Koulutusteknologiaa-blogi

Koulutusteknologiaa

Uusia lisäosia

Jokos te muut olette testanneet nämä?

MaKey ja Chariot.jpg

Posti toi tänään Sphero-palloon Chariot-kärryn ja MaKey MaKey -ohjelmointikitin. MaKey'tä piti heti testata ja nyt on Scratch-pelejä testattu itse tehdyllä ohjaimella ja Ukko-Nooat soitettu banaanipianolla.

banaanipiano.jpg

Sphero-rakentelu jää huomiselle, kun pallo piti ensin laittaa laturiin.

Työkaluja opettajille ohjelmoinnin opetukseen

Onko joka opettajan muututtava nörtiksi? Täytyykö eka/tokaluokkalaisten alkaa vääntää Java-koodia käsiala- ja pluslaskuharjoitusten ohella? Vai voisiko ohjelmointia tukevaa ajattelua harjoitella sukan neulomisessa silmukoiden laskemiseen tai liikunnan tunnilla juoksennellessa? Miten ohjelmointiin tähtäävää pohdintaa voisi tuoda eri aineiden opetukseen?

Uusi opetussuunnitelma tuo monenlaisia uudistuksia, kun tieto- ja viestintäteknologian käyttöä integroidaan opetukseen yhä tiiviimmin. Se, että ohjelmointikin on mainittu, ei kuitenkaan tarkoita, että kaikkien opettajien on ryhdyttävä koodareiksi eikä pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Olen koonnut tähän lukuisia linkkejä, joiden avulla kuka tahansa opettaja voi edistää opetuksessaan ohjelmointia tukevaa ajattelua niin alakoulun luokassa kuin missä tahansa opetettavassa aineessa. Näitä linkkejä olen kerännyt sekä Jyväskylän yliopiston OKL:n että Tietotekniikan laitoksen koulutusteknologian opettajien vinkeistä.

Koodausta leikkien ja pelien kautta

Scratch - "Viidesluokkalainen poikani otti Scratchin haltuun itsekseen. Scratchillä voi koodata kirjoittamatta riviäkään koodia. Logiikka aukeaa erilaisilla tehtäväpalikoilla rakentelemalla."



Helsingin yliopisto tarjoaa Scratch-opetusta opettajille - aiempaa kokemusta ei tarvita.

MinecraftEdu
- "Minecraft on lasten ja nuorten keskuudessa erittäin suosittu rakentelupeli, jota MinecraftEdu hyödyntää. MinecraftEdu is a school-ready remix of the original smash hit game Minecraft. Minecraft Education Edition - Bring Minecraft to the Classroom! Made by teachers for teachers, fine-tuned for the classroom."



Hello Ruby - "Suomalainen Linda Liukas on luonut satukirjamaailman teknologian ja ohjelmoinnin opetteluu. Kirjan lisäksi tarjolla on monenlaisia pelejä ja puuhaa teknologian ymmärtämiseen aina paperinukketietokoneesta alkaen. Hello Ruby is the world’s most whimsical way to learn about technology, computing and coding. We are all about curiosity, playfulness and logic."

Sphero - "Opettavainen, ohjelmoitava lelu!"



Kodu Gamelab - "Kodu lets kids create games on the PC and Xbox via a simple visual programming language. Kodu can be used to teach creativity, problem solving, storytelling, as well as programming. Anyone can use Kodu to make a game, young children as well as adults with no design or programming skills."


Työkaluja ja oppia opeille alkuun pääsemiseksi

Koodaustunti - "Koodaustunti on yhden tunnin johdatus tietojenkäsittelytieteeseen, joka toteutetaan haluamanasi ajankohtana. Koodaustunnin tarkoituksena on tutustuttaa "koodaamiseen" ja tehdä sitä arkipäiväiseksi Ja vähentää aiheeseen liittyvää "mystiikkaa" tarjoamalla mahdollisuus oppia perusteita pienellä kynnyksellä."

Innokas.fi - "Innokas-verkosto ohjaa ja innostaa oppilaita, opettajia, koulun toimijoita ja yhteistyökumppaneita luovuuteen ja innovatiivisuuteen teknologiaa monipuolisesti hyödyntäen. Rohkaisemme lapsia ja aikuisia luomaan uusia yhdessä ideoituja tapoja hyödyntää teknologiaa koulun arjessa."

