Koulutusteknologiaa-blogi

Koulutusteknologiaa

Työkaluja opettajille ohjelmoinnin opetukseen

Onko joka opettajan muututtava nörtiksi? Täytyykö eka/tokaluokkalaisten alkaa vääntää Java-koodia käsiala- ja pluslaskuharjoitusten ohella? Vai voisiko ohjelmointia tukevaa ajattelua harjoitella sukan neulomisessa silmukoiden laskemiseen tai liikunnan tunnilla juoksennellessa? Miten ohjelmointiin tähtäävää pohdintaa voisi tuoda eri aineiden opetukseen?

Uusi opetussuunnitelma tuo monenlaisia uudistuksia, kun tieto- ja viestintäteknologian käyttöä integroidaan opetukseen yhä tiiviimmin. Se, että ohjelmointikin on mainittu, ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien opettajien on ryhdyttävä koodareiksi eikä pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Olen koonnut tähän lukuisia linkkejä, joiden avulla kuka tahansa opettaja voi edistää opetuksessaan ohjelmointia tukevaa ajattelua niin alakoulun luokassa kuin missä tahansa opetettavassa aineessa. Näitä linkkejä olen kerännyt sekä Jyväskylän yliopiston OKL:n että Tietotekniikan laitoksen koulutusteknologian opettajien vinkeistä.

Koodausta leikkien ja pelien kautta

Scratch - "Viidesluokkalainen poikani otti Scratchin haltuun itsekseen. Scratchillä voi koodata kirjoittamatta riviäkään koodia. Logiikka aukeaa erilaisilla tehtäväpalikoilla rakentelemalla."



Helsingin yliopisto tarjoaa Scratch-opetusta opettajille - aiempaa kokemusta ei tarvita.

MinecraftEdu
- "Minecraft on lasten ja nuorten keskuudessa erittäin suosittu rakentelupeli, jota MinecraftEdu hyödyntää. MinecraftEdu is a school-ready remix of the original smash hit game Minecraft. Minecraft Education Edition - Bring Minecraft to the Classroom! Made by teachers for teachers, fine-tuned for the classroom."



Hello Ruby - "Suomalainen Linda Liukas on luonut satukirjamaailman teknologian ja ohjelmoinnin opetteluu. Kirjan lisäksi tarjolla on monenlaisia pelejä ja puuhaa teknologian ymmärtämiseen aina paperinukketietokoneesta alkaen. Hello Ruby is the world’s most whimsical way to learn about technology, computing and coding. We are all about curiosity, playfulness and logic."

Sphero - "Opettavainen, ohjelmoitava lelu!"



Kodu Gamelab - "Kodu lets kids create games on the PC and Xbox via a simple visual programming language. Kodu can be used to teach creativity, problem solving, storytelling, as well as programming. Anyone can use Kodu to make a game, young children as well as adults with no design or programming skills."


Työkaluja ja oppia opeille alkuun pääsemiseksi

Koodaustunti - "Koodaustunti on yhden tunnin johdatus tietojenkäsittelytieteeseen, joka toteutetaan haluamanasi ajankohtana. Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa "koodaamiseen" ja tehdä sitä arkipäiväiseksi Ja vähentää aiheeseen liittyvää "mystiikkaa" tarjoamalla mahdollisuus oppia perusteita pienellä kynnyksellä."

Innokas.fi - "Innokas-verkosto ohjaa ja innostaa oppilaita, opettajia, koulun toimijoita ja yhteistyökumppaneita luovuuteen ja innovatiivisuuteen teknologiaa monipuolisesti hyödyntäen. Rohkaisemme lapsia ja aikuisia luomaan uusia yhdessä ideoituja tapoja hyödyntää teknologiaa koulun arjessa."

Koodiaapinen - "Koodiaapinen auttaa peruskoulun opettajia tutustumaan koodaukseen osana koulutyötä. Kaikille opettajille avoin ja maksuton verkkokurssi alkoi 10.10.2015 ja jatkuu 28.11.2015 saakka. Voit liittyä kurssille koska tahansa sen aikana."

Ohjelmointia perusopetukseen - "Facebook-ryhmä on suunnattu ohjelmoinnin opetuksen kehittämisestä kiinnostuneille henkilöille. Ryhmä keskustelee aiheesta ensisijaisesti yleissivistävän koulutuksen näkökulmasta. Toivomuksena on, että keskustelun avulla syntyy työväline- ja sisätösuosituksia ohjelmoinnin opetuksessa hyödynnettäväksi niin kerhotoiminnassa kuin opetuksessakin. Kaikki alan asiantuntijat ovat tervetulleita kantamaan kortensa kekoon."

Urasilta - "Jyväskylän yliopioston Informaatioteknologian tiedekunnan tarjoamaa täydennyskoulutusta ja tukea opettajille erityisesti Keski-Suomen alueella. Mahdollisuus räätälöityyn koulutuskokonaisuuteen."

Hieman edistyneemmille opeille

TitiNalle Arduinolle - "Videopeli on rakennettu Arduino-alustalle, eli se on tavallaan alkeellinen videopelikonsoli. Osat maksavat Kiinasta tilattuna ja kotiinkuljetettuina alle 5 euroa. Peli käyttää TVout-kirjastoa, jolla tuotetaan videosignaali ja ääntä. Peli on siis kytkettävissä tavallisimpiin televisoihin (joissa on pyöreä keltainen RCA-pistoke videosisääntulolle)."

Racket
- "Racket is a full-spectrum programming language. It goes beyond Lisp and Scheme with dialects that support objects, types, laziness, and more. Racket enables programmers to link components written in different dialects, and it empowers programmers to create new,project-specific dialects. Racket's libraries support applications fromweb servers and databases to GUIs and charts."

Nuorten peliohjelmointi Jypelillä - "Jyväskylän yliopiston Tietotekniikan laitoksella kehitetty pelikoodausympäristö C#-ohjelmointikielellä. Tietotekniikan laitos on jo monen vuoden ajan tarjonnut lukiolaisille ja nyttemmin myös yläkouluikäisille peliohjelmointikursseja. Jypelin voi ottaa käyttöön myös koululla, kunhan opettaja ensin ottaa sen haltuunsa. Toisaalta lukiolaiset voivat myös suorittaa Ohjelmointi 1 -kurssin verkkokurssina - myöhemmin se auttaa opiskelijavalinnassa, jos suuntana on tietotekniikan opinnot. Tietotekniikan laitoksella ohjelmoinnin opinnot aloitetaan niin ikään Jypelillä"



Tuleeko mieleesi lisää hyviä työkaluja? Jaa vinkkisi kommentoimalla tähän blogikirjoitukseen. Lisävaihtoehtoja tarjolla KEOS-työpajassamme 14.11.2015 klo 13-14:20 otsikolla "Ohjelmointi tulee - oletko valmis?"

Kommentit

13. marraskuuta 2015 klo 22.18

Julkaisin juuri Ohjelmointi perusopetuksessa -sivuston, joten kannattaa vilkaista sitäkin. Sivusto löytyy tuolta Koulutusteknologian etusivulta. Tähän ei näköjään saa linkkiä ...

Kirjaudu sisään lisätäksesi tähän kommentti