7.9. Renessanssi

Esimerkki tyylianalyysistä

Francois Rabelas´n romaanin Pantagruel kuudes luku on selkeä esimerkki renessanssin ajan karnevalisoinnista, jossa ylempi alennetaan ja jossa pilkataan eliitin puhetapaa. Katkelman huumori syntyy siitä, että koulutettu ylioppilas näyttäytyy typeränä ja naurettavana. Katkelmassa ylioppilas pyrkii antamaan itsestään hienostuneemman kuvan, sillä hän on ylioppilas, joka käyttää mielestään hyvin sivistynyttä kieltä. Katkelman edetessä paljastuu, että hän on kotoisin maaseudulta. Myös vastakohtaisuus Pantagruelin puheen ja ylioppilaan puheen välillä tekee katkelman tyylistä huvittavan.

Ylioppilaan ja Pantagruelin dialogissa yhdistyy kaksi erilaista tyyliä. Ylioppilas käyttää puheessaan sivistyssanoja ja latinaa vaikuttaakseen sivistyneemmältä. Hänen repliikkinsä ovat pitkiä ja niissä vilisee sivistyssanoja. Hän esimerkiksi toteaa: ” - - konversoimme Latiumin kielellä, ja mielessämme summum bonum spekuloimme, soisivatko vastaantulevat feminiteetin edustajat vastaukset kopulatiivisiin propositioihimme; - -”. Pantagruelin vastaukset ovat puolestaan hyvin lyhyitä ja tyyliltää arkisia, jopa alatyylisiä: ”Voihan paska”. Vastauksessa kiteytyy halveksiva, jopa aggressiivinen sävy. Suhtautuminen hienostelevaan kielenkäyttöön tulee esiin myös Pantagruelin mieheltä, joka sanoo ylioppilaan vain matkivan pariisilaisten puhetta ja ”halveksii tavanomaista puheenpartta”. Ylioppilas näyttäytyy kopeana ja ylimielisenä.

Pantagruelin suhtautuminen ylioppilaan ylimielisyyteen ei jää sanalliselle tasolle, vaan hän uhoaa antavansa tälle opetuksen: ”- - pian saa suusi jauhaa tyhjää, sillä taidan jauhaa sinut tuusan nuuskaksi.” Liioitellun voimakas väkivalta suhteessa ylioppilaan rikokseen tekee uhoamisesta humoristisen. Katkelmassa on myös karnevalismiin liittyvää eritehuumoria, kun ylioppilas ”paskansi vetelät housuihinsa”. Tämän jälkeen Pantagruel nöyryyttä hienostelijaa vielä haukkumalla tätä haisunäädäksi ja nauriinpurijaksi.

Katkelman opettavainen tyyli alleviivaa asennetta, jolla hienostelevaan puheeseen suhtaudutaan. Katkelma alkaa tiivistelmällä, jossa päähenkilö tapaa ”ranskan kieltä pahoinpitelevän limousinelaisen”. Asenne sivistyssanoilla leikkivää kieltä kohtaan kohtaan tehdään heti selväksi. Pantagruelin sanojen ja toiminnan myötä asenne vahvistuu. Katkelman lopussa kerrotaan ylioppilaan kuolemasta, mikä oli ”jumalan rangaistus”. Lisäksi katkelman lopussa mainitaan antiikin filosofit Aulus Gellius ja Octaviaus Augustus, jotka opettivat käyttämään tavallista kieltä ja välttämään käyttökelvottomia sanoja.

Francois Rabelais: Pantagruel (1532)

Erittele Francois Rabelais´n romaanin Pantagruel katkelman tyyliä.
Lue huumorin piirteet ja palauta mieleen tyylin ja kielen keinojen analyysi (Tekstioppi s. 24 - 27 ja 35 - 37)
Suunnittele vastaus luettelona.
  • pohjatekstit ja aihe (mistä katkelma kertoo?)
    • tyyli = Miten teksti on kirjoitettu?
    • sävy = Miten aiheeseen suhtaudutaan?
  • tyylin syntyminen sisällön tasolla (Mitä kerrotaan?)
  • tekstin tasolla (rakenne: vastakkainasettelu, tekstilajin tyypillinen rakenne)
  • sävyt (kertoja, Pantagruel, limousinelainen)
  • lausetaso ja sanataso (kielikuvat, sanavalinnat)

Huumorin keinoja

  • kärjistäminen, liioittelu, valehtelu
  • eskaloituminen > liioittelu absurdiuteen asti
  • vastakohdat
  • ironia, itseironia, sarkasmi
  • toisto
  • luettelot
  • stereotypiat
  • sanaleikit
  • sanaväännökset
  • tahalliset kielivirheet
  • tuttu asia uudella tavalla
  • tyylin ja kontekstin ristiriita (vakava asia humoristisesti, hauska asia vakavasti)
  • yllättävä sisältö tai sanasto
  • sanavalinnat: nimeäminen terroristi vs. vapaustaistelija, sairaanhoitaja vs. sisar hento valkoinen
  • tarkoitushakuinen sanasto: ryöstää vs. ottaa haltuun
  • tunteisiin vetoavat sanat (usein sarkastisesti)
  • kielikuvat, kiertoilmaukset
  • vastaanottajan puhuttelu
  • roolin ottaminen, kirjoittaja tekeytyy joksikin muuksi
  • tehokkaat lausemuodot
  • sisältö: epäonnistuminen, väärinymmärrykset, miehet pukeutuvat naisiksi, söpöt jutut...

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä