kommunikaatio oli hakusessa.

Iltapäivän käytin huomiseen biologian kokeeseen kertaukseen ja puhelimen selailuun.

Illalla meillä oli viimeinen yhteinen tapaaminen, jossa oli mukana myös saksalaisten perheiden vanhemmat. Juhla kului yhteiseen hauskanpitoon niin oppilaiden, kuin vanhempien kesken. Söimme saksalaisia ruokia mm. Bratvurstia, jonka jälkeen maistoimme saksalaisten vanhempien tekemiä upeita kakkuja.

Juhlan jälkeen menimme takaisin kotiin ja pakkasin laukkuni valmiiksi huomiseen matkustuspäivään.

-Kerttu

Sunnuntai 2.10 - Vapaapäivä

Tekijä: Salla Ikola

Aamulla heräsimme myöhään vapaapäivän kunniaksi. Lähdimme noin klo. 13 ajamaan Willingeniin, jossa oli tarkoitus mennä luistelemaan. Kävimme luistelemassa ja ajoimme sen jälkeen mäkihyppytornille ja nousimme portaita ylös mäen päälle.

Sieltä lähdimme takaisin kotiin syömään ja hieman lepäämään. Illalla lähdimme vielä katsomaan Sperrmauer-nimistä patoa, jossa oli hienot valot illalla.

Sitten lähdimme takaisin kotiin ja suurin osa kokoontui Fionan luokse tanssimaan Just Dancea ja hengaamaan. Sitten noin klo. 12 aikaan kaikki lähtivät kotiin ja menivät nukkumaan.

Lauantai 2.10 - Päivä Kasselissa

Tekijä: Salla Ikola

Heräsimme aamulla noin 7 ja lähdimme juna-asemalle. Junalla matkasimme Korbachiin ja vaihdoimme siellä junaa. Osa oppilaista tuli kyytiin sieltä. Sitten matkasimme 1,5h Kasseliin, josta lähdimme ratikalla puistoon, jossa kävelimme katselemaan hercules nähtävyyttä. Kävelimme 600 porrasta ylös ja katselimme Kasselin näkymiä.

Sen jälkeen menimme takaisin alas ja käytiin syömässä Mäkkärissä. Ruoan jälkeen saimme noin 2,5h aikaa shoppailla ympäri kasselin keskustaa. Monet ostivat sieltä tuliaisia.

Sen jälkeen lähdimme ratikalla takaisin juna-asemalle ja oltiin siellä noin 20min. Matkasimme junalla puoleen väliin asti, kunnes se pysähtyi ja jouduimme odottamaan ainakin tunnin bussia. Junaraiteille oli kaatunut puu.

Yksi nimeltämainitsematon (vinkki: henkilö jolla on aina punainen pipo päässä) lokkeili kaikkien tuliaiskarkkeja ja oli valmis käyttämään väkivaltaa ja maksamaan saadakseen niitä. Saksalainen opettaja, Auroora, Leonard ja Salla T. kävivät juoksujalkaa hakemassa kaupasta ruokaa juuri tästä syystä. Söimme ruoan ja lähdimme bussilla takaisin kotiin.

Korbachissa meidän piti jäädä bussista ja mennä junalla Herzhauseniin, mutta juna oli jo kerennyt mennä ennen kuin kerkesimme siihen. Onneksi bussikuskina toimi Malean isä ja hän vei meidän kotiin asti bussilla.

Illalla osa kokoontui vielä Fionan luokse syömään pitsaa ja pelaamaan Just Dancea.

Perjantai 30.9.

Päivämme alkoi aurinkoisessa, mutta kylmässä kelissä. Menimme kouluun kahdeksaksi bussilla. Siellä harjoittelimme esitelmiä varten. Yhdeksältä aloitimme esitelmien pitämisen koulun auditoriossa. Pidimme ne kahteen kertaan eri luokka-asteille. Se sujui kaikilta oikein hyvin ja yleisö käyttäytyi myös mukavasti.

Esitelmien jälkeen meillä oli yksi oppitunti. Lounaaksi teimme pizzaa saksalaisten ystäviemme kanssa koulun kotitalouden luokassa. Se tuntui maistuvan kaikille.

Ruuan jälkeen kävelimme parin kilometrin päässä sijaitsevan kansallispuiston päärakennukseen. Siellä meillä oli oma opas, joka kertoi kansallispuistosta. Kiertelimme rakennuksessa erilaisilla pisteillä. Siellä oli myös 4D-elokuvateatteri, jossa katsoimme villikissoista kertovan lyhyen dokumentin. Se oli yllättävä kokemus, koska kesken elokuvan tuli erilaisia erikoistehosteita. Penkit tärisivät, ilmaa puhallettiin välillä naamaan ja kerran edessä olevan penkin selkänojasta suihkusi vettä naamalle. Host-perheidemme vanhemmat tulivat hakemaan meitä.

Illalla vietimme aikaa muiden kanssa mm. Just Dancea pelaten. Tapasimme myös host-perheen muita sukulaisia illalla.