Brysselin vierailu 22.-26.5.2023

Perjantai 26.5.: matka kotiin

"Rankka viikko ja paljon pitkii päiviä takan
Mielenkiintona Coca Cola ja lentorata
Päivä on vielä nuori ja aikaa kumota
Tää jäinen ulkokuori on aika tuhota

Pidän kaksin käsin kiinni luurista niinku
Cha cha cha cha cha cha cha, ei
En mieti huomista ku tartun tuomisista niinku
Cha cha cha cha cha cha cha
Haluun olla kotona ja vapaa huolista niinku
Ja mä jatkan kunnes en enää pysy hereillä niinku

Muutama pitkä päivä on jo takana
Silti mul on vielä naamataulu mukava
..."

Ensimmäinen mutka matkaan tuli juuri, kun taksi lentokentälle oli hotellin pihassa: lentomme oli peruttu. Siitä huolimatta lähdimme kentälle. Matkalla saimme tiedon, että meidät on buukattu korvaavalle lennolle, joka lähtee vasta klo 19.15 ja on perillä Helsingissä klo 22.45. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme kotona vasta varhain seuraavana aamuna.
Plussat: paaaaaljon shoppailuaikaa lentokentällä, suora lento Helsinkiin. Miinukset: paaaaaaljon odotteluaikaa ja ehkä yöbussi kotiin Jyväskylään.

Tilannepäivitys:
Uusi lento on nyt varmistettu, ja kello 23.00 Helsinki-Vantaalla meitä odottaa tilataksi. Jyväskylässä olemme noin kahden tai kolmen maissa. Huhhuh ja vielä kerran huhhuh! Pitkä ja rankka päivä taas tulossa...

Loppujen lopuksi olimme kotona noin klo 4 aamuyöllä. Paluumatkan vastoinkäymisistä huolimatta meillä oli loistoreissu!
Kannattaa lähteä näille matkoille mukaan. Ensi vuonna on toivottavasti taas uusi tilaisuus.

terveisin Saaga, Matias, Oiva, Lauri, Jukka, Kerttu, Outi ja Tiina M

Torstai 25.6.: koulussa

Huh huh olipas taas toimelias ja touhuntäyteinen päivä! Syötyämme aamupalan lähdimme pian koululle, sillä tänään oli virallisen kouluvierailun aika, suuntautuen Lycée Emile Jacqmain -kouluun. Tutustuttuamme Pauline Vanderlindenin, koulun englanninopettajan, johdolla Parc Léopold -puistossa sijaitsevaan kouluun, osallistuimme brysseliläisoppilaiden aamuisille englannintunneille, Suomi-aiheisia esitelmiä pitäen ja salmiakkia oppilasparoille syöttäen. Koulu tarjosi meille myös lounaan; söimme Quiche lorraine -kinkkupiirakkaa, mutta myös vegetaristi-oppilaat saivat mieleistänsä syötävää. Jälkiruoaksi maistelimme taivaallisen makuista fondant-suklaakakkua, joka oli jotain mutakakun tapaista. Lounaan jälkeen opettajat jäivät opettajienhuoneen terassille tekemään töitä, mutta me oppilaat jatkoimme luokissa vierailua. Meillä oli vielä kaksi viimeistä tuntia jäljellä, ja ensimmäisellä niistä me menimme pikku porukoissa ulos puistoon juttelemaan. Meidät siis jaettiin taas niin, että jokainen meistä meni yksin yhteen paikallisoppilaiden porukkaan. He saivat kysellä meiltä kysymyksiä liittyen Suomeen, tai oikeastaan ihan mihin vaan. Viimeisellä tunnilla pelasimme ihmissusi-peliä, joka oli tosi hauskaa. Lisäksi leikimme kuka minä olen?-leikkiä, ja pelasimme Belgiaan liittyvän Kahootin.

Kouluvierailun jälkeen palasimme hotellille keräämään voimia viimeistä kaupunkireissua varten. Kun pääsimme ruokapuolesta yksimielisyyteen, menimme taas metrolla keskustaan, ja poikkesimme syömään Ballekes-nimiseen ravintolaan, josta sai liha- ja vegepullia erikoisissa kastikkeissa, sekä tietysti ranskalaisia, ei kun siis belgialaisia!! Päivällisen jälkeen kävimme vielä muutamissa suklaakaupoissa ja matkamuistomyymälöissä, joista tarttui mukaan vielä kaikkea kivaa. Hotellille päästyämme ja iltatoimet tehtyämme oli sitten taas perinteeksi muodostuneen myöhäisillan keskustelutuokion aika, jossa juttelimme kaikesta maan ja taivaan väliltä. Periaatteena kuitenkin se, että se mikä tapahtuu Brysselissä, jää Brysseliin...

Keskiviikko 24.5.: kaupungilla

Huhhuh, taas yksi vaihderikas päivä takana. Lähdimme aamulla kello kahdeksan hotellilta, ja matkustimme jälleen metrolla koululle. Koululle saavuttuamme luulimme, että pääsemme hienoon ja tyylikkääseen kivirakennukseen, jonka pihalla odotti kukilla koristettu pöytä ja shamppanjatarjoilu. Kyseinen rakennus osoittautuikin kirjastoksi, ja siellä olevat henkilöt ohjeistivat meidät parakkikouluun, joka toimii tällä hetkellä oppilaitoksena remontin vuoksi. Sieltä opet lähtivät etsimään jotakuta, joka voisi johdattaa meidät eteenpäin.

Odotellessamme pihalla meidät oppilaat häädettiin pihasta ulos. Ilmeisesti kaikille koulun opettajille ei ollut kerrottu vierailustamme. Lopuksi löytyi asiantunteva koulun työntekijä, joka määräsi meidän oppaaksemme ranskankielisen tytön, joka ei puhunut lainkaan englantia. Tyttö johdatti meidät koulun päärakennukseen, joka helpotukseksemme olikin ylväs kivirakennus. Siellä hän juoksutti meitä ympäri koulua, kunnes muutamat opettajat ottivat meidät vastaan.

Me menimme hetkeksi opettajajienhuoneeseen keskustelemaan ja jakelemaan tuliaisia Suomesta. Sitten lähdimme jälleen ulos, jossa meitä odotti viisi ryhmää paikallisia nuoria. Meidät jaettiin ryhmiin, ja sitten lähdimme tallustelemaan kohti metroa, jolla matkustimme Brysselin keskustaan. Meitä varten oli suunniteltu pakohuonepeli, jonka yhteydessä pääsimme näkemään kuuluisimpia Brysselin nähtävyyksiä. Pakohuonepelin aiheena oli jonkinlainen zombien hyökkäys, josta selvitäksemme meidät piti ratkoa arvoituksia ja suorittaa tehtäviä.

Pakopelin jälkeen erosimme koulun porukasta ja suuntasimme syömään aasialaiseen ravintolaan. Sitten pidimme pienen shoppailutauon, jonka jälkeen päätimme käydä katsomassa miltä näyttää NATOn päämaja. Harmiksemme koko päämajan alue oli rajattu korkeilla aidoilla, minkä takia emme saaneet kunnon kuvaa rakennuksesta ja ennen kaikkea siellä liehuvasta Suomen lipusta.

NATOn jälkeen jatkoimme shoppailua turistialueella, jossa kävimme hankkimassa hiukan matkamuistoja. Lisäksi kuuluisat brysseliläiset vohvelit pääsivät osalle meistä testaukseen. Tuloksena oli yhden vohvelin maassa lojuvat täytteet ja sokerin vaikutuksesta heikosti voiva opettaja. Makealle vastapainoksi kipaisimme hakemassa suolaista syötävää Mäkkäristä. (Sanottakoon, että Belgian vegaanisen hampparin pihvi muistuttaa hälyttävästi kanaa.)

Sitten porukka alkoi jo olla niin väsynyttä, että oli aika lähteä takaisin hotellille. Ja mitäs nyt olisi paluumatka ilman mitään mutkia! Metroon noustuamme yksi meistä huomasi unohtaneensa matkamuistonsa Mäkkäriin, joten hän ja toinen opettajista joutui palaamaan takaisin. Loput porukasta jatkoivat matkaa päätepysäkillemme, ja asemalla odotellessamme pistimme Cha cha cha -bileet pystyyn ja heilutimme vasta ostettua Suomen lippua.

Hyvää yötä ja kauniita unia.

terveisin Kerttu, Saaga, Oiva,Lauri, Lauri, Jukka, Tiina M ja Outi

Tiistai 23.5.: EU-parlamentissa

Tänään koitti kauan odotettu päivä! Tänään meillä oli nimittäin kohteena Euroopan parlamentti. Aamulla herättyämme nautimme ravitsevan ja herkullisen hotelliaamupalan ja sitten lähdimme seikkailemaan metroasemalle. Metroliput saimme hankittua mutkitta, ja sitten ei kun vain nokka kohti Trônea ja parlamenttia.

Olimme varanneet hyvin ylimääräistä aikaa, ja saavuimme parlamentille reilusti etuajassa. Odotellessamme tutustuimme parlamentin lähiympäristöön, ja kävimme vilkaisemassa myös koulua, johon olemme huomenna ja torstaina menossa vierailemaan.

Jonkin ajan kuluttua europarlamentaarikko Henna Virkkusen avustaja Janiika Vilkuna otti meidät ystävällisesti vastaan, ja turvatarkastusten kautta pääsimme sisälle, josta meille aukeni Euroopan politiikan ydin. Ensin Janiika johdatti meidät kokoushuoneeseen, johon itse Henna Virkkunen tuli tapaamaan meitä.Juttutuokion jälkeen Janiika piti meille esittelykierroksen parlamentissa. Pääsimme jopa hetkeksi seuraamaan parlamentin täysistuntoa, jossa oli käynnissä Euroopan vammaisfoorumi.

Kierroksen jälkeen lähdimme etsimään kojua, jossa myydään Euroopan parhaiksi markkinoituja ranskalaisia. Raatimme mielestä ranskalaiset (vai liekö belgialaiset) eivät ehkä kuitenkaan ansaitse tätä titteliä, vaikka hyviltähän ne maistuivat.

Lounaan syötyämme palasimme vielä parlamentille, ja siellä suoritimme historian pikakertauksen vierailemalla Euroopan historian talossa. Se oli todella mielenkiintoinen, ja olisimme voineet viettää siellä useita tunteja. Sitten alkoi jo kahvi- ja sokerihammasta kolottaa, joten suunnistimme Häagen-Dazs-nimiseen vohvelikahvilaan, Jossa herkuttelimme jäätelöllä ja vohveleilla.

Paluumatka hotellille sisälsi jännittäviä käänteitä: toinen opettaja oli hetken hukassa, ja toinen joutui liukuportaissa epämukavaan sanaharkkaan epäilyttävien paikallisten asukkaiden kanssa. Tästä kuitenkin selvittiin, ja tilanne päättyi hervottomaan nauruun. Loppuilta kului hotellilla elpyen runsassisältöisestä päivästä.

terkuin Kerttu, Oiva, Lauri, Matias, Saaga, Jukka, Outi ja Tiina

Maanantai 22.5.: matka Brysseliin

Huh huh olipa rankka matka. Nyt olemme Brysselissä.
Lähdettiin aamulla kahdeksan jälkeen Tikkakoskelta ja kaksitoista tuntia sen jälkeen saavuimme harmaaseen Brysseliin. Matkasimme junalla, lentokoneella ja yksityiskuljetuksella. Joillekin tämä oli ensi kerta junassa ja lentokoneessa. Matkasta jäi positiivinen fiilis. Eka lento oli vähän myöhässä ja jännitimme ehdimmekö jatkolennolle ja saapuvatko "parlamenttivaatteet" ja meikit.

Hotellille saavuttuamme lähdimme hankkimaan ensivaikutelmia kaupungista. Ensivaikutelma Brysselistä oli, etteihän tämä nyt ihan Kouvola ole huolimatta siitä, että kaupungin katujen ja vessojen siisteystaso ei ole paras mahdollinen. Katukuvassa näkyvät kodittomat saivat meidät tuntemaan itsemme onnekkaiksi. Kaikki menivät aikaisin nukkumaan kerätäkseen voimia seuraavaan päivään.