Koodiaapinen - "Koodiaapinen auttaa peruskoulun opettajia tutustumaan koodaukseen osana koulutyötä. Kaikille opettajille avoin ja maksuton verkkokurssi alkoi 10.10.2015 ja jatkuu 28.11.2015 saakka. Voit liittyä kurssille koska tahansa sen aikana."

Ohjelmointia perusopetukseen - "Facebook-ryhmä on suunnattu ohjelmoinnin opetuksen kehittämisestä kiinnostuneille henkilöille. Ryhmä keskustelee aiheesta ensisijaisesti yleissivistävän koulutuksen näkökulmasta. Toivomuksena on, että keskustelun avulla syntyy työväline- ja sisätösuosituksia ohjelmoinnin opetuksessa hyödynnettäväksi niin kerhotoiminnassa kuin opetuksessakin. Kaikki alan asiantuntijat ovat tervetulleita kantamaan kortensa kekoon."

Urasilta - "Jyväskylän yliopioston Informaatioteknologian tiedekunnan tarjoamaa täydennyskoulutusta ja tukea opettajille erityisesti Keski-Suomen alueella. Mahdollisuus räätälöityyn koulutuskokonaisuuteen."

Hieman edistyneemmille opeille

TitiNalle Arduinolle - "Videopeli on rakennettu Arduino-alustalle, eli se on tavallaan alkeellinen videopelikonsoli. Osat maksavat Kiinasta tilattuna ja kotiinkuljetettuina alle 5 euroa. Peli käyttää TVout-kirjastoa, jolla tuotetaan videosignaali ja ääntä. Peli on siis kytkettävissä tavallisimpiin televisoihin (joissa on pyöreä keltainen RCA-pistoke videosisääntulolle)."

Racket
- "Racket is a full-spectrum programming language. It goes beyond Lisp and Scheme with dialects that support objects, types, laziness, and more. Racket enables programmers to link components written in different dialects, and it empowers programmers to create new,project-specific dialects. Racket's libraries support applications fromweb servers and databases to GUIs and charts."

Nuorten peliohjelmointi Jypelillä - "Jyväskylän yliopiston Tietotekniikan laitoksella kehitetty pelikoodausympäristö C#-ohjelmointikielellä. Tietotekniikan laitos on jo monen vuoden ajan tarjonnut lukiolaisille ja nyttemmin myös yläkouluikäisille peliohjelmointikursseja. Jypelin voi ottaa käyttöön myös koululla, kunhan opettaja ensin ottaa sen haltuunsa. Toisaalta lukiolaiset voivat myös suorittaa Ohjelmointi 1 -kurssin verkkokurssina - myöhemmin se auttaa opiskelijavalinnassa, jos suuntana on tietotekniikan opinnot. Tietotekniikan laitoksella ohjelmoinnin opinnot aloitetaan niin ikään Jypelillä"



Tuleeko mieleesi lisää hyviä työkaluja? Jaa vinkkisi kommentoimalla tähän blogikirjoitukseen. Lisävaihtoehtoja tarjolla KEOS-työpajassamme 14.11.2015 klo 13-14:20 otsikolla "Ohjelmointi tulee - oletko valmis?"

Terveisiä Kuopion iLO-päiviltä

Tämänvuotisia iLO-päiviä vietettiin 29.–30.10.2015 Kuopiossa (viime vuonna päivät oli täällä Jyväskylässä). Ohjelmassa oli taas kaikenlaista mielenkiintoista asiaa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä. Kannattaa tutustua ohjelman antiin vielä näin jälkikäteenkin, sillä ohjelmassa on jaettu paljon myös linkkejä sekä tietoiskut on taltioitu.

Päivien ensimmäinen keynote-puhuja Kristiina Kumpulainen Helsingin yliopiston Playful Learning Lab’istä nosti esille todella hyvän huomion, jota itsekin olen usein kritisoinut. Hän kysyi tarvitaanko fyysisessä oppimistilassa kaikille samanlainen paikka ja samanlaiset välineet? Heidän koetiloja on usein ihmetelty, kun niissä ei ole kaikille oppilaille edes perinteisiä pulpetteja, vaan tarjolla on erilaisia muunneltavia kalusteita. Tästä nousi itselle taas mieleen se, miksi meillä aina kyseenalaistetaan BYOD-ajattelu eli opiskelijoiden omien laitteiden hyödyntäminen koulussa epätasa-arvoisena, kun kaikilla ei ole samanlaisia laitteita. Olisiko jo aika kääntää tämä ajatus siihen suuntaan, että myös omien laitteiden hyödyntämisessä erilaisuus onkin rikkaus eikä epätasa-arvoa. Sitä pikku-Villeä, jolla on VAIN ”karvalakkipuhelin” kun muilla on älypuhelimet, ei tarvitse jättää mobiilioppimisesta ulkopuolella vaan ideoidaan keinoja, joilla hänkin voi osallistua yhteiseen tekemiseen; pikku-Ville voi olla vaikka koko luokan ”hovi-valokuvaaja” omalla kännykällään.

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä on edelleen paljon ”hypeä”, joten opettajilta vaaditaan paljon kriittistä tiedonhankintaa miettiessään omaan opetukseen sopivia välineitä. Lähtökohta pitäisi olla se, millaista oppimista itse opettajan haluaa tukea – ei se, millaisia välineitä on tarjolla. iLO-päivilläkin esiteltiin paljon erilaisia välineitä, mutta yritin itse nähdä erilaisia pedagogisia ajatuksia välineiden käytön taustalla. Seuraavassa pari esimerkkiä koko tarjonnasta.

BookCreatorin käytön eli oman eKirjan teon taustalla voisi olla moniakin erilaisia pedagogisia ajatuksia. Opiskelijat voisivat koota perinteisen essee-kirjoitelman sijaan eri aiheista interaktiivisia eKirjoja, joissa tekstin ohella käytettäisiin kuvia, videoita, linkkejä, tehtäviä, jne. Oman kirjan teko pakottaa opiskelijat kiteyttämään ajatuksensa ihan samoin kuin esseen kirjoittaminen, mutta erilaiset mediaelementit tuovat roiman lisän pelkkään tekstiin verrattuna. Lisäksi erilaisten mediaelementtien tuottaminen harjaannuttaa samalla opiskelijoiden tieto- ja viestintäteknisiä taitoja tai sopivien elementtien etsiminen parantaa heidän tiedonhaun taitoja.

Pelillinen Rock&Roll -työkalu (http:www.heijoe.fi/) tarjoaa uuden idean oppimisen reflektointiin. Opettaja voi luoda tällä ilmaisella kotimaisella työkalulla yhdistelytehtäviä osaamisen testaamiseen. Mukaan saadaan myös pelillinen elementti, kun eri opiskelijaryhmät (tai yksittäiset opiskelijat) voivat ottaa tehtävien ratkaisusta kisan. Tehtävät sopivat erinomaisesti ryhmässä tehtäviksi, koska opiskelijat voivat tällöin yhdistää ja jakaa tietämystään. Omien tehtävien teko edellyttää kirjautumista, mutta testaamaan pääsee myös ilman kirjautumista.

rock&roll.png

Opiskelijoille voi antaa myös vapaamman valikoiman eri työkaluja, kuten eräät opettajat olivat tehneet historian digitaalisen tarinnan kerronnan lukiokurssilla. Opettajat olivat listanneet pitkän listan vaihtoehtoja (iMovie, BookCreator, ExplainEverything, Adobe Voice, Little story creator, Puppet Pals, Comicstrip, Puppet Edu), joista opiskelijat saivat valita mieleisensä. Tällä kurssilla opiskelijoiden tavoitteena oli luoda oman suvun talvisodan aikainen tarina videoksi. Aineistoina olivat oman sukualbumin kuvat, itse kuvatut vanhemmanväen haastattelut, SA-kuva-arkiston (hyvä aineistovinkki muuhunkin) julkiset kuvat sekä kaikki muu opiskelijoiden oman mielikuvituksen mukaan.

Vähän ”hypeäkin” piti katsastaa laajakuva- eli 360-videoiden muodossa. Muutamalla lähialueen lukiolla on menossa virtuaaliopetuksen hanke, jossa he testailevat erilaisia 360-videoiden tuotanto- ja katseluvälineitä. Mieleen tuli heti monia hyviä ko. videoiden hyödyntämismahdollisuuksia, mutta oma henkilökohtainen ongelma on siinä, että noista videoista tulee itselle tosi huono olo. Itselle voisi paremmin sopia kolmeulotteisista kuvista luodut oppimisympäristöjen mallinnukset.

WP_20151029_001.jpg

Niin ja tietysti ohjelmoinnin opetukseen piti käydä katsastamassa muutama uusi vaihtoehto, mitä muut ovat tehneet. Kävin ottamassa oppia Sphero-pallon käyttöön, kun posti toi juuri itselle yhden sellaisen testattavaksi. Ja toisena kävin saamassa innoitusta Hopscotch-työpajassa, jossa pajan pitäjä oli aivan totaalisesti hurahtanut tuohon ohjelmointiympäristöön. Onneksi hänen kaikki esimerkit o n vapaasti verkossa saatavilla, joten pääsee itsekin vielä rauhassa noita testailemaan.

Sphero-palloa ohjataan Applen mobiililaitteella.

Ensi vuonna iLO-päivät palaa juurilleen Joensuuhun, joten niitä odotellessa …

Ohjelmointi tulee - oletko valmis?

keos2015.png

Marraskuun 14. päivä on taas Jyväskylän Paviljonkissa perinteinen KEOS-tapahtuma, johon tietotekniikan laitos suuntaa tänä vuonna ohjelmoinnin työpajan kanssa. Teemana on "Ohjelmointi tulee - oletko valmis?" Työpajaan voi tulla kuuntelemaan ja kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja ohjelmoinnin opetuksen tueksi perusopetuksen eri vuosiluokilla aina ensimmäisistä yhdeksänteen luokkaan.

Lisätietoja os. http://www.keos.fi

Uusia opiskelijoita

Koulutusteknologian maisteriohjelmaan valittiin tänä syksynä poikkeuksellisesti uusi maisterikoulutettavien joukko muiden aineiden opettajia sekä luokanopettajia, joilla on erityinen mielenkiinto oman tieto- ja viestintätekniikan osaamisen kehittämiseen. Toki meillä on aiemminkin samoilla taustoilla tullut maisterikoulutettavia, mutta nyt tilanteen tekee poikkeukselliseksi paitsi aloittavien opiskelijoiden määrä (n=21), niin myös opintojen aloituksen ajankohta: syksyn II periodi. Lisäksi samaan aikaan aloittaa vielä 11 uutta sivuaineopiskelijaa ;-)

Kyseessä on erillisrahoituksella toteutettava muuntokoulutus. Tosin totuuden nimissä on todettava, että meidänhän piti valita vain 12 opiskelijaa ;-) Koska hyviä hakijoita oli niin paljon, päädyimme pelkän muuntokoulutuksen lisäksi ottamaan osan hakijoista toisessa kiintiössä ja osan vielä erillisopinto-oikeudella suorittamaan tietotekniikan perus- ja aineopintoja. Näin ollen saimme suurimman osan hyvistä hakijoista mukaan opintojen pariin.

Seuraavat viikot ovat varmasti hieman hektisiä, kun säädetään kaikille aiemmat opinnot huomioiva henkilökohtainen opintosuunnitelma ja saadaan opinnot alkuun. Onneksi hallinnon näkökulmasta ei tähän aikaan ole samanlaista ruuhkaa kuin aina lukukauden alussa, joten byrokratia saadaan pyörähtämään suhteellisen rivakasti.

Jännityksellä odotan näin opintoneuvojan ja syventävien opintojaksojen tentaattorin roolissa, mitä tällaisella porukalla saadaan aikaan. Valitun joukon suhteellisesti suurempi etäopiskelijoiden määrä asettaa myös meille opetushenkilöstölle uudenlaisia haasteita, mutta tarjoaa samalla myös hienon mahdollisuuden testata uusia etäopetuksen käytänteitä; joita olemme tähän mennessä päässeet vain vähän kokeilemaan, kun useimmilla opintojaksoilla on ollut vain muutama etäsuorittaja kerrallaan.

Toivottavasti näemme pian, joko ihan kasvotusten tai tuolla "linjoilla" ;-)