yvKU.1 (perjantaiaamu)

Samanlainen mutta erilainen

Akseli Gallen-Kallela 1896: Sammon puolustus


Mauri Kunnas Sammon puolustus


Alexaner Paischeff Sammon ryöstö


Don Rosa: Sammon puolustus



Tehtävänä on siis piirtää kuvanlähteen perusteella oma versio, jonka tulee olla sen verran samanlainen, että katsoja huomaa piirroksen viittaavan tuohon oppilaan valitsemaan kuvataideteokseen. Kuvassa tulee olla myös merkittävässä osassa jotain toista tai toisenlaista että katsoja huomaa, ettei piirtäjä yritäkään piirtää kuvaa täysin samanlaiseksi.

1. Kohdekuva ja suunnitelma

Valitse kohdekuva Aleksin taidepakasta tai jostain muualta löytämästäsi taidehistoriallisesta teoksesta. Ota A5-kokoinen suunnitelmapaperi. Kirjoita valitsemasi kuvalähteestä suunnitelmapaperiisi taltee ainakin seuraavat asiat:
- Alkuperäisen maalauksen tekijän nimi
- Alkuperäisen maalauksen nimi
- Alkuperäisen maalauksen maalaamisen vuosiluku
- Tekniikka, jolla alkuperäinen teos tehtiin
- Eroavaisuus, joka erottaa oman versiosi alkuperäisestä.

Esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan maalaamassa Sammon puolustus -nimisessä teoksessa Louhi hyökkää Väinämöisen ja tämän sotilaiden kimppuun veneeseen. Amerikkalainen sarjakuvataiteilija Don Rosa on piitänyt samasta kuvasta ankkaversion, jossa Roope Ankka istui veneessä kuin Väinämöinen Gallen-Kallelan maalaamassa kuvassa. Suomessa myös Mauri Kunnas on tehnyt tuosta samasta teoksesta oman koiramäki-versionsa. Tuollaista tarkoitan samallaisuudella mutta erilaisuudella.

Oppilaan tekemässä piirroksessa tulee siis olla niin paljon samaa, että piirroksen tunnistaa viittaavan klassiseen teokseen.
Kuitenkin samaan aikaan teoksen pitää olla sen verran erilainen, ettei katsoja ensinnäkään luule yritettävän piirtää täysin samanlaista kuvaa. Kuvasta pitää muuttaa jollain tavalla kuvaviestin sisältöä. Eroavaisuus voi olla vaikka jokin esine, tai esineen puuttuminen. Riittävä eroavaisuus ei siis ole vain maalatun kuvan piirtäminen lyijykynällä.

2. Ota A3-kokoista piirustuspaperia ja piirrä alkuperäiskuvan perusteella oma samanlainen mutta erilainen versiosi.

Merkitse ensimmäisenä samat asiat varsinaisen teoksesi taakse eli seuraavat:

- Alkuperäisen maalauksen tekijän nimi
- Alkuperäisen maalauksen nimi
- Alkuperäisen maalauksen maalaamisen vuosiluku
- Tekniikka, jolla alkuperäinen teos tehtiin

3. Tee oma versiosi suunnitelmasi mukaisesti piirtäen joko lyijykynällä tai värikynillä.

Teosta olisi tarkoitus tehdä usealla oppitunnilla, eli sitä ei ole tarkoituskaan saada vielä valmiiksi.



Soittimen piirtäminen kuivapastelliliiduilla

Minkä soittimen haluaisit oppia piirtämään?

Tarvikkeet:
lyijykynä, kuivapastelliliidut, musta A4-paperi, fiksatiivi

1. Luonnostele jokin soitin (esimerkiksi kitara tai viulu) lyijykynällä A4-paperille.
2. Väritä kuivapastellivärillä soittimesta valoisat kohdat vaalealla ja varjokohdat tummalla.
3. Väritä tausta tai jätä se mustaksi.
4. Kiinnitä väri työhön suihkuttamalla fiksatiivilla.


Ideakuvia:
'
https://fi.pinterest.com/pin/364721269837292038/


https://fi.pinterest.com/pin/209417451409586369/

Varjostaminen: https://fi.pinterest.com/pin/3940718417343831/

Samanlainen mutta erilainen (kopio)

Akseli Gallen-Kallela 1896: Sammon puolustus


Mauri Kunnas Sammon puolustus


Alexaner Paischeff Sammon ryöstö


Don Rosa: Sammon puolustus



Tehtävänä on siis piirtää kuvanlähteen perusteella oma versio, jonka tulee olla sen verran samanlainen, että katsoja huomaa piirroksen viittaavan tuohon oppilaan valitsemaan kuvataideteokseen. Kuvassa tulee olla myös merkittävässä osassa jotain toista tai toisenlaista että katsoja huomaa, ettei piirtäjä yritäkään piirtää kuvaa täysin samanlaiseksi.

Esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan maalaamassa Sammon puolustus -nimisessä teoksessa Louhi hyökkää Väinämöisen ja tämän sotilaiden kimppuun veneeseen. Amerikkalainen sarjakuvataiteilija Don Rosa on piitänyt samasta kuvasta ankkaversion, jossa Roope Ankka istui veneessä kuin Väinämöinen Gallen-Kallelan maalaamassa kuvassa. Suomessa myös Mauri Kunnas on tehnyt tuosta samasta teoksesta oman koiramäki-versionsa. Tuollaista tarkoitan samallaisuudella mutta erilaisuudella.

Oppilaan tekemässä piirroksessa tulee siis olla niin paljon samaa, että piirroksen tunnistaa viittaavan klassiseen teokseen.
Kuitenkin samaan aikaan teoksen pitää olla sen verran erilainen, ettei katsoja ensinnäkään luule yritettävän piirtää täysin samanlaista kuvaa. Kuvasta pitää muuttaa jollain tavalla kuvaviestin sisältöä. Eroavaisuus voi olla vaikka jokin esine, tai esineen puuttuminen. Riittävä eroavaisuus ei siis ole vain maalatun kuvan piirtäminen lyijykynällä.

Piirroksen toiselle puolelle lähdemerkintöjen oheen olen toivonut myös kirjoitettavan kuvien eroavaisuudesta. Tämän tyyppistä tunnettuihin taideteoksiin viittaamista käytetään nykyisin median kuvasisällöissä melko paljon.

Teosta olisi tarkoitus tehdä usealla oppitunnilla, eli sitä ei ole tarkoituskaan saada vielä valmiiksi.

yvKU-kurssin palautuskansio ja palautusohjeet

Palauta palauutuskansioon näin.

1. Paina allaolevaa vihreää "Palauta merkintä"-painiketta. Jos painike on harmaa, siitä ei pääse sisään. Varmista silloin oma kirjautumisesi peda.nettiin. Jos sekään ei auta, sano siitä opettajalle.

2. Lisää tekstikenttään ENSIMMÄISENÄ muutama rivinvaihto (enter). Myöhemmin se on hankalaa, jos et ole tehnyt sitä ensin.

3. Kentän yläreunaan on ilmestynyt valikko "Lisää". Lisää siitä ylemmäksi tekstin joukkoon kuva kuvistyöstäsi. Alemmaksi lisää kuvat liitteistä eli suunnitelmista ja luonnoksista tai tehtäväkohtaisista itsearvioinneista.
  • Palauta merkintä

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.

Liskoteema jatkuu grafiikassa

Tehtävä: Jatka liskoteemaa lino-grafiikalla eli eräällä kohopainotekniikalla.

Suunnittele A5-kokoiselle paperille pieni kuva jonkinlaisesta liskosta tai käärmeestä. Tee kuva samasta eläimestä toistuvaksi kuvaksi tapettiin, pöytäliinaan tai verhoon, mutta joka toimii myös yksittäisenä kuviona vaikka paidassa tai lautasessa. Voit sisällyttää kuvaan myös sen edellisen tehtävän esineen, mutta se ei ole välttämätöntä. Voit miettiä, missä suunnittelemaasi kuvateemaa käytettäisiin eniten.

Suunnitelussa kannattaa huomioida:

Värien vedostaminen
Suunnittele vedostettavat värit ja niiden vedostusjärjestys

Paksut viivat
Kohopainotekniikassa ei voi tehdä usein kovin kapeita viivoja. Sen vuoksi suunnitelma kannattaa tehdä pienelle paperille tylpällä kynällä tai vahaliidulla. Petyt helposti, jos aiot tehdä kapeita viivoja, koska kohopainotekniikalla on vaikea tehdä ohuita viivoja. Onneksi leveämmälläkin kynällä saa hienoa jälkeä aikaan.

Reunaviiva
Jos kohopainotekniikassa aikoo kaivertaa koko taustan tyhjäksi, kannattaa myös jättää laatan reunaan vähintään ohut reunaviiva. Syy kerrotaan alempana.

Grafiikka ja linografialaatta

Taidegrafiikka on kuvataiteen laji, jossa tehdään taidetta käyttämällä erilaisia painotekniikoita. Lopputulosta sanotaan vedokseksi. Grafiikka-nimitys tulee kreikan grafein-sanasta, joka tarkoittaa suomeksi kaivertaa, piirustaa, kirjoittaa. (Wikipedia)

 


Tarvikkeet
: A4-paperi, lyijykynä, A5-kokoinen linolevy,

Työvaiheet:

Laatta
1. Ota kaksi A5-kokonen pala linolevyä. Piirrä lisko suunnitelmasi mukaan.
2. Lämmitä linolaatta:
Linoleum on muovimaista pehmeähhköä materiaalia, jota voi kaivertaa kaivertimilla, mutta vuosien aikana LYPEn linolevyt ovat kovettuneet ja ne kannattaa pehmittää lämmittämällä ennen työstämistä.
Lämmitetty linolevy on pehmeämpi ja huomattavasti kivempi kaivertaa. Laita pöydälle kovalevy suojaksi. Laita sen päälle linolevy ja leivinpaperi. Lämmitä levyä silitysraudalla, kunnes laatan pohjakin tuntuu lämpimältä. Levy on silloin kokonaan lämmin.
2. Suojaa myös oma pöytäsi kovalevyillä väärinpäin, eli karkea puoli ylöspäin. Kaiverra sitten piirtämäsi kuva linolevyyn.
3. Siivoa kaivertamasi murut roskikseen.

Vedostaminen
1. Telaa valitsemasi väri ensin lasin päällä tasaiseksi, sitten tasaisesti linolevylle.
2. Asettele värikäs linolevy litoposteripaperin päälle varovasti. Jätä paperin reunaan ja toisten vedoksien väleihin useiden senttimetrien marginaalit. Vedoksen alle merkitään vedoksen tiedot.
3. Telaa puhtaalla telalla taustakartongin päältä niin, että väri tarttuu siihen kunnolla. Irrota vedos varovasti laatasta.
4. Pese käyttämäsi tela ja laita kuivumaan.

Esimerkkikuvia:

Laatan keskelle on kaiverrettu räjähdys. Värittömiksi ei siis jää ne kohdat laatasta, jotka olet jättänyt kaivertamatta, vaan juuri ne kohdat, jotka olet kaivertanut. Oheiset esimerkkivedokset on siis tehty laatalla, josta on kaiverrettu räjähdys pois. Väri tarttuu vain koskemattomasta taustasta.

Jos taustan haluaa jättää valkoiseksi, pitää se kaivertaa tyhjäksi. Silloin kannattaa jättää reunaviiva, koska silloin laatan reunat pysyvät paremmin värittöminä, eli vedostaminen helpottuu.
Alemmassa kuvassa laatan keskelle on jätetty koskemattomaksi kuva ja reunaviiva. Koko tausta taas on kaiverrettu.

Lyijykynätyö 30.8.2024

Tässä tehtävässä harjoittelet lyijykynätekniikoita.

Suunnittele aihe ensin suunnittelupaperille, luonnostele sitten himmeästi piirustuspaperille ja tee varjostukset niin hyvin kuin mahdollista. Yritä saada lyijykynällä ja/tai grafiittikynällä aikaan kolmiulotteinen vaikutelma.

Työn aiheena on LISKO TAI KÄÄRME JONKIN KAPPALEEN PÄÄLLÄ TAI VIERESSÄ
File:Local Louisiana Lizard - Audubon Park, New Orleans.jpg File:Green snake on wall drain.jpg


Tee suunnitelma ylläolevien ohjeiden mukaan. Sen tarkoituksena on auttaa ajattelemaan kokonaisuutta kuitenkin niin, ettei siihen kuluisi kohtuutonta aikaa. Suunnitelmaa tärkeämpi on varsinainen kuvistyö. Kun suunnittelet työtä voit tehdä useita luonnoksia.

Mieti suunnitteluvaiheessa seuraavia kysymyksiä:

- Mikä se kappale voisi olla, jonka päällä tai vieressä lisko/käärme on?
- Mihin kappaletta/esinettä on käytetty?
- Miten eläin ja kappale liittyvät yhteen? Miksi ne ovat samassa kuvassa?
- Onko eläimellä nimi?
- Missä eläin asuu?
Liimaa paras luonnoksesi portfolioon ja kirjoita oheen myös kehittelemäsi tarina.

Varsinainen piirros

Piirrä kuva A4 tai A3 -kokoiselle paperille.

Varjostamiseen löytyy apua alla olevista linkeistä

Varjostaminen samansuuntaisin viivoin: https://pin.it/1zkM2mtV3
Varjostaminen erisuuntaisin viivoin: https://pin.it/7E3rL8c1i
Varjostukset pehmennetty stompin tai pumpulipuikon avulla: https://pin.it/wnKl10jXr
Kappaleen varjo ja heittovarjo: https://pin.it/17c376Hp9

Kahvimaalaus

Ota kuppiin pieni määrä esim, Cold Brew kahvitiivistettä tai muuta vahvaa kahvia/teetä/mehua.
TAI sekoita muovipikarin pohjalle värilientä pullopeiteväristä ja tilkasta vettä. Ruskeaa saat sekoittamalla oranssia ja mustaa, mutta voit maalata muillakin värisekoituksilla.

Maalaa joko hyvinkin suunnitelmallisesti tai anna tajunnanvirran viesä kahvimaalaustasi. Anna kuivahtaa, jos puhallutat kuivaksi, varo puhaltimen liikaa levittämistä märkää kahvia puhaltimen tuulen mukana.

Viimeistele halutesasi kiinalaisella pullotussilla tai myös tummat peitevärit voivat toimia korostusväreinä.

Toinen tapa on tehdä pullotusskuvio ensin ja lisätä kuivuneen tussin päälle kahvimaalaus. HUOM. joissakin tapauksissa voidaan käyttää myös huopakyniä koristuksiin mutta ne ovat vesiluikoisia eli sen päälle ei voi maalata kahvilla.

Coffeepaintings at Pinterest





Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä